Ο Μάνος Σταραμόπουλος αναλύει πως έχει η οικονομική κατάσταση της «Μεγάλης Κυρίας» του ιταλικού ποδοσφαίρου αυτή την δύσκολη στιγμή, αλλά η οικογένεια Ανιέλι είναι βέβαιο ότι δεν θα την αφήσει από τα χέρια της…

Οι πρόσφατες φήμες, που κυκλοφόρησε ξανά η εφημερίδα «Il Giornale», για την πώληση της Γιουβέντους, πυροδότησε αναπόφευκτα τα τα μέσα ενημέρωσης και τους αναλυτές για την αξία αυτής της πιθανής επιχείρησης (υπερβολικά απλοϊκά προσδιορισμένη στη ζώνη του 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ), η οποία θα έφερνε, για πρώτη φορά, ο πιο διάσημος ποδοσφαιρικός σύλλογος στην Ιταλία, έξω από την τροχιά της οικογένειας Ανιέλι.

Μάλιστα, επί του παρόντος ελέγχεται από την Exor N.V, μια εταιρεία συμμετοχών βάσει ολλανδικής νομοθεσίας (με έδρα το Άμστερνταμ), που ανήκει στους ίδιους τους Ανιέλι. H οποία εταιρεία κατέχει πακέτο μετοχών 63,8% (με 77,9% δικαιώματα ψήφου) και είναι από τις σημαντικότερες στην Ευρώπη (σύμφωνα με το Forbes είναι ανάμεσα στους 320 κορυφαίους ομίλους στον κόσμο την τρέχουσα χρονιά).

Εξάλλου, προ ημερών ο ίδιος διέψευσε την υπόθεση της πώλησης του συλλόγου της Γιουβέντους, αλλά το ενδιαφέρον για ποσοτικοποίηση της αξίας δεν έχει μειωθεί με την πάροδο του χρόνου.

Μια αρχική αξιολόγηση (περισσότερο οικονομικής φύσης) μας παρέχεται, λαμβάνοντας υπόψη και την ιστορική σειρά 2018-2022, από την εταιρεία συμβούλων Deloitte, στην ετήσια έκθεση «Football Money League», η οποία πάντα μετρούσε τον πλούτο των 20 κορυφαίων συλλόγων των βασικών ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων. Στην έκδοση του 2023, με βάση τα δεδομένα του 2021/22, ο σύλλογος του Τορίνο σταμάτησε στην 11η θέση, αλλά πρώτος μεταξύ όλων των Ιταλικών (προσπερνώντας την Ίντερ στην 14η θέση και την Μίλαν στην 16η).

Το υπό ανάλυση έτος (2022), κατέγραψε κύκλο εργασιών άνω των 401 εκατομμυρίων ευρώ, κατανεμημένο ως εξής: 48% (194 εκατομμύρια) σε έσοδα από εμπορικά δικαιώματα, 44% (175 εκατομμύρια) σε τηλεοπτικά δικαιώματα και 8 % (32 εκατομμύρια) σε έσοδα από εισιτήρια. Το καλύτερο αποτέλεσμα σημειώθηκε το 2019, με 460 εκατ. ευρώ «αξία παραγωγής». Κατά μέσο όρο, την τελευταία πενταετία, είχε έσοδα 417,6 εκατ.

Οι δυνατότητες της μάρκας της Γιουβέντους, ειδικά από τη σκοπιά της διεθνοποίησης, πρέπει να συνδεθούν με την τρέχουσα λογιστική-οικονομική κατάσταση. Από τα στοιχεία της τελευταίας 6μηνιαίας έκθεσης για την Γιουβέντους (στις 30 Ιουνίου 2023), όπως φαίνεται από τα έγγραφα της ολλανδικής μητρικής εταιρείας, οι ζημιές πλησιάζουν τα 81 εκατομμύρια ευρώ (η κατάσταση του χρέους διατηρείται υπό έλεγχο χάρη στο μέσο των αυξήσεων κεφαλαίου, αλλά και αυτό δεν είναι θετικό σημάδι).

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε τα 29,5 εκατομμύρια της πρώτης εξαμηνιαίας έκθεσης. Ένα παγκόσμιο «κόκκινο», λοιπόν, που θα μπορούσε να εγκατασταθεί στην περιοχή των 110 εκατομμυρίων (θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι, καταλήγοντας στην ενοποίηση της ολλανδικής εκμετάλλευσης, θα μπορούσαν να υπάρξουν ακόμα κάποιες τελικές διακυμάνσεις), όμως σημαντικά χαμηλότερη από αυτή της προηγούμενης σεζόν (2021 /22): -239,3 εκατ. ευρώ. Έκτο συνεχόμενο «κόκκινο» από το 2017/18 (-19,2 εκατ. ευρώ) έως σήμερα.

