Ο γνωστός χορογράφος Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί και η σπουδαία Γαλλίδα σκηνοθέτις Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν επιστρέφουν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με το C la vie, μια παράσταση για την ανθρώπινη συνύπαρξη, επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο γνωστός χορογράφος Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί στις 12 και 13 Ιουνίου στην Πειραιώς 260.

Μετά την παρουσία του στο Φεστιβάλ το 2021 με την παράσταση Wakatt, που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς, ο Κουλιμπαλί με τη νέα του δημιουργία μας καλεί να αμφισβητήσουμε τις επιλογές μας ως ανθρώπινα όντα και ως πολίτες και να αναρωτηθούμε πώς μπορούμε να δώσουμε νόημα στις ζωές μας.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Συνομιλώντας με την πλούσια παράδοση της αφρικανικής κουλτούρας, ο σπουδαίος χορογράφος από την Μπουρκίνα Φάσο, Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί μιλάει για την επιθυμία της εξέγερσης και μας καλεί να πάρουμε μέρος στο γκρέμισμα του παλιού κόσμου.

Σ’ αυτή την τελετουργική γιορτή, επτά χορεύτριες και χορευτές, μία τραγουδίστρια και ένας μουσικός εξερευνούν επί σκηνής εναλλακτικούς τρόπους συμβίωσης που γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στους πολιτισμούς. Άλλωστε η πρόκληση για τον Κουλιμπαλί είναι μία και μόνη: πώς να συνυπάρξουμε. Σε έναν κόσμο που στροβιλίζεται προς την αυτοκαταστροφή, η χαρά της συνύπαρξης παρουσιάζεται ως το μόνο αντίδοτο.

Οι εννέα περφόρμερ ενώνονται στη σκηνή – έναν δημόσιο χώρο όπου οτιδήποτε μπορεί να συμβεί και τίποτα δεν είναι χαμένο. Μπαίνοντας σε αυτή την περιπέτεια εξερευνούν μέσα από τη χαρά και τη δύναμη του χορού τον σύγχρονο κόσμο και τις ζωές μας, με τις περίπλοκες και συχνά δυσάρεστες πραγματικότητες. Μέσα από την παράνοια της εποχής μας, την ασχήμια της,
την αποκρουστική πολλές φορές όψη της κοινωνίας μας, ψάχνουν τη μετάβαση προς το καινούριο χωρίς να έχουν έτοιμες απαντήσεις, παρά μόνο μια δέσμευση: να ζήσουν και να δημιουργήσουν μαζί.

Ο δημιουργός Κουλιμπαλί

Στην παράσταση C la vie μέσα από την ψυχική ανάταση που προκαλούν ο χορός και η μουσική, ο Κουλιμπαλί επιχειρεί να θέσει ερωτήματα για το πώς μπορούμε να υπάρχουμε μαζί, ένα ερώτημα που επανέρχεται σήμερα ως τραγικά επείγον.

Ο Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί αντιλαμβάνεται τον χορό ως πολιτική και κοινωνική πράξη. Γεννημένος και μεγαλωμένος στην Μπουρκίνα Φάσο της Δυτικής Αφρικής, είναι εξοικειωμένος με τις κοινωνικές ανισότητες και τη φτώχεια, και οι χορογραφίες του γεννιούνται από την αμφισβήτηση, την επιθυμία της εξέγερσης, την ελπίδα.

Για τον Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί η πανανθρώπινη γλώσσα του Xορού προσεγγίζει σύνθετα ζητήματα, κλονίζοντας τις βεβαιότητές μας.
Άλλωστε, όπως ο ίδιος πιστεύει, παντρεύοντας την κίνηση με τον ρυθμό, η ενέργεια που απελευθερώνει ο χορός, αυτό ακριβώς το στοιχείο γεννά και τρέφει στον άνθρωπο: την ελπίδα.

