Η Άννα Ρούτση μίλησε με τη δραστήρια δημιουργό του γνωστού brand και παρουσιάζει μία ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική συνέντευξη με επίκεντρο τη βιώσιμη & ηθική μόδα, τη διαχρονικότητα ενός καλοφτιαγμένου ρούχου και την ταυτότητα της σύγχρονης γυναίκας με τους πολλαπλούς ρόλους
Η Μαριέττα Καρπαθίου, η ψυχή της ergon Mykonos, κατάγεται από τη Ρόδο και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρώμης. Το 2015, σε δύσκολους δηλαδή καιρούς, ξεκίνησε με το brand της. Και αυτό που ξεκίνησε δεν ήταν απλό. Χρησιμοποιώντας παραδοσιακούς τρόπους ύφανσης, όπως ο αργαλειός, υφάσματα από 100% ελληνικό βαμβάκι, φιλικούς προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο τρόπους παραγωγής και με έμπνευση από την ελληνική παράδοση, μας επανασύστησε το ελληνικό ρούχο. Αυτό που δημιούργησε αρχικά στη Μύκονο ήταν μια μπουτίκ τόσο ξεχωριστή, που οι επισκέπτες του νησιού συχνά περνούν για γκαλερί.
Ο τρόπος που η ergon Mykonos προσεγγίζει το παρελθόν και το παρόν, την ελληνική παράδοση με τη μινιμαλιστική φόρμα, την ιστορία με τις σύγχρονες ανάγκες και τρόπους έκφρασης, είναι μοναδικός και έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλούς. Η επέκτασή της στο εξωτερικό ήταν βέβαια μονόδρομος.
Η εταιρεία συνεργάζεται με τεχνίτες και προμηθευτές απ’ όλη την Ελλάδα, τα υλικά προέρχονται από την Ελλάδα και για κάθε δημιουργία που παράγεται έχουν εμπλακεί τουλάχιστον δέκα ελληνικές οικογένειες. Οι συλλογές περιλαμβάνουν περιορισμένα, αριθμημένα κομμάτια, διαχρονικά και με πολιτική zero waste, αξιοποιώντας κυριολεκτικά κάθε ρετάλι από τα υφάσματα.
Ξεκίνησε αρχικά με χειροποίητα κοσμήματα, σανδάλια, τσάντες και εσπαντρίγιες, που παραμένουν και το χαρακτηριστικό της. Οι συλλογές της περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων παιχνιδιάρικα πανωφόρια, αεράτες παντελόνες, καφτάνια, γιλέκα, εντυπωσιακά υφαντά φορέματα με μοναδικά σχέδια, ρούχα με τολμηρούς συνδυασμούς χρωμάτων, μοτίβων και με ασυμμετρίες, αλλά και αξεσουάρ – καπέλα, γραβάτες, φουλάρια, μίνιμαλ ταγάρια ή κοσμήματα.
