ArtCinema Hydra: Όλα όσα ζήσαμε στη δεύτερη έκδοση του μοναδικού τριημέρου Τέχνης και Κινηματογράφου
Πλήθος κόσμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η κοινότητα της Ύδρας, καλλιτέχνες, δημιουργοί, φιλότεχνοι, συλλέκτες και άνθρωποι του επιχειρηματικού κόσμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό έδωσαν το παρών στο τριήμερο ArtCinema Hydra που διοργανώνεται για δεύτερη μόλις χρονιά στο πολιτιστικά εύφορο νησί της Ύδρας. Το νησί έγινε ένα δυναμικό σημείο συνάντησης για την τέχνη, τη δημιουργικότητα, τη δικτύωση και τη συνεργασία μεταξύ δημιουργών, χορηγών και υποστηρικτών της τέχνης απ’ όλον τον κόσμο.
Όπως δήλωσε η AmandaPalmer, ιδρύτρια και διευθύντρια του ArtCinema: «Ήταν μια καθοριστική χρονιά για εμάς – από την έκθεση έργων από τα πρώτα μας καλλιτεχνικά residencies, τις συνεργασίες με ντόπιους καλλιτέχνες, η έναρξη με το Bun Tikki – μια ινδική ταινία με τον καταξιωμένο ηθοποιό Abhay Deol και τον πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη Faraz Arif Ansari -, μέχρι τις ποιητικές αναγνώσεις, τα μαθήματα υποκριτικής, τα εργαστήρια σεναρίου, τις περφόρμανς ή τις αξέχαστες μουσικές παραστάσεις των Kyran Daniel και Αλέκου Ρούπα. Ελπίζω ότι το ArtCinema μπορεί να συνεχίσει να καλλιεργεί και να τιμά την κληρονομιά της Ύδρας ως νησί καλλιτεχνών που δημιουργεί μια διαρκή παγκόσμια ανθρώπινη σύνδεση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Μέσα από τα residencies και τα εργαστήριά μας όλον το χρόνο ελπίζουμε να δημιουργήσουμε και να προσελκύσουμε νέα έργα και προγράμματα που θα εμπνεύσουν το επόμενο ArtCinema Hydra το 2026».
Δείτε παρακάτω μερικά από τα highlights του τριημέρου:
-“Talk of the town” έγιναν οι εκθέσεις με πρωτότυπα έργα και δουλειές των πρώτων προγραμμάτων residency του ArtCinema. Ειδικότερα: ΗAnnuJadav, ινδικής καταγωγής εικαστικός που ζει στη Νέα Υόρκη, ήρθε ως resident fellow στην Ύδρα, καλεσμένη από την Amanda Palmer. Η έκθεσή της με τίτλο Interruption – IIφιλοξενήθηκε σε ένα ερειπωμένο οίκημα της Ύδρας, όπου η καλλιτέχνιδα, δημιούργησε δύο έργα στο πλαίσιο του residency και τα εξέθεσε μαζί με άλλα έργα της, ενώ στο χώρο δέσποζε μια κατασκευή από οργανικό υλικό, το αλεύρι, που έμοιαζε σαν ζωντανός οργανισμός. Η Yadav εξετάζει στο έργο της το αποτέλεσμα της βίας στο ανθρώπινο σώμα ως συναίσθημα. Επιπλέον, όπως η ίδια δήλωσε: «Νιώθω ότι θέλω να αποκριθώ καλλιτεχνικά στο ατομικό και συλλογικό βίωμα, ειδικά μετά από όσα γίνονται στον κόσμο – στην Ουκρανία, στη Γάζα. Πώς επιδρά η διαίρεση σε ανθρώπινα σώματα, χώρες, ιδεολογίες. Τι προκαλεί ο φόβος και η ανασφάλεια».
