Φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής, υφάσματα, εργαλεία κήπου, χειρόγραφα και αλληλογραφία –πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά – αφηγούνται τις ιστορίες των συγγραφέων Βιρτζίνια Γουλφ και Βίτα Σάκβιλ Γουέστ, της αδερφής της Γουλφ, ζωγράφου Βανέσα Μπελ και της προστάτιδας των τεχνών λαίδης Ότολιν Μόρελ, τη δημιουργική τους ζωή και τη σημασία που έδιναν στους κήπους τους

Τον ζωτικό ρόλο που διαδραμάτισε η φύση στο έργο του ριζοσπαστικού, καλλιτεχνικού Ομίλου Μπλούμσμπερι των αρχών του 20ού αιώνα και του Μεσοπολέμου στη Βρετανία αναδεικνύει έκθεση στο Μουσείο Κήπου (Garden Museum) στο Λονδίνο.

Όπως αποκαλύπτει η έκθεση «Gardening Bohemia: Bloomsbury Women Outdoors» η κηπουρική είχε καθοριστικό ρόλο στη δημιουργική ζωή των συγγραφέων Βιρτζίνια Γουλφ και Βίτα Σάκβιλ Γουέστ, της αδερφής της Γουλφ, ζωγράφου Βανέσα Μπελ και της προστάτιδας των τεχνών λαίδης Ότολιν Μόρελ.

Αν και πολύ διαφορετικοί σε κλίμακα και φιλοδοξία, οι κήποι των τεσσάρων γυναικών ήταν όλοι χώροι καταφυγίου και πειραματισμού. Εκεί τα μέλη του ομίλου Bloomsbury και οι κύκλοι των φίλων και της οικογένειάς τους ήταν ελεύθεροι να εξερευνήσουν τις καινοτόμες και συχνά ριζοσπαστικές ιδέες τους – γύρω από τη δημιουργικότητα, τη ζωή και την αγάπη.

Φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής, υφάσματα, εργαλεία κήπου, χειρόγραφα και αλληλογραφία –πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά – αφηγούνται τις ιστορίες αυτών των γυναικών, τη δημιουργική τους ζωή και τη σημασία που έδιναν στους κήπους τους.

Η Ότολιν Μόρελ, σύμφωνα με την περιγραφή της έκθεσης θεωρούσε τους κήπους της κατοικίας της, γνωστής ως Garsington Manor ως ένα είδος «θεάτρου» για κοινωνικές συγκεντρώσεις και κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου πρόσφερε το κτήμα ως φάρμα που παρείχε απασχόληση σε αντιρρησίες συνείδησης και ειρηνιστές. Πολλοί από τους καλλιτέχνες και τους συγγραφείς που το επισκέφθηκαν δημιούργησαν ποιήματα, πίνακες και ιστορίες εμπνευσμένες από το σπίτι και τους κήπους τους, όπως η Ντόρα Κάρινγκτον, ο Μαρκ Γκέρτλερ και ο Τζον Νας των οποίων τα έργα παρουσιάζονται στην έκθεση.

«Με πολύ χειροπιαστούς τρόπους μπορούμε πραγματικά να δούμε πόσο πολύ διαμόρφωσαν το έργο τους οι κήποι» ανέφερε στο BBC η συγγραφέας και ακαδημαϊκός Κλόντια Τόμπιν, που επιμελήθηκε την έκθεση.

Η σύνδεση είναι ίσως πιο εμφανής στο Τσάρλεστον, την αγροικία του Σάσεξ στην οποία αποσύρθηκαν η Βανέσα Μπελ και ο εραστής της Ντάνκαν Γκραντ το 1916, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τον κήπο της αγροικίας σχεδίασε το 1918 ο καλλιτέχνης Ρότζερ Φράι και ήταν γεμάτος με άνθη τα οποία ο Γκραντ και η Μπελ απεικόνιζαν συχνά στα έργα τους.

Ο συνοδευτικός κατάλογος έκθεσης «Gardening Bohemia: Bloomsbury Women Outdoors» περιλαμβάνει εικόνες με πίνακες ζωγραφικής και αρχειακές φωτογραφίες και λογοτεχνικά αποσπάσματα από έργα των Βιρτζίνια Γουλφ και Βίτα Σάκβιλ Γουέστ, δοκίμιο της Κλόντια Τόμπιν και πρόλογο της επιμελήτριας του Μουσείου Κήπου, Έμα Χάουζ.

Ο Όμιλος του Μπλούμσμπερι ήταν ένας κύκλος ιδεών, στον οποίο εξετάζονταν αισθητικά, φιλοσοφικά και κοινωνικά προβλήματα.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2024.