Σε ασφαλιστικές αποζημιώσεις ρεκόρ μπορεί να οδηγήσει η κατάρρευση της γέφυρας – Πόσο θα κοστίσει η ανοικοδόμησή της
Τεράστια γερανογέφυρα, χιλιάδες εργαζόμενοι και εκατομμύρια δολάρια κατευθύνθηκαν προς τη Βαλτιμόρη την Πέμπτη (28/3) σε μια προσπάθεια να απομακρυνθούν τα συντρίμμια της γέφυρας «Francis Scott Key», καθώς και το φορτηγό πλοίο Dali που έπεσε πάνω της τα ξημερώματα της Τρίτης (26/3).
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ανέπτυξε αρκετούς πλωτούς γερανούς, συμπεριλαμβανομένου ενός που θα μπορούσε να ανυψώσει 1.000 τόνους, ενώ το Σώμα Μηχανικών του Στρατού των ΗΠΑ είπε ότι θα στείλει περισσότερους από 1.100 ειδικούς μηχανικούς και άλλους ειδικούς για να ξεκινήσουν την αφαίρεση των ογκωδών συντριμμιών που έχουν κλείσει το λιμάνι της Βαλτιμόρης.
BREAKING: Ship collides with Francis Scott Key Bridge in Baltimore, causing it to collapse pic.twitter.com/OcOrSjOCRn
— BNO News (@BNONews) March 26, 2024
Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι ανακοίνωσαν επίσης ότι τα πρώτα κεφάλαια βοήθειας – 60 εκατομμύρια δολάρια που αναζητούσαν αξιωματούχοι του Μέριλαντ – θα εισρεύσουν προς την αποκατάσταση από καταστροφές λίγες ώρες μετά την υποβολή του αιτήματος. Η βοήθεια εγκρίθηκε μέσα σε λίγες ώρες από το ταμείο έκτακτης βοήθειας του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ.
Ανώτατοι αξιωματούχοι του Σώματος, το οποίο ηγείται της προσπάθειας εκκαθάρισης του ποταμού Πατάπσκο, περιέγραψαν μια προσπάθεια τριών βημάτων για την επαναφορά ενός από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κόμβους της χώρας.
REPORT: There were no vehicles traveling on the Francis Scott Key Bridge when it fell into the ocean thanks to heroic police officers who jumped into action.
— Collin Rugg (@CollinRugg) March 26, 2024
It has now been confirmed that the only people on the bridge when it collapsed was a pothole repair crew.
A total of… pic.twitter.com/U6PZPO8SDG
Οι ομάδες θα προσπαθούσαν πρώτα να καθαρίσουν το κανάλι από τα ογκώδη χαλύβδινα ζευκτά της γέφυρας που το εμποδίζουν για να επιτραπεί η μονόδρομη κυκλοφορία. Δεύτερον, θα σήκωναν κομμάτια της γέφυρας που καλύπτονταν από το Νταλί και θα το μετακινούσαν. Τέλος, θα αφαιρούσαν σκυρόδεμα και χάλυβα που έχουν βυθιστεί στο ποτάμι.
Οι αξιωματούχοι δεν έχουν δώσει ακόμη ένα χρονοδιάγραμμα για το πόσο θα διαρκέσει αυτή η διαδικασία, αλλά οι ειδικοί στις υποδομές και τη διάσωση είπαν ότι ο καθαρισμός θα αποτελέσει μια μνημειώδη πρόκληση για τους δύτες που πρέπει να κόψουν δοκούς που εμποδίζουν να απομακρυνθεί από το σημείο το πλοίο Νταλί με τους 764 τόνους επικίνδυνων υλικών.
Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι δεν έχουν περιγράψει λεπτομερώς πώς σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν την αποστολή καθαρισμού, αλλά σύμφωνα με τους ειδικούς θα ξεκινούσαν χρησιμοποιώντας σόναρ και άλλα εργαλεία για να χαρτογραφήσουν πού βρίσκονται τα συντρίμμια στον πυθμένα του ποταμού Πατάπσκο με βάθος 15 μέτρων.
Ωστόσο η κοπή του χάλυβα θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη επειδή οι δοκοί μπορεί να μετατοπιστούν ή να πέσουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εργαζόμενοι μπορεί να αναγκαστούν να κατασκευάσουν πλατφόρμες για να στηρίξουν τα δοκάρια καθώς κόβονται. Επιπλέον οι ομάδες πιθανότατα θα πρέπει να πάνε κάτω από το κατάστρωμα του Νταλί για να βεβαιωθούν ότι είναι αξιόπλοο, πριν επιχειρήσουν να το ρυμουλκήσουν στο λιμάνι.
Αξιωματούχοι μεταφορών του Μέριλαντ είχαν ζητήσει 60 εκατομμύρια δολάρια σε ομοσπονδιακά ταμεία έκτακτης ανάγκης το πρωί της Πέμπτης και ο κυβερνήτης Γουές Μουρ (D) είχε νωρίτερα κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθιστώντας το Μέριλαντ επιλέξιμο για γρήγορη πρόσβαση σε βοήθεια εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων. Μέσα σε λίγες ώρες ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι ενέκριναν τη βοήθεια από το ταμείο έκτακτης βοήθειας του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ.
