Απευθύνεται κυρίως σε οικογένειες ευπαθών ομάδων, οι οποίες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να προσφέρουν στα παιδιά τους μια μάθηση και μια ιδιαίτερη απασχόληση πέρα από τη σχολική
Τα σχολεία έκλεισαν, όμως η δημιουργική απασχόληση για τα παιδιά και η κοινωνικοποίησή τους συνεχίζεται μέσα στο καλοκαίρι. Πολλοί δήμοι της Αττικής έχουν δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ), που ειδικά τη θερινή περίοδο γεμίζουν από τις φωνές τους, τις μουσικές τους, τις ζωγραφιές τους, τα ομαδικά παιχνίδια τους.
Χώρος είναι κάποιες επιλεγμένες σχολικές μονάδες, οι οποίες ενισχύονται με το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, για ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα δημιουργίας και διασκέδασης, που απευθύνεται κυρίως σε οικογένειες ευπαθών ομάδων, οι οποίες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να προσφέρουν στα παιδιά τους μια μάθηση και μια ιδιαίτερη απασχόληση πέρα από τη σχολική. Το πρόγραμμα για παιδιά 5 έως 12 ετών, ξεκινάει από τον Σεπτέμβριο και διανύει όλη τη χρονιά, όμως το καλοκαίρι που κλείνουν τα σχολεία αποκτά μια επιπλέον βαρύτητα και δεν είναι τυχαίο ότι αυτό το διάστημα τα ΚΔΑΠ πλημμυρίζουν από παιδιά.
Και τι μπορεί να είναι η δημιουργική απασχόληση;… Σύμφωνα με τους ειδικούς πρόκειται για την ενεργή συμμετοχή του παιδιού στην εμπειρική μάθηση, τη διασκέδαση και την κοινωνικοποίηση, μέσα από πνευματικές και σωματικές δραστηριότητες, που ο περιορισμένος χώρος του σπιτιού, αλλά και ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος των γονέων, δεν του δίνουν αυτή τη δυνατότητα. Το παιδί λοιπόν βγαίνει από τα στενά όρια του σπιτιού, συμμετέχει βιωματικά σε διάφορες δημιουργικές δράσεις και αθλοπαιδιές, εμπλουτίζει τις γνώσεις του και ταυτόχρονα κοινωνικοποιείται.
Στόχος λοιπόν γίνεται η δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου του παιδιού μέσα από ατομικές ή ομαδικές δραστηριότητες, η παροχή κινήτρων για να ασχοληθεί το κάθε παιδί με κάτι που πραγματικά του αρέσει, η ανάπτυξη καλής σωματικής υγείας με τη δημιουργία αθλητικών προγραμμάτων, η κοινωνικοποίηση των παιδιών μέσα από την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων, αλλά και η στήριξη των γονέων που εργάζονται ή που δεν μπορούν οικονομικά να ανταπεξέλθουν.
Οι δραστηριότητες ανάλογα με τους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς είναι καλλιτεχνικές και πολιτιστικές, με ζωγραφική, ψηφιδωτά, αγγειοπλαστική, μουσική, τραγούδι, θέατρο, κουκλοθέατρο, εκμάθηση χορών, αλλά και ρομποτική, πληροφορική, διάφορα εργαστήρια και φυσικά αθλητισμός και παιχνίδια, από επιτραπέζια και σκάκι μέχρι ομαδικά στον ανοιχτό χώρο.
«Απασχολούνται 280 παιδιά στα ΚΔΑΠ του δήμου μας, από οικογένειες ευπαθών ομάδων, που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να προσφέρουν κάτι ανάλογο στο παιδί τους κι αυτό το κάνει ιδιαίτερα σημαντικό», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Οικονομικών & Δια Βίου Μάθησης του δήμου Νέας Σμύρνης, Πολύδωρος Συρίγος. Και συνεχίζει:
«Το υλοποιούμε σε τρία διαφορετικά σχολεία της πόλης μας, απόλυτα ελεγμένα ώστε να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις. Βρίσκονται σε άρτια κατάσταση ως προς τις υποδομές. Ουσιαστικά το ΚΔΑΠ ξεκινάει τον Σεπτέμβριο, όμως το καλοκαίρι με το κλείσιμο των σχολείων αυξάνει πολύ η συμμετοχή των παιδιών και τα τμήματα μπορούν και γίνονται πρωινά».
Ως προς τα ίδια τα παιδιά, ο κ. Συρίγος λέει: «Το χαίρονται πραγματικά. Τα παιδιά ψάχνουν ένα διέξοδο, θέλουν να παίξουν, να χορέψουν, να τραγουδήσουν, να έρθουν σε επαφή με άλλα παιδιά και το καλοκαίρι αυτό γίνεται χωρίς άλλες υποχρεώσεις, γιατί τον χειμώνα είναι και επιβαρυμένα με το διάβασμα. Τα παιδιά χαίρονται αυτή τη βιωματική εμπειρία και τη μάθηση και το διασκεδάζουν».
Και καταλήγει: «Ως δήμος έχουμε δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο ΚΔΑΠ, γιατί θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική αυτή τη δημιουργική απασχόληση, τόσο για τα παιδιά όσο και για τις οικογένειές τους».
Ανάλογη βαρύτητα στα ΚΔΑΠ έχει δώσει και ο δήμος Μαραθώνα. Λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Στέργιος Τσίρκας: «Από το 2019 που αναλάβαμε ως δημοτική Αρχή, προσπαθήσαμε να το εφαρμόσουμε και να το αναπτύξουμε αυτό το πρόγραμμα, γιατί θεωρούμε πως βοηθάει και τα παιδιά, αλλά και τις οικογένειές τους, που δεν έχουν την άνεση και την οικονομική δυνατότητα. Είναι πολύ σημαντικό, ειδικά για την εποχή μας, όπου υπάρχουν οικογένειες στον δήμο που δυσκολεύονται να καλύψουν τις ανάγκες τους».
Ως προς τις δομές, ο δήμος Μαραθώνα χρησιμοποιεί δύο σχολικές μονάδες, μία στον Μαραθώνα και μία στη Νέα Μάκρη, όμως ειδικά στη Νέα Μάκρη θ’ ανοίξει και δεύτερη λόγω της αυξημένης συμμετοχής. «Είναι μεγάλη η ζήτηση και υπάρχει το σχολείο που μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Όλα τα σχολεία που χρησιμοποιούμε για τα ΚΔΑΠ είναι καθ’ όλα ελεγμένα και πληρούν τις προϋποθέσεις», λέει ο κ. Τσίρκας και συμπληρώνει: «Τα παιδιά το χαίρονται πολύ. Απασχολούνται δημιουργικά και κοινωνικοποιούνται. Προσωπικά, ευχαριστώ τους δημότες που έχουν αγκαλιάσει τα ΚΔΑΠ από την πρώτη στιγμή και τους εκπαιδευτικούς για τη σπουδαία δουλειά τους».
Μέσα στην εβδομάδα που πέρασε, τα ΚΔΑΠ Μαραθώνα πραγματοποίησαν και μια εκδήλωση στην Αφετηρία του Μαραθώνιου Δρόμου, με τη συμμετοχή και πολιτιστικών συλλόγων. Το χάρηκαν και όπως μας είπε ο δήμαρχος Μαραθώνα: «Τα χαμόγελα των παιδιών είναι η δική μας επιβράβευση».