Η Λίλα Παπαπάσχου βρέθηκε στο Θέατρο Αλκμήνη και είδε μία εξαιρετική παράσταση που αποδεικνύει πως η αρχαία τραγωδία δεν χρειάζεται ανοιχτά θέατρα, δαπανηρές παραγωγές και all star cast για να αφορά τους σύγχρονους θεατές, αλλά γνήσια καλλιτεχνική πρόθεση, γνώση και κυρίως…ψυχή!
Αυτό που ζήσαμε το Σάββατο 10/2 στο Θέατρο Αλκμήνη ήταν μία από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις που έχω βιώσει στα τόσα χρόνια που παρακολουθώ θέατρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έξι νεαρές ηθοποιοί που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο θέατρο «έβαλαν τα γυαλιά» σε γνωστούς και καταξιωμένους συναδέλφους τους. Απέδειξαν δε, με τον πλέον εμφατικό τρόπο, πως η αρχαία τραγωδία δεν χρειάζεται εντυπωσιακά εφέ και εκ του ουκ άνευ (μετά)μοντερνισμούς για να αφορά το σύγχρονο κοινό. Μπορεί κάλλιστα να παιχτεί ακόμα και σ’ ένα μικρό, κλειστό χώρο διατηρώντας ατόφιο το βάθος και τη δυναμική των πυκνών νοημάτων, που ο ίδιος ο λόγος του τραγικού ποιητή αναβλύζει σε κάθε αποστροφή του.
Διόλου τυχαίο βέβαια το γεγονός, ότι τη σκηνοθετική μπαγκέτα του όλου εγχειρήματος κρατάει στα έμπειρα και ικανά χέρια του ένας πραγματικός καλλιτέχνης και δάσκαλος υποκριτικής, ο Κοραής Δαμάτης. Ο πολυτάλαντος δημιουργός, ως άλλος μύστης μας βάζει στο μεδούλι της πιο επιδραστικής ίσως αρχαίας τραγωδίας, της Αντιγόνης του Σοφοκλή (η οποία για την ιστορία είναι η δεύτερη αρχαιότερη σωζόμενη τραγωδία του ποιητή και πρωτοπαρουσιάστηκε το 441π.Χ.)
Υπογράφοντας την αφαιρετική και ταυτόχρονα γεμάτη λυρισμό μετάφραση του έργου (Εκδόσεις Βακχικόν), καθώς και την κίνηση και τους φωτισμούς της παράστασης, ο Κοραής Δαμάτης παρουσιάζει μία σκηνική σύνθεση που αναδεικνύει στο έπακρο το τεράστιο αυτό κείμενο, με τις φιλοσοφικές, κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτικές προεκτάσεις και τη διεθνή απήχηση.
Οι έμπλεες αλήθειας, δύναμης και ωριμότητας ερμηνείες των έξι ηθοποιών, μας κράτησαν ακίνητους στη θέση μας, σιωπηλούς και προσηλωμένους στα σκηνικά δρώμενα, τα οποία μας συνεπήραν, καταργώντας ακόμα κι αυτήν την ίδια τη σύμβαση μεταξύ ερμηνευτή και θεατή.
Αγέρωχη και κυρίαρχη ως Αντιγόνη η Λενιώ Αναστασίου – σπαρακτική κι ως Ευρυδίκη – συγκλονιστικός ο Κρέοντας της Έλενας Λιανού (μακράν ένας από τους καλύτερους που έχουμε δει), υποταγμένη στο φόβο και τα κελεύσματα της εξουσίας και ταυτόχρονα βαθιά ανθρώπινη η Ισμήνη της Μένιας Τσιγάρου που υποδύθηκε με την ίδια πειστικότητα και τον μάντη Τειρεσία, μαχητικός και συνάμα περήφανος μέσα στην τραγικότητα του ο Αίμων της Κατερίνας Μπουλάκου, καθηλωτική ως Φύλακας/Εξάγγελος η Ιωάννα Οικονόμου και απόλυτα σωστή εκφραστικά και κινητικά ως Άγγελος η Μαλβίνα Φραγγελάκη.
Όλες μαζί, αποτέλεσαν έναν από τους πιο αρμονικούς και συμπαγείς χορούς που έχουμε δει, ακόμα και σε ιδιαίτερα προβεβλημένες παραστάσεις της Επιδαύρου. Αξιοποιώντας στο έπακρο το μυστικιστικά υποβλητικό σκηνικό που δημιούργησε με τόση φροντίδα ο κορυφαίος Γιάννης Μετζικώφ και φορώντας ως δεύτερο δέρμα τα υψηλής αισθητικής κοστούμια του ίδιου, το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου φέρνει την Αντιγόνη – που επιλέγει συνειδητά την αγάπη έναντι του μίσους – στο 2024 της ψηφιακής παντοδυναμίας, της ξέφρενης ταχύτητας και του άκρατου καταναλωτισμού.