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης θα μπορούσε να ανοίξει ξανά το Μάιο, λέει ο ειδικός
Οι εργαζόμενοι στην κατεδάφιση θα μπορούσαν να ανοίξουν ένα κανάλι για τα πλοία να κινούνται μέσα και έξω από το λιμάνι της Βαλτιμόρης μόλις ένα μήνα μετά την άφιξη του απαιτούμενου εξοπλισμού στ σημείο, σύμφωνα με έναν εμπειρογνώμονα, ο οποίος μίλησε στο CNN.
Ο ειδικός που ζήτησε να μην αναφερθεί το όνομά του, είπε ότι η εκκαθάριση της περιοχής των περίπου 370 μέτρων μεταξύ των δύο πυλώνων που στήριζαν το κύριο άνοιγμα της γέφυρας θα είναι αρκετή για να ανοίξει ξανά το λιμάνι στην κυκλοφορία. Αυτό συμβαίνει επειδή τα μεγάλα φορτηγά και επιβατηγά πλοία που καταπλέουν στο λιμάνι πρέπει να παραμείνουν σε ένα κανάλι όπου το Πατάπσκο έχει το απαραίτητο βάθος. Αυτό το κανάλι βρίσκεται στη μέση αυτού του ανοίγματος.
Η πρώτη δουλειά στο σημείο θα είναι η αφαίρεση των υπολειμμάτων της γέφυρας που προσγειώθηκε στην πλώρη του πλοίου και στη συνέχεια η απομάκρυνση του ίδιου του πλοίου, σύμφωνα με τον ειδικό που μίλησε στο CNN. Είπε ότι η απομάκρυνση του πλοίου χωρίς να βυθιστεί θα μπορούσε να αποδειχθεί δύσκολη από μόνη της, επειδή η πλώρη του καρφώθηκε όταν χτύπησε στην κολόνα στήριξης.
Το πόσο σύντομα θα μπορέσει να ανοίξει ξανά το κανάλι θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες, αλλά το πιθανότερο είναι να έχει επιστρέψει στην κανονικότητά του τον Μάιο. Κανένα πλοίο δεν μπορεί να προσεγγίσει το λιμάνι μέχρι να ανοίξει ξανά το κανάλι.
Πόσο θα κοστίσει η ανοικοδόμηση;
Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε τον τελικό λογαριασμό για ζημιές και ανοικοδόμηση, ανέφεραν αξιωματούχοι. Η γέφυρα από μόνη της θα μπορούσε να αξίζει περισσότερα από 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, δήλωσε η Λορέτα Γουόρτερς, εκπρόσωπος του Insurance Information Institute. Τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν μεγάλες αγωγές ευθύνης, ιατρικά έξοδα για τους επιζώντες, έξοδα καθαρισμού και πολλά άλλα, πρόσθεσε.
Οι ζημιές και οι απώλειες στα αυτοκίνητα και ο καθαρισμός από τα συντρίμμια και η ανοικοδόμηση θα συμβάλουν επίσης στο σύνολο, είπε η Γουόρτερς.
Την Τετάρτη, αναλυτές της Barclays εκτίμησαν ότι οι ασφαλιστικές θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν απαιτήσεις ύψους 3 δισ. δολαρίων ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της γέφυρας.
Η Barclays υπολόγισε ότι οι μόνο οι απαιτήσεις για τις ζημιές στη γέφυρα θα μπορούσαν να φτάσουν τα 1,2 δισ. δολάρια, ενώ θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν υποχρεώσεις 350 – 700 εκατ. δολαρίων για τους θανάτους. Επιπλέον, εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια θα πρέπει πιθανώς να καταβληθούν για τις επιχειρηματικές διαταραχές που προκλήθηκαν από το κλείσιμο του λιμανιού.
Φυσικά, η γέφυρα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ξαναχτιστεί, ανεξάρτητα από το πόση ασφάλιση έχει καταβληθεί. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είπε την Τρίτη ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πληρώσει για το κόστος της ανοικοδόμησης της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι, αν και δεν είναι αμέσως σαφές από πού θα προέλθουν αυτά τα χρήματα ή πόσο θα κοστίσει αυτή η προσπάθεια.
«Είναι πρόθεσή μου η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να πληρώσει ολόκληρο το κόστος της ανακατασκευής αυτής της γέφυρας», είπε ο Μπάιντεν την Τρίτη. «Και αναμένω από το Κογκρέσο να στηρίξει την προσπάθειά μου», είπε, προσθέτοντας ότι η διαδικασία «θα πάρει κάποιο χρόνο».
Τα σχόλια του προέδρου έρχονται κυρίως εν μέσω της εκστρατείας επανεκλογής του. Κάποια χρηματοδότηση θα μπορούσε να προέλθει από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων, καθώς και από τον νόμο για τις επενδύσεις υποδομής και τις θέσεις εργασίας που εγκρίθηκε υπό τον Μπάιντεν, ο οποίος παρέχει επιχορηγήσεις για τη βελτίωση των γεφυρών της χώρας. Αλλά θα μπορούσε επίσης να απαιτήσει πρόσθετη χρηματοδότηση από το Κογκρέσο.