Η τραγουδίστρια-θρύλος της νεοϋορκέζικης πανκ ροκ σκηνής Πάτι Σμιθ έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στις 14 και 15 Μαρτίου, για να συμμετάσχει στα ηχοτοπία της πλατφόρμας σύγχρονης ηχητικής τέχνης “Soundwalk Collective”, σε ένα διήμερο γεμάτο εικόνες και ήχους από τη σύγχρονη πραγματικότητα.

“Correspondences”

Το “Correspondences” είναι ένα διαρκώς εξελισσόμενο πρότζεκτ που προκύπτει από τη συνεργασία ανάμεσα στη “Soundwalk Collective” και τη Σμιθ. Έχοντας συμπληρώσει περισσότερα από 10 χρόνια, το πρότζεκτ διασχίζει μια ποικιλία διαφορετικών γεωγραφιών και τους φυσικούς τους χώρους, αποκαλύπτοντας ηχητικά χνάρια που έχουν αφήσει πίσω τους ποιητές, κινηματογραφιστές και επαναστάτες ενώ αναδεικνύει παράλληλα τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής.

Tα μουσικά κομμάτια που θα παρουσιαστούν από τη Σμιθ στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, γίνονται οπτικοακουστικά ταξίδια πρόκλησης για τη σκέψη μας και περιλαμβάνουν από μια συνεργασία με την “TBA21-Academy”, που εξερευνά την καταστροφική επίδραση των σεισμικών αεροβόλων και, γενικότερα, των ανθρώπινων παρεμβάσεων στους ωκεανούς, έως την ανθεκτικότητα της φύσης μετά την καταστροφή στο Τσέρνομπιλ, τις αποκεντρωμένες κοινωνίες που οραματίστηκε ο Πιοτρ Κροπότκιν και τις ερημιές της τελευταίας νύχτας του Παζολίνι.

Το “Correspondences”, που περιλαμβάνει ζωντανές ταινίες και “director’s cuts”, ερμηνεύουν ο Στέφαν Κρασνεάντσκι και ο Σιμόνε Μέρλι της “Soundwalk Collective” και η Πάτι Σμιθ. Τα οπτικά της παράστασης υπογράφει ο γνωστός Πορτογάλος κινηματογραφιστής Pedro Maia.

Ο ιδρυτής της “Soundwalk Collective”, Στέφαν Κρασνεάντσκι, έχει εξερευνήσει και καταγράψει τα πιο απομακρυσμένα μέρη του κόσμου σε ήχο με σκοπό να αφυπνίσει μια ηχητική μνήμη εντός του τοπίου, φέρνοντας στο φως ίχνη του παρελθόντος και τρέχουσες ιστορίες του κόσμου στον οποίο ζούμε. Οι συνθέσεις που έχουν προκύψει αποτελούνται από ήχους που εκφράζουν τη σχέση μας με τον κόσμο και το περιβάλλον, την ψυχή της ύπαρξής μας, αλλά και τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη.

Ο Κρασνεάντσκι έφερε αυτές τις ηχογραφήσεις, που αρχικά συντέθηκαν ως μακρινά ταξιδιωτικά πλάνα, σαν ένα σάουντρακ μιας αόρατης ταινίας, στην Πάτι Σμιθ, δίνοντάς της νέα τοπία για να διοχετεύσει το ποιητικό της όραμα. Αυτός ο διαρκής συντονισμός μεταξύ των καλλιτεχνών -που ξεκίνησε μετά από μια τυχαία συνάντησή τους κατά τη διάρκεια μιας πτήσης- σχηματοποιήθηκε μέσω των ανταποκρίσεων τους (“Correspondences”), όπως υπονοεί και ο τίτλος του πρότζεκτ: συνεχιζόμενες συζητήσεις δηλαδή με σκοπό τον προβληματισμό για τη ζωή και τη φύση.

Η γεννημένη στο Σικάγο Πάτι Σμιθ, μεγάλωσε στα νότια της πολιτείας Νιου Τζέρσι και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1967. Είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένα τα πλούσια επιτεύγματα που έχει επιδείξει ως ερμηνεύτρια, συγγραφέας, δισκογραφική και εικαστική καλλιτέχνιδα.

Αυτή την περίοδο η Πάτι Σμιθ γράφει και εμφανίζεται ζωντανά, ενώ προσφέρει διαρκώς στήριξη σε ζητήματα ανθρώπινων δικαιωμάτων και περιβαλλοντικών ομάδων, κυρίως στη μη κερδοσκοπική οργάνωση “Pathway to Paris”, που συνίδρυσε η κόρη της Jesse Paris Smith, παρέχοντας απτές λύσεις για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Τον Μάιο του 2020 τιμήθηκε με το “PEN Literary Service Award” ενώ ονομάστηκε επίτιμη διδάκτορας του Πανεπιστημίου Columbia. Στις 21 Μαΐου 2022 τιμήθηκε με τη διάκριση της Γαλλικής Λεγεώνας της Τιμής για το σύνολο του έργου της.

Δεν είναι η πρώτη της συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση. Έχει προηγηθεί η συμμετοχή της στη Νέα Υόρκη στο “Onassis Festival” του 2019: “Democracy Is Coming” σε συμπαραγωγή με το “Public Theater” της Νέας Υόρκης. Στις 13 Απριλίου του 2019 «ενώθηκε» με τον Stewart Copeland των θρυλικών “Police”, τους “Choir! Choir! Choir!” και το κοινό που σχημάτισε μια ζωντανή χορωδία. Όλοι μαζί ερμήνευσαν μια συγκλονιστική εκτέλεση του εμβληματικού “People Have the Power”, του τραγουδιού-συμβόλου της δημοκρατίας.