Οι σμιλεμένες με πραγματική γνώση του έργου και του θεατρικού είδους που αυτό αντιπροσωπεύει μάσκες που δημιούργησε η Ελένη Σουμή, απογειώνουν την αίσθηση ότι αυτό που συμβαίνει στη σκηνή μας υπερβαίνει, ακόμα και τώρα, που το μάτι μας έχει εθιστεί σε κάθε είδους εφέ και υπερθεάματα.
Εξίσου μεγαλειώδη, μέσα στην απλότητα της σύνθεσής τους, τα ηχοτοπία και η θεσπέσια μουσική που συνυπογράφουν η Δήμητρα Γαλάνη και ο Γιώργος Μπουσούνης. Η μουσική της παράστασης συνδυάζει ιδανικά έθνικ μελωδίες και ακούσματα από την ελληνική μας παράδοση, τονίζοντας τη «θεία» οικουμενικότητα της Αντιγόνης του Σοφοκλή, αλλά και την άρρηκτη σχέση της με την ελληνική ιστορία (και μυθολογία…).
Ολοκληρωμένες ερμηνείες, εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια και η πάντα ξεχωριστή σκηνοθετική ματιά του Κοραή Δαμάτη συνθέτουν μία παράσταση που αξίζει να δείτε
Η Αντιγόνη441+ που φέρει στον τίτλο της τη χρονολογία που πρωτοπαρουσιάστηκε το έργο και το πρόσημο +, αποτελεί άριστο παράδειγμα σύγχρονης παράστασης αρχαίας τραγωδίας που εντάσσει τους νεωτερισμούς της σε ένα δραματουργικά δομημένο πλαίσιο, παρουσιάζοντας ένα άρτιο σκηνικό αποτέλεσμα που μας αφορά όλους.
Στο Secret Room του πάντα φιλόξενου και πολυσυλλεκτικού Θεάτρου Αλκμήνη, έξι νέες, ταλαντούχες ηθοποιοί, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του δασκάλου τους Κοραή Δαμάτη, μας ξαναθυμίζουν (έως τις 28/4) τους λόγους για τους οποίους η αρχαία τραγωδία παραμένει αέναα επίκαιρη (ειδικά μέσα από αντίστοιχες θεατρικές αναγνώσεις της).
Ο Κοραής Δαμάτης εν μέσω των μαθητριών/πρωταγωνιστριών του…ένας άνθρωπος που επιλέγει να δώσει την σκυτάλη στην επόμενη γενιά
Αντιγόνη 441+
Θέατρο Αλκμήνη – Secret Room (Μικρή Σκηνή)
Αλκμήνης 8-12, στάση μετρό Κεραμεικός
τηλ. 2103428650
Παραστάσεις:
Από το Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2024 και κάθε Σάββατο 9:15 και Κυριακή 6:15 μέχρι και την Κυριακή των Βαΐων.
17 Φεβ – 28 Απρ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μεταγραφή-σκηνοθεσία-κίνηση: Κοραής Δαμάτης
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική- Ηχοτοπία: Δήμητρα Γαλάνη-Γιώργος Μπουσούνης
Μάσκες: Ελένη Σουμή
Φωτισμοί: Κοραής Δαμάτης
Φωτογραφικό Υλικό: Κώστας Γκιόκας, Στέφανος Μάλφας
Γραφιστική Επιμέλεια: Στέλιος Τσιγάρος
Διεύθυνση Παραγωγής: Ρέοντα Πρόσωπα ΑΜΚΕ
Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
Εmail: [email protected] και [email protected]
ΔΙΑΝΟΜΗ:
ΑΝΤΙΓΟΝΗ : Αναστασίου Λενιώ
ΙΣΜΗΝΗ : Τσιγάρου Μένια
ΚΡΕΩΝ : Λιανού Έλενα
ΦΥΛΑΚΑΣ: Οικονόμου Ιωάννα
ΑΙΜΩΝ: Μπουλάκου Κατερίνα
ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ: Τσιγάρου Μένια
ΑΓΓΕΛΟΣ : Φραγγελάκη Μαλβίνα
ΕΥΡΥΔΙΚΗ : Αναστασίου Λενιώ
ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ: Οικονόμου Ιωάννα
ΧΟΡΟΣ: Όλες