Το EcoGreenNet και η Άννα Ρούτση συναντούν την Ευγενία Βαμβακά στο Showroom του Semiology και μιλούν για τα βουνά των ρούχων που καταλήγουν στην Αφρική και το πώς αυτό μπορεί να μειωθεί, για το τι είναι βιώσιμη μόδα και για τη σημασία του καλού υλικού, του πατρόν και της λεπτομέρειας που κάνει τη διαφορά!

Ευγενία Βαμβακά/ιδρύτρια, διευθύνουσα σύμβουλος

και “ψυχή” του fashion brand Semiology

Την Ευγενία Βαμβακά, ιδρύτρια, διευθύνουσα σύμβουλο και ψυχή του fashion brand Semiology, την είχα γνωρίσει μόνο μέσα από φωτογραφίες και μου είχε κάνει εντύπωση το καθαρό και διεισδυτικό βλέμμα της. Είχα επίσης διαβάσει ένα διήγημά της, Το Φερμουάρ, κι είχα εκτιμήσει και το πνεύμα της. Και τα δύο επιβεβαιώθηκαν όταν τη συνάντησα από κοντά και κουβεντιάσαμε για την ηθική και βιώσιμη μόδα. Μια γυναίκα πρακτική, λογική και καθόλου σοβαροφανής, που αγαπάει τους γρίφους, τον ήλιο και το ποδήλατο, διηγείται απολαυστικά τα ανέκδοτα, αγαπάει πολύ αυτό που κάνει και έχει φτιάξει έναν χώρο εργασίας και δημιουργίας που μοιάζει με μια μεγάλη οικογένεια.

Το Semiology είναι αγαπημένο brand, γιατί συνδυάζει το μίνιμαλ με το φλοράλ και ρομαντικό στυλ, τις αεράτες πτυχώσεις με το αυστηρό ανδρόγυνο. Layering, γιακάδες, δαντέλα ή απαλό βαμβάκι, πολυμορφικές συνθέσεις, σχεδιασμένες για κάθε περίσταση, άνετα, κομψά κα παιγνιδιάρικα, ανθεκτικά και διαχρονικά ρούχα, φιλικά προς το σώμα μας και προς το περιβάλλον.

Στο showroom του Semiology, στη Μεταμόρφωση, που λειτουργεί και ως stockhouse, μιλήσαμε με την Ευγενία Βαμβακά για τη slow & sustainable fashion, τη διαχρονικότητα και την ποιότητα και το ρόλο της μελέτης στον γοητευτικό και απαιτητικό χώρο της μόδας.

Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με αυτόν το χώρο;

Ε.Β. Προέρχομαι από οικογένεια που ασχολούνταν με το ρούχο – αν και είχαν σταματήσει, όταν αποφάσισα να μπω στο χώρο. Δεν είναι τυχαίο ότι λέγομαι Βαμβακά, οι πρόγονοί μου είχαν να κάνουν με βαμβάκι στο Αϊβαλί. Ο παππούς μου είχε μαγαζί με αντρικά ρούχα. Ο πατέρας μου για μια δεκαετία περίπου ασχολήθηκε με εμπόριο και κατασκευή αντρικών ρούχων. Εγώ βρέθηκα σ’ αυτό το χώρο μικρή, όμως όταν τελείωσα τις σπουδές μου, εργάστηκα σε ναυτιλιακή εταιρεία. Τότε δε με απασχολούσε το θέμα των ρούχων, φρόντιζα βέβαια να είμαι σωστά ντυμένη εκεί που έπρεπε, στη δουλειά μου, στην έξοδό μου. Δεν είχα ιδιαίτερη τάση να παρακολουθώ τη μόδα, έχω όμως σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων και στόχος μου ήταν πάντα να δημιουργήσω μια ιδανική επιχείρηση που να κατασκευάζει. Μου άρεσε η κατασκευή. Επίσης ήθελα το προϊόν να είναι εξαγώγιμο, να έχουμε συνομιλία εμπορικού τύπου με το εξωτερικό, να συναλλάσσομαι με άλλους λαούς όχι μόνο για τουρισμό. Όταν λοιπόν ήρθα σε επαφή με την παραγωγή ρούχων, είδα έναν κόσμο που αισθάνθηκα ότι μπορούσα να αποκρυπτογραφήσω, να καταλάβω. Είναι πολύ γοητευτικός χώρος, γιατί αλλάζει συνεχώς και δεν βαριέσαι – κι εγώ έχω ένα θέμα με το να βαριέμαι εύκολα. Από το 1986 λοιπόν δεν ξαναβαρέθηκα! Κουράζει βέβαια συχνά αυτός ο διαρκής αγώνας, όπου ενώ έχουμε ένα καλό προϊόν, αξιόλογο, ειλικρινές, να χρειάζεται να πείσουμε, να γίνουμε κατανοητοί, έπειτα η οικονομική κρίση, ο κορωνοϊός… Αλλά είναι σαν τα παιδιά. Μπορεί να κουράζεσαι, αλλά τα αγαπάς πάρα πολύ!