-Ως δεύτερος fellow του προγράμματος residency, ο Καναδός ζωγράφοςStephenAbbleby-Barr, καλεσμένος επίσης από το ArtCinema Hydra, δημιούργησε μια σειρά από πίνακες που εξέθεσε στο lobby του ‘Υδρούσα’ (πρώην Ξενία), του ιστορικού ξενοδοχείου που είχε μεταξύ άλλων φιλοξενήσει και τη Σοφία Λόρεν κατά τα γυρίσματα της ταινίας στο νησί. Οι πίνακες δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του residency, είναι εμπνευσμένοι από τις γάτες και τη φύση της Ύδρας και τα έσοδα από τις πωλήσεις θα διατεθούν εξ ολοκλήρου για την ενίσχυση κτηνιατρείου που έχει ανάγκη το νησί. Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα πορτρέτα είναι αυτό μιας διασωθείσας γάτας, της Lilycat, η οποία πριν από δύο χρόνια ενέπνευσε την ιδρύτρια Amanda Palmer να ξεκινήσει το ArtCinema. Ο Appleby-Barr την αποκαλεί «Μόνα Λίζα του ArtCinema».

Ο Έλληνας συλλέκτης έργων τέχνης και ιδρυτής του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, Δάκης Ιωάννου, βρέθηκε στην Ύδρα κατά τη διάρκεια του τριημέρου, όπου απόλαυσε μια άτυπη ξενάγηση στις εκθέσεις των καλλιτεχνών. Ενθάρρυνε μάλιστα την ιδρύτρια του ArtCinema και τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες να παρατείνουν τις εκθέσεις τους μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, ώστε να συμπίπτουν με την περίοδο της διάσημης έκθεσής του, Project Slaughterhouse. «Συνάντησα τον Δάκη Ιωάννου και του πρότεινα μια εντελώς απρογραμμάτιστη και αυθόρμητη περιήγηση στις εκθέσεις των καλλιτεχνών που διαμένουν στην Ύδρα, Annu Yadav και Stephen Appleby-Barr, καθώς και στην τοπική συλλογική έκθεση «Hydra 4?!», δήλωσε η Amanda Palmer. «Ήταν πολύ σημαντικό να τον συστήσω προσωπικά σε αυτούς τους καλλιτέχνες και το έργο τους και να μοιραστώ προσωπικά την εμπειρία των πρώτων βημάτων του ArtCinema στην επιμέλεια, την υποστήριξη των καλλιτεχνών και την υποστήριξη των προγραμμάτων καλλιτεχνικής φιλοξενίας στην Ύδρα. Με έχει ήδη εμπνεύσει να κατανοήσω την πραγματική αξία της χορηγίας – ότι δεν είναι μόνο μια απλή απόκτηση έργων, αλλά πολύ περισσότερο η προσφορά υποστήριξης, πόρων και δικτύων και η αλληλεπίδραση με καλλιτέχνες με τρόπους που τους βοηθούν να δημιουργήσουν το καλύτερο έργο τους. Ο ενθουσιασμός του Δάκη για το έργο των καλλιτεχνών που διαμένουν στην Ύδρα ήταν ένα απίστευτο δώρο. Έχει κάνει τόσα πολλά για την Τέχνη στην Ύδρα και στην Ελλάδα και τα καλά του λόγια ήταν μια πραγματική ώθηση για το τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον».
Πέραν των δύο εκθέσεων, οι επισκέψεις που οργανώθηκαν στα στούντιο καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Ύδρα, ήταν κυριολεκτικά μια ματιά στην ‘κουζίνα του καλλιτέχνη’: Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά καλλιτεχνικά εργαστήρια και έργα υπό διαμόρφωση, καθώς καλλιτέχνες, όπως οι Tom Powell, Jacqueline Savidge, Jill Appert, Andreas Horstmann και Maribe Lambert, τους άνοιξαν τα στούντιο, που συχνά είναι και σπίτια τους. Το ομαδικό έργο ορισμένων από τους παραπάνω, με τίτλο Hydra 4?!, εκτέθηκε σε επιμέλεια του Δημήτρη Φουσέκη κατά τη διάρκεια του τριημέρου στον κινηματογράφο Γαρδένια.