Αυτά τα στατιστικά δεδομένα επιβεβαιώνουν μια συνεχιζόμενη δυσκολία (τουλάχιστον τα τελευταία 6 χρόνια) στον εντοπισμό μιας ξεκάθαρης διαδρομής στο όνομα της βιωσιμότητας. Μια ιστορική σειρά, όμως , που είναι εκεί για να τη δουν όλοι (ξεκινώντας από υποψήφιους αγοραστές).

Γενικότερα, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πιο σημαντική ιταλική ποδοσφαιρική μάρκα σε αθλητικό έμβλημα (ειδικά στο «εγχώριο» πλαίσιο). Είναι επίσης, μεταξύ άλλων, ένα από τα λίγα με ιδιόκτητο γήπεδο (έστω και με χωρητικότητα που δεν επιτρέπει περαιτέρω ποσοστά ανάπτυξης εκτός και αν λειτουργήσει, στους διάφορους τομείς αναφοράς, στον μοχλό της «τιμής») και με κατασκευές που κόβουν άκρη.

Δεν υπάρχει αμφιβολία, όμως , ότι για να επιστρέψει στην αριστεία, ειδικά διεθνώς (σε ευρωπαϊκά κύπελλα), ο υποψήφιος νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να ενεργοποιήσει μια σειρά εξαψήφιων επενδύσεων ξεκινώντας από το αθλητικό εγχείρημα.

Στην πραγματικότητα, ο διεθνής ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονος. Η Μάντσεστερ Σίτι, επωνυμία του ομίλου «City Football Group», κατέλαβε την πρώτη θέση στην κατάταξη της Deloitte, δημιουργώντας έσοδα, σε τελευταία ανάλυση, 731 εκατομμυρίων (+13% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν). Ένα πιθανό αποτέλεσμα και γιατί σήμερα η αγγλική Premier League είναι το πιο πλούσιο πρωτάθλημα με τις μεγαλύτερες εμπορικές ευκαιρίες σε παγκόσμια κλίμακα.

Ήδη στην 9η θέση σε αυτή την ειδική κατάταξη, δηλαδή αυτή που πέτυχε η Τότεναμ (523 εκατ. ευρώ και αύξηση, από έτος σε έτος, 23%), στο κύμα της έκρηξης των εμπορικών εσόδων (215 εκατ.), προς το παρόν, είναι μια «χίμαιρα», γιατί, για να ξεπεράσει το φράγμα των 500 εκατομμυρίων, η Γιουβέντους θα έπρεπε να κερδίσει, τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον τον τελικό μιας έκδοσης του Champions League (το λανσάρισμα της νέας φόρμουλα, ωστόσο, θα μπορούσε να διευκολύνει αυτή η οικονομική ανάπτυξη).

Εν τω μεταξύ, μάρκες όπως η Μάντσεστερ Σίτυ y (αλλά το ίδιο ισχύει για παράδειγμα για τη Ρεάλ Μαδρίτης) έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι, εντός των επόμενων 5 ετών, στοχεύουν να φτάσουν το ανώτατο όριο τζίρου του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Η ιδέα μιας πιθανής τιμής πώλησης που ορίζεται στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την Γιουβέντους FC είναι επομένως σίγουρα ενδεικτική, αλλά δεν υποστηρίζεται από ορισμένες παραμέτρους οικονομικής-λογιστικής αξιολόγησης.

Εάν, ωστόσο, αφήσουμε αυτό το έδαφος και μπούμε στην αξιολόγηση του μάρκα και τι αντιπροσωπεύει στον κόσμο του αθλητισμού (όχι μόνο του ιταλικού), ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες ανάπτυξης στις διεθνείς αγορές (όπου είναι μια από τις πιο ελκυστικές μάρκες ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου), μπορούμε να προσπαθήσουμε να πλησιάσουμε αυτό το «τέρας» αξιολόγηση . Στην πραγματικότητα, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι η μάρκα Piemontese (που αποτιμήθηκε το 2022 από την εταιρεία συμβούλων Brand Finance σε περισσότερα από 705 εκατομμύρια ευρώ) θα μπορούσε στο μέλλον να γίνει μέρος του χαρτοφυλακίου ενός διεθνούς ομίλου και να αποτελέσει μέρος ενός παγκόσμια στρατηγική διείσδυσης στις κύριες ξένες αγορές.

Άρα καταλήγοντας κανείς δεν πιστεύει τουλάχιστον αυτή τη στιγμή ότι η οικογένεια Ανιέλι θα αφήσει ή θα πουλήσει τις μετοχές της, στην Γιουβέντους. Ενωμένοι όλοι μαζί θα προχωρήσουν στην «γηραιά κυρία» και βλέπουμε, καθώς και μετά την σημαντική εκτός έδρας επιτυχία της επί της Μίλαν με 1-0 άρχισε να κάνει ξανά όνειρα τίτλου…