Το EcoGreenNet μίλησε με την ιδρύτρια και creative director Μαριέττα Καρπαθίου για τη μόδα, τη βιωσιμότητα, τη διαχρονικότητα, αλλά και τη γυναικεία ταυτότητα:
Ποια είναι τα στοιχεία και τα στάδια εκείνα της παραγωγής, ώστε ένα brand στον τομέα της μόδας και δημιουργίας να είναι στην πράξη βιώσιμο, ηθικό και με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα; Ποιες οι προκλήσεις και τα οφέλη για τον καταναλωτή και για το περιβάλλον;
Μ.Κ. Η εταιρεία μας από την ίδρυσή της είχε ως βάση την κοινωνική και οικολογική συνείδηση κι εφόσον είχαμε εξετάσει τις ανάγκες και τα προβλήματα που θα προέκυπταν, θέσαμε τους στόχους μας. Φυσικά η βελτίωση προκύπτει μόνο με την ενημέρωση και την βιωματική εμπειρία, γι’ αυτό και προσπαθούμε καθημερινά για την καλύτερη δυνατή παραγωγή. Έχοντας αυτό ως άξονα, η παραγωγή μας είναι περιορισμένη ανεξάρτητα από τη ζήτηση με αριθμημένα κομμάτια σε κάθε κωδικό, καθιστώντας κάθε προϊόν μας limited με σκοπό φυσικά την ποιότητα, τη μοναδικότητα και τη διαχρονικότητα. Έχουμε δεσμευτεί επίσης σε πολιτικές zero waste, αξιοποιώντας το ύφασμά μας με ποικίλους τρόπους, ακόμα και για packaging. Άλλωστε το σημαντικότερο κομμάτι κάθε συλλογής μας είναι το ύφασμά μας και τα patterns που υφαίνουμε στον αργαλειό συνεργαζόμενοι με ελληνικές μονάδες παραγωγής, χρησιμοποιώντας μόνο 100% ελληνικό βαμβάκι. Συνεπώς, κάθε καταναλωτής αγοράζοντας ένα προϊόν μας, ενισχύει την ελληνική βιομηχανία μόδας κι αποκτά ένα κομμάτι μοναδικό με καλλιτεχνική αξία και υψηλή ποιότητα.
Θεωρείτε ότι η Ελλάδα χρειάζεται rebranding στο εσωτερικό και εξωτερικό και πώς το εννοείτε και το υλοποιείτε εσείς; Πώς μπορούν ελληνικά παραδοσιακά μοτίβα και ύφος να αγγίξουν και πιο νεανικό ελληνικό κοινό;
Μ.Κ. Η ελληνική ιστορία και παράδοση χωρίς αμφιβολία έχει αποδείξει ότι είναι ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για ντόπιους αλλά και ξένους σχεδιαστές. Εμείς συγκεκριμένα αντιμετωπίζουμε τα δικά μας μοτίβα ως κομμάτι της σύγχρονης μόδας, χωρίς αυτό να περιορίζεται τοπικά. Επαναπροσδιορίζουμε το ‘’φολκλόρ’’ ως δημιουργική αναφορά και σχεδιάζουμε εξ αρχής patterns με ελληνικό χαρακτήρα.
Από πού πηγάζει κάθε φορά η έμπνευση για τα σχέδια και τις συλλογές σας;
Μ.Κ. Τα πάντα αποτελούν για εμένα δυνητική πηγή έμπνευσης, σίγουρα όμως με βοηθάνε πολύ τα όνειρα. Άρα θα έλεγα ότι ο Μορφέας είναι σίγουρα εμπνευστής μου!
Πώς μπορεί να πειστεί ο έλληνας καταναλωτής να εκτιμήσει τα σωστά υλικά και την ηθική μόδα, όταν, ως επί το πλείστον, προσπαθεί να κάνει οικονομία με low cost ρούχα και παράλληλα να ανανεώνει πού και πού την γκαρνταρόμπα του/της;
Μ.Κ. Η αλήθεια είναι ότι μας προβληματίζει κι εμάς αυτό το ερώτημα. Δυστυχώς οι σύγχρονες εικόνες περιορίζονται σε ένα ‘’κλικ’’ ενός κινητού και πολλές διαρκούν όσο ένα στόρι στο ίνσταγκραμ, ανεξαρτήτως ηλικίας. Δεν δίνουμε ως κοινωνία σημασία στο τι επιλέγουμε να αγοράσουμε και να φορέσουμε και δεν υπολογίζουμε τη διαχρονικότητα, υπηρετώντας με αυτόν τον τρόπο σύντομα και παροδικά trends, αγνοώντας τις συνθήκες παραγωγής αλλά και τα υλικά. Θεωρώ ότι η ενημέρωση και η εκπαίδευση είναι κάτι που οφείλουμε να έχουμε ως καταναλωτές. Η αλήθεια είναι πως στο εξωτερικό η τάση για ethical και sustainable μόδα είναι πιο έντονη, ελπίζω λοιπόν σύντομα να διαδοθεί και στην Ελλάδα.