-Η προβολή της ταινίας έναρξης Bun Tikki του Ινδού σκηνοθέτη και σεναριογράφου Faraz Arif Ansari, στον κινηματογράφο Γαρδένια, προκάλεσε μεγάλη συγκίνηση στο κοινό και έδωσε αφορμή για συζητήσεις σχετικά με ζητήματα ταυτότητας φύλου, αυτό- και ετεροκαθορισμού, κοινωνικών στερεοτύπων και εκφοβισμού, θέματα που, όπως είπε ο σκηνοθέτης, δεν συζητώνται πολύ στην Ινδία. «Σε μια εποχή που όλοι μιλάνε για δύναμη, εγώ θέλησα να μιλήσω για την πιο επαναστατική δύναμη, την αγάπη. Η αγάπη και η ευγένεια είναι οι δυνάμεις που χρειαζόμαστε», είπε ο σκηνοθέτης μετά την προβολή, αναφερόμενος και σε δικές του εμπειρίες μεγαλώνοντας ως κουήρ αγόρι, αλλά και στην ευθύνη των καλλιτεχνών να μιλάνε και να παίρνουν θέση, ιδίως σε δύσκολες κοινωνικοπολιτικές συγκυρίες. Όπως δήλωσε μετά ο Faraz: «Το να είσαι προσκεκλημένος κινηματογραφιστής στο ArtCinema Hydra και να κάνει η ταινία σου ελληνική πρεμιέρα, ήταν μια εντελώς ξεχωριστή εμπειρία. Ως Ινδός σκηνοθέτης, σημαίνει πολλά να βλέπεις την ταινία να συνδέεται με ανθρώπους σε ένα εντελώς διαφορετικό μέρος του κόσμου — μου θυμίζει πώς οι ιστορίες μπορούν να ταξιδέψουν πέρα από εκεί που γεννήθηκαν και να εξακολουθούν να μοιάζουν οικείες. Είμαι ευγνώμων στην Amanda Palmer για την απίστευτη ζεστασιά και το όραμά της στην επιμέλεια αυτού του όμορφου χώρου για κινηματογραφιστές. Το δε εργαστήριο σεναρίου που διοργανώθηκε στην Ύδρα ήταν άλλη μια ξεχωριστή εμπειρία — το νησί έχει μια τόσο ήσυχη μαγεία που σε κάνει να θέλεις να γράψεις, να ακούσεις, να ονειρευτείς. Όλο αυτό ήταν βαθιά προσωπικό – σαν μια υπενθύμιση του γιατί καταρχήν διηγούμαστε ιστορίες”

-Η προβολή του ντοκιμαντέρ HydraandSophia: EchoesofaDolphin, σε παραγωγή ArtCinema–AmandaPalmer, σκηνοθεσία Αντώνη Σωτηρόπουλου και σενάριο Γεωργίας Ανδρέου, προκάλεσε μια έντονη αίσθηση κοινότητας και μνήμης. Ο κόσμος κατέκλυσε το Μανδράκι, τον γραφικό κολπίσκο της Ύδρας όπου είχε γυριστεί το Παιδί και το Δελφίνι και που τώρα γινόταν η προβολή, φτάνοντας είτε με βάρκες είτε με τα πόδια μέσα από την όμορφη, παραθαλάσσια διαδρομή. Το ντοκιμαντέρ περιέχει μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα γυρίσματα της θρυλικής ταινίας Το Παιδί και το Δελφίνι το 1956 και που συνδέθηκαν άρρηκτα με αυτά. Γέλιο και συγκίνηση επικράτησε στο κοινό, τόσο Υδραίους όσο και επισκέπτες, καθώς οι συμμετέχοντες στο ντοκιμαντέρ – παιδιά τότε – κατέθεταν όχι μόνο την προσωπική τους μαρτυρία, αλλά και το ιστορικο-κοινωνικό κλίμα μιας ολόκληρης εποχής. Το 2026 συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ταινία και το ντοκιμαντέρ θα εμπλουτιστεί με παραπάνω υλικό.