Τι σημαίνει για το Semiology βιώσιμη μόδα και πώς το πετυχαίνετε;

Ε.Β. Ξέρετε, η βιομηχανία της ένδυσης είναι από τις πιο υπεύθυνες για τη ρύπανση του περιβάλλοντος – έρχεται δεύτερη μετά τη βιομηχανία πετρελαίου! Τα βουνά με τα ρούχα που σχηματίζονται στη Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, κυρίως στη Αφρική – γιατί εκεί καταλήγουν όλα – δεν μπορούν να θαφτούν, να καούν ή να καταστραφούν, γιατί είναι τοξικές οι βαφές ή οι ίνες τους, ο πολυεστέρας πχ. Είναι βέβαια αισιόδοξο ότι η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο, ώστε να μετασχηματίζονται αυτά τα υλικά σε πράγματα όμορφα και χρηστικά. Μέχρι όμως αυτές οι δράσεις να πάρουν μεγάλη έκταση, δυστυχώς έχουμε ρύπανση και καταστροφή. Εμείς στη semiology φροντίζουμε να μη χρησιμοποιούμε τέτοιες πρώτες ύλες που είναι φτηνότερες, αλλά όχι οι καλύτερες. Σκεφτείτε επίσης το ανθρώπινο σώμα και πώς χρειάζεται να το φροντίζουμε, τι να βάζουμε πάνω του. Όταν το ακουμπά ένα φυσικό ύφασμα, όπως βαμβάκι, μαλλί, βισκόζη, λινό, που είναι και βαμμένο με οικολογικές βαφές, αλλάζει η ποιότητα και η αίσθηση που έχουμε όταν το φοράμε. Γι’ αυτό αν δείτε έξω από τα δοκιμαστήριά μας, το πρώτο που κάνουν οι γυναίκες όταν φοράνε τα ρούχα, είναι να χαϊδεύουν το σώμα τους με το ρούχο, απολαμβάνουν την αίσθηση. Φροντίζουμε λοιπόν πολύ την αφή που έχει ένα ρούχο. Επίσης, δημιουργούμε ρούχα που δεν φεύγουν από τη μόδα γρήγορα. Κρατάνε, γιατί είναι καλοραμμένα, από ποιοτικό ύφασμα και επίσης είναι σωστά σχεδιασμένα, γεγονός που τα καθιστά διαχρονικά.

Τι είναι για εσάς μόδα;

Ε.Β. Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση! Πάντως τη μόδα προσπαθούμε να την ορίσουμε με κάποια χαρακτηριστικά. Ένα από τα πολύ βασικά χαρακτηριστικά της μόδας είναι η αλλαγή. Αυτό το ορίζουμε καταρχήν με την εποχή – αν και στη χώρα μας πλέον τείνουμε να έχουμε δύο κι όχι τέσσερις εποχές. Η μόδα είναι λοιπόν αλλαγή και δημιουργία. Να δημιουργούμε το καινούριο, το φρέσκο, το διαφορετικό. Οι παγκόσμιες τάσεις επικοινωνούν. Δε σχεδιάζεται κάτι στην Κίνα, στην Ιαπωνία ή στο Παρίσι που να είναι τελείως διαφορετικό απ’ ό,τι σχεδιάζεται στην Αμερική. Παγκοσμίως υπάρχει μια τάση που οι σχεδιαστές αποτυπώνουν ανάλογα με την έμπνευσή τους. Και βέβαια, εκτός από την έμπνευση, υπάρχουν και οι οδηγίες. Στην περίπτωσή μας πχ που είμαστε σχεδιαστές μόδας, όχι απλά εταιρεία ρούχων, οι σχεδιαστές μας ενημερώνονται διαρκώς και θα δώσουν την αισθητική που επιλέγουν χωρίς τη δική μας παρέμβαση, αλλά παίρνουν μια λογική για το ρούχο, καθώς πιστεύουμε ότι τα ρούχα είναι εργαλεία, τα φοράμε για να μας κάνουν τη ζωή καλύτερη.