Ο Κουλιμπαλί εργάζεται από το 2001 σε όλο τον κόσμο, και, όπως αναφέρει, επηρεάστηκε καθοριστικά από τη συνεργασία του με τον σημαντικό χορογράφο Αλέν Πλατέλ. Ωστόσο, η πηγή στην οποία πάντα επιστρέφει για να αντλήσει έμπνευση και να προσφέρει στην κοινότητα είναι η πατρίδα του. Το 2002 έφτιαξε εκεί την ομάδα Faso Danse Théâtre, μια προσπάθεια να προσφέρει στους νέους της χώρας του δυναμισμό και θετική ματιά. Οι παραστάσεις του έχουν παρουσιαστεί σε πολλά θέατρα και φεστιβάλ στην Ευρώπη και την Αφρική, καθιστώντας τον έναν από τους πιο αναγνωρισμένους δημιουργούς του σύγχρονου χορού.


Η σπουδαία Γαλλίδα σκηνοθέτις Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με την παράσταση Lacrima, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260 στις 13 και 14 Ιουνίου.

Η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν που απέσπασε θερμό χειροκρότημα στο Φεστιβάλ του 2019 με τη μαγευτική Σαϊγκόν και το 2021 μας παρουσίασε τη συγκινητική παράσταση Fraternité, un conte fantastique (Αδελφοσύνη: μια φανταστική ιστορία), φέτος επανέρχεται με την καινούρια της δημιουργία, μια ανθρώπινη ιστορία για τα δάκρυα που κρύβονται πίσω από την ομορφιά.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Ένας οίκος υψηλής ραπτικής δέχεται μια ασυνήθιστη παραγγελία: να φτιάξει το νυφικό μιας πριγκίπισσας της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας. Επί οκτώ μήνες διάφοροι άνθρωποι σε διαφορετικές τοποθεσίες εργάζονται για την υλοποίηση του σχεδίου, που πρέπει να κρατηθεί ως επτασφράγιστο μυστικό, χωρίς οι ίδιοι να γνωρίζουν τίποτα για το τελικό προϊόν.

Η μοντελίστ στο Παρίσι, η πλέκτρια δαντέλας στη Νορμανδία, ο κεντητής στο Μουμπάι, όλοι δεσμεύονται να μην αποκαλύψουν το παραμικρό. Όμως επί σκηνής παρακολουθούμε να ξετυλίγονται η μοίρα και τα όνειρά τους.

Η δημιουργός Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν

Μια φανταστική πριγκίπισσα, τρεις πόλεις, οι εργαζόμενοι του οίκου υψηλής ραπτικής και ένα νυφικό που σταδιακά παίρνει μορφή. Την ίδια στιγμή επί σκηνής ξετυλίγονται οι προσωπικές ιστορίες των πρωταγωνιστών που είναι και οι δημιουργοί του πολυτελούς φορέματος. Οι ζωές τους ενώνονται σε μια κοινή μοίρα: είναι υποχρεωμένοι να κρατήσουν το ίδιο μυστικό.

Η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν αφηγείται μια ιστορία για την ιστορία των δακρύων (lacrima στα Λατινικά σημαίνει δάκρυ). Στην παράστασή της – κατά την αγαπημένη της πρακτική – χρησιμοποιεί έναν θίασο όπου ενώνονται ερασιτέχνες και επαγγελματίες καλλιτέχνες, με στόχο να δείξει ότι το θέατρο που πρεσβεύει, δεν απευθύνεται μόνο σε ένα συγκεκριμένο κοινό.

Η ίδια λέει χαρακτηριστικά: «Είναι ένας άλλος τρόπος να είμαι σίγουρη ότι η παράστασή μου τους αφορά όλους. Επιθυμώ να δώσω υπόσταση σε ένα θέατρο λαϊκό. Όταν φτιάχνω το καστ φαντάζομαι έναν χώρο όπου ο καθένας μπορεί να εκφραστεί».

Η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν στο Lacrima πλέκει ιστορίες ανθρώπων με φόντο την κοπιώδη διαδικασία της δημιουργίας και αφηγείται μια ιστορία για τη βία, θεσμική και ενδοοικογενειακή, μια ιστορία για τον πόνο, τα δάκρυα που κρύβονται πίσω από την ομορφιά.