-Μετά από ζωντανή μουσική παράσταση με Υδραίους μουσικούς, συμπεριλαμβανομένου του Γιάννη Γαβαλά (ο οποίος ενέπνευσε το ArtCinema να δημιουργήσει την ταινία) και του γιού του, Παναγιώτη Γαβαλά, ακολούθησε χαιρετισμός του AlbertoAmadei, υπεύθυνου Πολιτιστικών και Επικοινωνίας και Γραμματέα Α’ της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Ελλάδα, καθώς και λίγα λόγια από τον προσκεκλημένο σχεδιαστή Βασίλη Ζούλια και την Ελληνο-Ιταλίδα ηθοποιό και μοντέλο, Δωροθέα Μερκούρη σχετικά με τη Σοφία Λόρεν και την εποχή του ’50. Αμέσως μετά, ακολούθησε η πολυαναμενόμενη προβολή της ψηφιοποιημένης ταινίας Το Παιδί και το Δελφίνι, της πρώτης χολιγουντιανής παραγωγής που γυρίστηκε στο νησί με τη Σοφία Λόρεν στον πρώτο της αγγλόφωνο ρόλο. Όπως δήλωσε ο Ηλίας Φραγκούλης, κριτικός κινηματογράφου και ιδρυτής του γραφείου διανομής κλασικών ταινιών Repertory films. «Ήταν σχεδόν σουρεαλιστική και συγκινητική εμπειρία να προβάλλεται η ταινία στο φυσικό της χώρο, το Μανδράκι, που τότε ήταν έρημο αλλά τα χαρακτηριστικά του δεν έχουν αλλοιωθεί. Νιώθεις ότι δεν έχει περάσει ο χρόνος παρά τις τόσες δεκαετίες. Θεωρούσα ότι είναι ντροπή να μην έχει ξαναπροβληθεί στους κινηματογράφους τόσα χρόνια μετά και έτσι ξεκίνησα με τις προβολές της φέτος στα θερινά σινεμά. Τα ντοκουμέντα που έχει η ταινία σε σχέση με τοπόσημα της χώρας μας, δεν υπάρχουν στον ελληνικό κινηματογράφο, που τότε δεν διέθετε cinemascope και χρώμα».

-Στο θρυλικό μπαρ του Πειρατή φιλοξενήθηκαν τόσο το εργαστήριο σεναρίου των σκηνοθετών Faraz Arif Ansari και DougRao, όσο και η Συνάντηση των Ποιητών με τον Υδραίο μουσικό και ποιητή, Γιάννη Γαβαλά και τονΑμερικανό ποιητή,JohnL. Holgerson. Οι ποιητές διάβασαν στίχους από τα ποιήματά τους και μίλησαν για την έμπνευσή τους. Η συνάντηση έκλεισε με τον Holgerson να διαβάζει το πρόσφατο ποίημά του, Whenyourneighborsdisappear από τις εκδόσεις Writers Resist, τονίζοντας ότι θέματα όπως οι διωγμοί, η προσφυγιά και η ανθρώπινη απώλεια οφείλουν να συζητώνται.
-Μια εκδήλωση που θα μείνει αξέχαστη ήταν η συναυλία του Αυστραλού μαέστρου και κιθαρίστα, KyranDanielστοOldCarpetFactory, όπου παρουσίασε ζωντανά το άλμπουμ του LiketheNightItself . Ένα σημαντικό μέρος του άλμπουμ ηχογραφήθηκε στο Old Carpet Factory πριν από δύο χρόνια εμπνευσμένο από την Ύδρα. Το έργο του γεφυρώνει τον ήχο, την αφήγηση και τον τόπο και ο ίδιος δήλωσε βαθιά συγκινημένος που το έργο επέστρεψε στον τόπο δημιουργίας του.