Τα γυναικεία μοντέλα, τα οποία λαμβάνετε υπόψη σας, δεν αλλάζουν με τα χρόνια;

Ε.Β. Παραμένουν κάποιοι πολύ βασικοί, διαχρονικοί άξονες. Έχουμε καταλήξει να μελετήσουμε σωματότυπους, γιατί εννοείται ότι δεν είμαστε όλες οι γυναίκες ίδιες, ούτε έχουμε ίδιο σωματότυπο και χαρακτήρα. Έχουμε βγάλει λοιπόν 3 σωματότυπους και 3 χαρακτήρες, αυθαίρετα μεν, αλλά προσεγγίζουμε νομίζω πολύ την πραγματικότητα. Έτσι έχουμε μια συλλογή για εννέα διαφορετικούς σωματοχαρακτήρες. Δηλαδή κάθε γυναίκα σε μας θα βρει 10-15 σχέδια που να ταιριάζουν στον τύπο της.

Α/W 23-24

Γιατί «Semiology», πώς επιλέξατε αυτό το όνομα;

Ε.Β. Η πρώτη επωνυμία της εταιρείας ήταν La Stampa. Όταν ξεκινήσαμε όμως τις εξαγωγές τη δεκαετία του 2010, δεν μου άρεσε που πήγαινα στις εκθέσεις και μας περνούσαν για ιταλική εταιρεία. Εγώ είχα εμπνευστεί αρχικά από την ιταλική εφημερίδα La Stampa, σκέφτηκα όμως μετά ότι δεν είχα τελικά λόγο να αντιγράψω μια ιταλική λέξη, ενώ η ελληνική γλώσσα έχει τόση ονοματολογία που την έχει μάλιστα δανείσει σε μεγάλα brands, όπως η Nike, η Pepsi, κλπ. Λατρεύω τα ελληνικά κι αυτό ήταν αγκάθι μέσα μου. Όταν λοιπόν κάναμε μελέτη για το brand της εταιρίας και το χαρακτήρα μας, αποφασίσαμε να αλλάξουμε και να ονομαστούμε Semiology, σημειολογία δηλαδή, που είναι σοβαρή επιστήμη και τη χρησιμοποιούμε πολύ στη δουλειά μας. Σημειολογικά μελετάμε πολλά πράγματα, δεν φτιάχνουμε απλά ρούχα.

Και τι είναι αυτό που μελετάτε;

Ε.Β. Το πατρόν πρώτα-πρώτα. Ο ακρογωνιαίος λίθος ενός ρούχου. Όταν το φορέσουμε και σταθεί καλά πάνω μας, θα νιώθουμε καλύτερα, θα κινούμαστε καλύτερα, θα έχουμε άνεση. Μια φορά μια πατρονίστ έλεγε ότι οι σχεδιαστές ωραιοποιούν. Πράγματι μια όμορφη ζωγραφιά δεν σημαίνει ότι μπορεί να γίνει ωραίο ρούχο. Αυτή λοιπόν είναι μια μεγάλη μελέτη και συχνά μπορεί να γίνουν πέντε διαφορετικά προδείγματα μέχρι το τελικό, έτσι ώστε όταν το φτιάξουμε η εφαρμογή του είναι εξαιρετική. Κάτι ακόμα που μελετάμε είναι να έχει το ρούχο κάτι να πει, να μην είναι αδιάφορο. Ακόμα και αν το σχέδιο είναι απλό, φροντίζουμε ώστε το ύφασμα να είναι ιδιαίτερο και αντιστρόφως. Ακόμα και σε κάτι φαινομενικά απλό, παίζουμε με τις λεπτομέρειες, πχ ένα μικρό τύπωμα, μια μικρή λεπτομέρεια μέσα στο ρέλι είναι αυτό που τελικά κάνει τη διαφορά.