Τι είναι μόδα για εσάς; Και πώς σχολιάζετε τη σχέση του εφήμερου με το διαχρονικό στοιχείο στις δημιουργίες.
Μ.Κ. Μόδα για εμένα είναι μια τέχνη, φορητή και ‘’φορέσιμη’’ αλλά και προσωπική. Ο καθένας από εμάς μπορεί να ‘’δημιουργήσει’’ όπως επιθυμεί και να βγάλει ένα τελείως διαφορετικό αποτέλεσμα βάσει των επιλογών του. Ως προς το δεύτερο σκέλος νομίζω πως η βασική διαφορά ανάμεσα στο εφήμερο και το διαχρονικό είναι η ποιότητα κατασκευής και οι πρώτες ύλες.
Τι σημαίνει για μια γυναίκα να ηγείται ενός οίκου και τι μπορεί να κάνει μια γυναίκα-δημιουργός, ώστε να μην αναπαράγονται στερεότυπα για την εμφάνιση και συμπεριφορά των γυναικών;
Μ.Κ. Ακόμα προσπαθούμε να κατακτήσουμε κοινωνικά το ότι μπορεί να ηγείται μια γυναίκα – όχι απαραίτητα μόνον ενός οίκου μόδας, αλλά και γενικά. Συγκεκριμένα στο χώρο μας η επικρατέστερη εικόνα είναι ένας νευρικός άντρας, μια εικόνα μερικές φορές ακόμα και κωμική που δεν κολακεύει, αντιθέτως υποτιμά τη συλλογική μας προσπάθεια ως δημιουργοί. Πέρα από αυτό και στη μόδα, όπως και σε όλους τους χώρους, οι δυσκολίες είναι όμοιες για όποια θηλυκότητα ηγείται.
Ο χώρος της μόδας είναι τρομερά απαιτητικός και απαιτεί ολόκληρο το χρόνο της ημέρας σου, αλλά και τον συνεχή έλεγχο και προσοχή σου. Η κάθε δημιουργός καλείται να δείξει τη δική της προσέγγιση για την οπτική της απέναντι στη γυναίκα. Η αλήθεια είναι πως για το δικό μας ‘’brand’’ η θηλυκότητα είναι κάτι πηγαίο και εκφράζει με αυτοπεποίθηση την προσωπική δύναμη. Η γυναίκα της ‘ergon mykonos’ έχει να κάνει με τη δημιουργία ταυτότητας, γυναίκες δυναμικές και θηλυκές χωρίς απαραίτητα να αναπαράγουν τη στερεοτυπική εικόνα, αλλά τολμώντας είτε πιο oversized σιλουέτες, είτε λιγότερο αποκαλυπτικά ρούχα, χωρίς ωστόσο να αποχωρίζονται τη θηλυκότητα και το sex appeal τους.
Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο άνθρωπο που ξεκινά τώρα το brand του; Από πού ξεκινά, τι χρειάζεται να προσέξει, τι στήριξη μπορεί να πάρει;
Μ.Κ. Η συμβουλή μου θα ήταν η υπομονή, η έρευνα για προσωπική ταυτότητα που καθιστά κάθε δημιουργό μοναδικό και ξεχωριστό και ο επαναπροσδιορισμός και η αμφισβήτηση όλων των στείρων ‘’ακαδημαϊσμών’’. Ως προς τη στήριξη, πιστεύω ότι αυτή προκύπτει εσωτερικά, αρχικά με σωστούς συνεργάτες για σταθερή ποιότητα, αλλά και με τη συνεργασία με showroom που αντιπροσωπεύει την ταυτότητα του brand.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Μ.Κ. Στοχεύω και επιδιώκω τη συνεχή βελτίωση και πρόοδο, την επέκταση του brand, την υιοθέτηση νέων τεχνικών κατά την παραγωγή, αλλά και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος για εμένα και τους συνεργάτες μου, στο οποίο να αντλούμε μέρος του οράματος και της δημιουργικότητάς μας.