-Στο Old Carpet Factory, που λειτουργεί ως στούντιο ηχογραφήσεων, εκδηλώσεων και residency, έχει γυριστεί και η νέα μικρού μήκους ταινία του PawelPawlikowski, Muse, με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του, MalgosiaBela μαζί με τον βιρτουόζο πιανίστα του, MarcinMasecki. Η ταινία προβλήθηκε στο Καμίνι της Ύδρας και παρουσιάστηκε από τον σκηνοθέτη Γιάννη Σακαρίδη που έχει κάνει το μοντάζ. Στη γιορτινή βραδιά στο Καμίνι κάτω από τ’ αστέρια και με θέα τη θάλασσα προβλήθηκαν ταινίες animation μικρού μήκους, επιλεγμένες από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros, ενώ ακολούθησε η προβολή της παιδικής ταινίας κινουμένων σχεδίων Κατοικίδια στο Εξπρές που μόλις αυτές τις μέρες βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες από την Tanweer. Πριν τις προβολές, την ώρα που ο ήλιος έδυε, ο θρυλικός κρουστός Αλέκος Ρούπας, ο οποίος έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με την Gloria Gaynor ξεσήκωσε μικρούς και μεγάλους με τα αντισυμβατικά κρουστά του όργανα σε έναν ξέφρενο ρυθμό που θύμιζε μουσική jungle.

-Στο πλαίσιο του ArtCinema Hydraοι ενδιαφερόμενοι είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα εργαστήριο Υποκριτικής του διάσημου GilesForeman, ηθοποιού, σκηνοθέτη, συγγραφέα και ιδρυτή του Giles Foreman Acting Centre στο Λονδίνο. Ο Giles έχει εκπαιδεύσει μερικά από τα πιο γνωστά ταλέντα της νέας γενιάς στο ευρωπαϊκό και αμερικανικό θέατρο και κινηματογράφο. Σε ομάδες και ανά δυάδες οι συμμετέχοντες δεν μυήθηκαν μόνο στα μυστικά της υποκριτικής, αλλά κυρίως εμβάθυναν ουσιαστικά στον εσωτερικό τους κόσμο. Όπως είπε χαρακτηριστικά μια συμμετέχουσα: «Ήταν μια καθηλωτική εμπειρία, στην οποία όλοι βρεθήκαμε να ρίχνουμε δάκρυα και να ξεσπάμε σε γέλια. Ανακαλύψαμε το μονοπάτι προς τους πέντε εσωτερικούς μας εαυτούς, ενώ σφυρηλατήσαμε απροσδόκητους δεσμούς με εντελώς αγνώστους στην πιο μαγική δημιουργική σύνδεση!»
-Καθηλωτική εμπειρία ήταν και η προσωπική ηχητική παράσταση της JulijaCastellucci, Horizontal. Η σερβικής καταγωγής καλλιτέχνιδα που ζει στο Μιλάνο ενσωματώνει στη δουλειά της ήχο, φωνή, βίντεο και παρεμβάσεις στο χώρο και το χρόνο δημιουργώντας ηχοτοπία. Στο πρότζεκτ της για το ArtCinema Hydra, στο πολιτιστικό κέντρο, Μελίνα Μερκούρη, η καλλιτέχνιδα δημιούργησε μια μοναδική περφόρμανς που βασιζόταν αποκλειστικά στον ήχο της φωνής της να τραγουδά ένα γιαπωνέζικο νανούρισμα στον κάθε συμμετέχοντα ξεχωριστά.
Στην Γαρδένια προβλήθηκε και η ταινία- έκπληξη που έκλεισε το φετινό τριήμερο και που δεν είναι άλλη από το Dracula: ALoveTale του LucBesson – μια σκοτεινή, γοτθική ταινία αγάπης που μόλις κυκλοφόρησε στην Ελλάδα.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί, ότι φέτος πραγματοποιήθηκε σε πιο διευρυμένη μορφή το 2ο MeetandGreet του ArtCinema Hydra, πιστό σε έναν από τους στόχους της διοργάνωσης, που είναι η δικτύωση των δημιουργών και υποστηρικτών για τη στήριξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Μείνετε συντονισμένοι στο ArtCinema για περισσότερα νέα για δράσεις και προγράμματα και ραντεβού στην Ύδρα για το επόμενο ArtCinema Hydra το 2026!