Ο Μάνος Σταραμόπουλος γράφει για την ονομασία των γηπέδων ανά την Ευρώπη, όπου τα δικαιώματα τους αποτελούν το μέλλον των συλλόγων, με τρανό παράδειγμα την Μπουντεσλίκα…
Με την επισημοποίηση των «δικαιωμάτων ονομασίας» του σταδίου Carlo Castellani (που ήταν πάντα το στάδιο της Έμπολι), οι τρίχρωμες ποδοσφαιρικές δομές σε συνδυασμό με εμπορικές μάρκες ανεβαίνουν σε πέντε. Ο σύλλογος της Τοσκάνης, στη Serie A επίσης τη σεζόν 2023/24, συνδέεται με την Computer Gross, μια εταιρεία πληροφορικής που είναι ο συνεργάτης της φανέλας των «ατζούρι» (για τα επόμενα 2 χρόνια θα ονομάζεται «Computer Gross Arena»).
Επίσης αυτές τις μέρες, η Μόντσα (επιστρέφει στην κορυφαία κατηγορία μετά το ντεμπούτο της στο προηγούμενο πρωτάθλημα) ανανέωσε τον τίτλο του σταδίου (συνεχίζοντας να μετονομάζει το πρώην Brianteo σε U-Power Stadium). Οι σχέσεις του Μαπέι (ιδιοκτήτης των δικαιωμάτων ονομασίας της δομής Σασουόλο ) είναι πιο παγιωμένες. Η ίδια προθεσμία ισχύει και για το ζεύγος Gewiss- Αταλάντα (ο κολοσσός στον ηλεκτροτεχνικό τομέα δίνει το όνομά του στην ομώνυμη Arena).
Η ΙΤΑΛΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑΣ: Το πιο σημαντικό συμβόλαιο (το πέμπτο σε αυτή τη λίστα) είναι αυτό που δεσμεύει την Allianz (ασφάλειες και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες) με την Γιουβέντους για την ονομασία του γηπέδου (μια παγκόσμια χορηγία κοντά στα 15 εκατομμύρια ευρώ: περιλαμβάνει τη γυναικεία ομάδα και την φανέλα προπόνησης της πρώτης ομάδας).
Στις πέντε περιπτώσεις που εξετάστηκαν, οι εταιρείες που απέκτησαν τα δικαιώματα ονομασίας είναι και σημαντικοί χορηγοί φανέλας των ίδιων των συλλόγων. Συνολικά, όλοι μαζί επενδύουν (σε ετήσια βάση) ποσό κοντά στα 11 εκατ. ευρώ. Όμως, ο τομέας των δικαιωμάτων ονομασίας, αν και αναπτύσσεται στην Ιταλία, πρέπει να εξελιχθεί περαιτέρω. Ο μόνος σύλλογος που δεν έχει ακόμη τον εμπορικό συνδυασμό (παρά το ιδιόκτητο εργοστάσιο) είναι η Φροζινόνε (επέστρεψε φέτος στην πρώτη κατηγορία).
Τελικά, μετά από 7 χρόνια, η Ουντινέζε έκλεισε με την Dacia (την πρώτη μάρκα αυτοκινήτων που χορηγεί ένα γήπεδο στην Ευρώπη) η οποία ονομάστηκε η ανακαινισμένη εγκατάσταση (η είδηση έγινε επίσημη στην ιστοσελίδα της Γιουβέντους στις 23 Ιουνίου).
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ – Η αγορά δικαιωμάτων ονομασίας σταδίου μιλάει γερμανικά. Το 74,3% των αγώνων της Bundesliga υπογράφονται από εθνικές και πολυεθνικές εταιρείες. Φτάνοντας, σε ποσοστό, να ξεπεράσει ακόμη και το MLS (Major League Soccer), το σημαντικότερο πρωτάθλημα των ΗΠΑ (71,5%), όπου τα δικαιώματα ονομασίας των γηπέδων είναι μια από τις πιο χρησιμοποιούμενες μορφές στον τομέα των χορηγιών. Τρίτη θέση για την τουρκική Super Lig (29,7%), ακολουθούμενη στην 4η από τη Serie A (25%) μαζί με το Πρωτάθλημα EFL (British Serie B). Πολύ πίσω από την αγγλική Premier League και τη γαλλική Ligue1 (αμφότερες στο 20%). Στην τελευταία θέση βρίσκουμε την Ισπανική Λίγκα (15%).
ALLIANZ – Το συμβόλαιο με τη Γιουβέντους έφτασε, μέσω του συμβούλου SportFive, στο τέλος μιας μακράς διαπραγμάτευσης, η οποία εντάσσεται, μεταξύ άλλων, σε μια στοχευμένη διεθνή στρατηγική της βαυαρικής πραγματικότητας. Μάλιστα, εδώ και αρκετά χρόνια, έχει ενεργοποιήσει έργα δικαιωμάτων ονομασίας σε όλο τον κόσμο, όπως το Allianz Stadium στο Σύδνεϋ (μια πολυλειτουργική δομή που μπορεί επίσης να φιλοξενήσει τους αγώνες των τοπικών ομάδων ράγκμπι στις 13 και 15), το Allianz Stadion στη Βιέννη, το Allianz Riviera στη Νίκαια (Γαλλία) και το στάδιο του Allianz στο Paulos. σύμβολο της Allianz Arena, όπου η Μπάγερν Μονάχου, από τον Μάιο του 2005, έχει εσωτερικούς (πρωταθλήματος) αγώνες.
Αν επιστρέψουμε στην Ιταλία, η Allianz συνήψε νέα συνεργασία τον Ιούλιο του 2023 (πολύ αρθρωμένη σε σχέση με το πρώτο συμβόλαιο) με τη Γιουβέντους, καταλήγοντας στην επέκταση των δικαιωμάτων ονομασίας του πρώην Juventus Stadium για 7 σεζόν (από 1 Ιουλίου 2023 έως 30 Ιουνίου 2030).
Γενικότερα, αυτές οι μονάδες, με την επωνυμία Allianz, είναι τεχνολογικά προηγμένες κατασκευές με υπηρεσίες τελευταίας γενιάς.