Πώς μπορεί να πειστεί ο Έλληνας καταναλωτής να εκτιμήσει τα σωστά υλικά και την ηθική μόδα, όταν προσπαθεί να κάνει οικονομία και παράλληλα να ανανεώνει πού και πού την γκαρνταρόμπα του/της;

Ε.Β. Αυτό έχει να κάνει και πάλι με την κατανόηση του τι είναι βιώσιμη μόδα. Η γιαγιά μου έλεγε ότι το φτηνό είναι ακριβό και το ακριβό, φτηνό. Γι’ αυτό που προσφέρουμε, η τιμή είναι πάρα πολύ λογική, κι αυτό γιατί κατορθώσαμε να παντρέψουμε τη βιομηχανία με το σχεδιασμό. Πολλοί σχεδιαστές αναγκάζονται να ανεβάζουν την τιμή, γιατί έχουν ακριβό τρόπο παραγωγής και είναι λογικό αυτό. Αλλιώς είναι το κόστος όταν φτιάχνεις ένα κομμάτι κι αλλιώς όταν φτιάχνεις εκατό. Δεν υπερκοστολογούμε το σχέδιο, το κοστολόγιό μας είναι ανάλογο με τα υλικά και τον τρόπο ραφής των ρούχων κι αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Τηρούμε δίκαιες αμοιβές για τους κατασκευαστές των ρούχων, γιατί ανάλογα με το πόσο καλά έχει φτιαχτεί ένα ρούχο, θα αντέξει να πλυθεί εκατό φορές στο πλυντήριο ή μόνο δύο. Και τα δικά μας αντέχουν! Είμαστε πολύ χαρούμενοι, γιατί οι πελάτισσές μας το εκτιμούν αυτό. Άρα ένα ρούχο που το φροντίζω και το συντηρώ εύκολα, το συνδυάζω με διαφορετικά κομμάτια από την ντουλάπα μου και το χρησιμοποιώ πολύ καιρό, μου κρατάει γιατί δεν είναι έξω από τη μόδα για πολύ. Συνεπώς αν το σκεφτώ, είναι τελικά πιο οικονομικό από το να αγοράσω κάτι που θα το κρατήσω για ένα χρόνο, θα το πετάξω για να πάρω άλλο. Ή να αγοράσω κάτι, γιατί θεωρώ τα είκοσι ευρώ λίγα και τελικά να μη μου αρέσει, να μη με βολεύει, να μην εφαρμόζει καλά επάνω μου και τελικά να μένει στην ντουλάπα μου. Δυστυχώς πετιούνται πολλά λεφτά έτσι. Κι έτσι το φτηνό έχει γίνει τελικά ακριβό…

Τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον;

Ε.Β. Το πρώτο είναι να επιβιώσουμε σε μια εποχή που δεν είναι εύκολη, μετά από οικονομική κρίση, κορωνοϊό, τώρα ενεργειακή κρίση και πόλεμοι. Θέλουμε να ξαναρχίσουμε τις εξαγωγές, είχαμε στη Γαλλία και σε πολλές άλλες χώρες και τώρα χρειάζεται επανεκκίνηση. Επίσης ένα καλό του κορωνοϊού είναι ότι μας έβαλε σε νέο δρόμο και δημιουργήσαμε μια νέα υποσυλλογή, την Ergonomic, με ρούχα για επαγγελματικούς χώρους, νοσοκομεία, ξενοδοχεία, εστιατόρια. Άλλωστε ξέρουμε να σχεδιάζομε και να κατασκευάζουμε και δεν βαριόμαστε ποτέ! Τέλος στα σχέδιά μας είναι να ανοίξουμε και νέα καταστήματα. Έχουμε έντεκα καταστήματα λιανικής, εννέα στην Αθήνα, ένα στο Ηράκλειο Κρήτης και ένα στη Λάρισα κι ευελπιστούμε να πολλαπλασιαστούν.

Νίκη Μαρινάκη, επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος

Στο σχεδιαστικό τμήμα του brand SEMIOLOGY η δημιουργικότητα, η φαντασία και η αγάπη για το ρούχο και τη μόδα έχουν τον πρώτο λόγο, με σεβασμό πάντα στο περιβάλλον!

Η κουζίνα του χώρου ετοιμάζει καθημερινό σπιτικό φαγητό, το οποίο απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι του SEMIOLOGY σε ένα καλαίσθητο περιβάλλον

Δείτε το βίντεο της επίσκεψης του EcoGreenNet.gr στο Showroom του brand Semiology.

Ευχαριστούμε θερμά την κ. Βαμβακά και τους συνεργάτες της για τη ζεστή φιλοξενία και όσα μοιράστηκαν μαζί μας.