Η Ζώνη Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών της βρετανικής πρωτεύουσας επιβάλλει χρέωση 12,50 λιρών (14,60 ευρώ) καθημερινά σε οδηγούς ρυπογόνων οχημάτων
Τα σχέδια του Λονδίνου να επεκτείνει ένα πρόγραμμα καθαρού αέρα που χρεώνει τα πιο ρυπογόνα οχήματα στην πόλη είναι σύννομο, όπως αποφάσισε σήμερα το Δικαστήριο του Λονδίνου.
Η Ζώνη Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών (Ultra Low Emission Zone — ULEZ) της βρετανικής πρωτεύουσας επιβάλλει χρέωση 12,50 λιρών (14,60 ευρώ) καθημερινά σε οδηγούς ρυπογόνων οχημάτων προκειμένου να καταπολεμήσει τη ρύπανση και να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα.
Ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Καν αποφάσισε πέρυσι να επεκτείνει το πρόγραμμα ώστε να καλύψει σχεδόν ολόκληρη τη μείζονα περιοχή του Λονδίνου (Greater London), συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό επιπλέον πέντε εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν σε πιο πράσινα δημοτικά διαμερίσματα, από τις 29 Αυγούστου.
Πέντε τοπικά συμβούλια τα οποία ελέγχονται από τους Συντηρητικούς υποστήριξαν πως η απόφαση για διεύρυνση της ULEZ στις περιοχές τους είναι παράνομη, όμως η προσφυγή τους απορρίφθηκε σήμερα.
Ο δικαστής Τζόναθαν Σουίφτ απέρριψε και τους τρεις λόγους της προσφυγής κατά της επέκτασης της ULEZ, περιλαμβανομένου εκείνου σύμφωνα με τον οποίο η δημόσια διαβούλευση για την προτεινόμενη επέκταση ήταν παράνομη.
Το δικαστήριο απέρριψε επίσης την υπόθεση των συμβουλίων σε σχέση με την απόφαση του Καν να μην επεκτείνει ένα πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων ύψους 110 εκατομμυρίων λιρών για όσους ζουν στα όρια της διευρυμένης ULEZ.
Ο Σαντίκ Καν, που προέρχεται από το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα, χαιρέτησε την απόφαση η οποία θα επιτρέψει όπως είπε σε “επιπλέον πέντε εκατομμύρια Λονδρέζους” να αναπνέουν “πιο καθαρό αέρα”. Με την επέκταση αυτή, η ULEZ θα καλύψει συνολικά μια περιοχή εννέα εκατομμυρίων κατοίκων.
“Η απόφαση επέκτασης της ULEZ ήταν πολύ δύσκολη και δεν την έλαβα ελαφρά τη καρδία”, ανέφερε σε μια ανακοίνωση ο δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας, λέγοντας ότι θα συνεχίσει να κάνει “ό,τι είναι δυνατό προκειμένου να αντιμετωπίσει οποιεσδήποτε ανησυχίες μπορεί να έχουν οι Λονδρέζοι”.
Τονίζοντας πως η μόλυνση αντιπροσωπεύει “μια επείγουσα υγειονομική κρίση”, υπογραμμίζει πως “εννέα στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο μείζον Λονδίνο” δεν επηρεάζονται από το μέτρο αυτό και “δεν θα πληρώσουν ούτε ένα σεντ”.
Η ULEZ εγκαθιδρύθηκε το 2019 στο κέντρο της πρωτεύουσας και επεκτάθηκε για πρώτη φορά το 2021, όμως η προβλεπόμενη για το τέλος του έτους νέα επέκτασή της προκάλεσε οργή στις επηρεαζόμενες ζώνες, εν μέσω της αύξησης του κόστους διαβίωσης.
Οι Εργατικοί, που προηγούνται με μεγάλη διαφορά στις δημοσκοπήσεις ενόψει των βουλευτικών εκλογών που αναμένονται στα τέλη του επόμενου έτους, ‘πλήρωσαν’ μάλιστα το μέτρο πρόσφατα στις κάλπες. Ενώ ήταν φαβορί, έχασαν απέναντι στους Συντηρητικούς στην εκλογική περιφέρεια του πρώην πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον, δυτικά της πρωτεύουσας.
Ο ηγέτης των Εργατικών Κιρ Στόρμερ, ζήτησε από τον Σαντίκ Καν να “σκεφθεί” την απόφασή του για επέκταση της ULEZ, εκτιμώντας ότι κόστισε “αναμφίβολα” στους Εργατικούς στις εκλογές.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση του ινστιτούτου YouGov, το 51% των Βρετανών αντιτίθενται σε ένα τέτοιο μέτρο.
Το αποτέλεσμα προκάλεσε τέτοιο ωστικό κύμα ώστε ορισμένοι παρατηρητές να εκτιμούν ότι θα μπορούσε να έχει συνέπειες στην περιβαλλοντική πολιτική της Βρετανίας, οι μακροπρόθεσμοι στόχοι της οποίας εμπλέκονται με τις βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες των εκλογέων, κυρίως την αγοραστική δύναμή τους.