Η Άννα Ρούτση και το ecogreennet είχαν τη χαρά να μιλήσουν με την Αλεξάνδρα Κουζιάκη, ιδρύτρια του Plexida Knitwear, που επανασυστήνει το πλέξιμο, αυτό το «εξαιρετικό μέσο αυτοέκφρασης και δημιουργικότητας», με ζεστές και απαλές δημιουργίες που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον
Η Αλεξάνδρα Κουζιάκη μας επανασύστησε τα πλεκτά κι όταν λέω «μας», εννοώ όλον τον κόσμο, αφού οι πλεκτές δημιουργίες της Αλεξάνδρας ταξιδεύουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία ή Αφρική. Η Plexida Knitwear ξεκίνησε το 2012 ως φυσική συνέχεια της αγάπης της για το πλεκτό, αφού η Αλεξάνδρα είναι πλέκτρια τρίτης γενιάς από την Κοζάνη.
Σπούδασε μαθηματικά στο ΑΠΘ, ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, τη γραφιστική και το web design, αλλά ποτέ δεν ξέχασε τις μαγικές βελόνες του πλεξίματος, με τις οποίες άλλωστε μεγάλωσε. Η εταιρεία της αποτελείται από γυναίκες πλέκτριες στη Βόρειο Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και η μητέρα της, επίσης πλέκτρια, ενώ η γιαγιά της ασχολούνταν με καλλιέργεια μεταξοσκώληκα.
Η χειροποίητη δημιουργία και η τέχνη συμβαδίζουν στις συλλογές της Plexida με απαλά μοχέρ σκουφιά, headbands, ζακέτες, πουλόβερ ή και κομψές πλεκτές τσάντες από raffia (νήμα φτιαγμένο από φύλλα αφρικανικού φοίνικα). Και μαζί με αυτά συμβαδίζει ο σεβασμός για το περιβάλλον και η προσπάθεια μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ο βιώσιμος τρόπος παραγωγής, η ηθική και αργή μόδα και η zero waste πολιτική. Στη συνέντευξή της για το EcoGreenNet.gr η Αλεξάνδρα Κιουζάκη μοιράζεται μαζί μας την αγάπη της για τη χειροπλεκτική, τις απόψεις της για τη μόδα ως τρόπο έκφρασης, καθώς και τη βιωσιμότητα στον τρόπο παραγωγής.
Σκουφιά, πλεκτές τσάντες και ζακέτες όλα χειροποίητα και μοναδικά
Πώς ασχοληθήκατε με το πλέξιμο – είναι άραγε τελικά μια τέχνη που περνά από γενιά σε γενιά; Και πώς μπορεί να αφορά τη νεότερη γενιά;
Α.Κ.: Από πολύ μικρή ηλικία, με περιτριγυρίζανε οι χειροτεχνίες, καθώς όλες οι γυναίκες στην οικογένειά μου είχαν μια τάση προς τη δημιουργία. Η ζωγραφική, το κέντημα, η ραπτική και, φυσικά, το πλέξιμο αποτελούσαν μέρος της καθημερινότητάς μου. Έτσι, από παιδί, μπήκα στον κόσμο του πλεξίματος και πλέον με υπερηφάνεια δηλώνω πλέκτρια τρίτης γενιάς! Το πλέξιμο αποτελεί ένα εξαιρετικό μέσο αυτοέκφρασης και δημιουργικότητας. Με τη βοήθεια των social media έχουμε τη δημιουργία μιας σημαντικής κοινότητας νέων ανθρώπων που συνδέονται μέσω της αγάπης τους για το πλέξιμο. Κατά τη γνώμη μου σημαντικό ρόλο έχει παίξει και το γεγονός ότι το πλέξιμο ως διαδικασία έχει θεραπευτικές επιδράσεις και μπορεί δυνητικά να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του στρες. Με τη νεότερη γενιά να είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένη στα θέματα βιωσιμότητας και ηθικού τρόπου παραγωγής, το πλέξιμο δεν θα μπορούσε παρά να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Έχετε πετύχει κάτι σημαντικό: Κάνατε ένα rebranding του κλασικού πλεξίματος με βελόνα! Πώς το καταφέρατε αυτό;
Α.Κ.: Επαναπροσδιορίζοντας τις μοναδικές και ελκυστικές πτυχές του πλεξίματος και του χειροποίητου πλεκτού και ενισχύοντας τα χαρακτηριστικά εκείνα που συνάδουν με τις σύγχρονες τάσεις! Η χειροπλεκτική διασφαλίζει την υψηλή ποιότητα δίνοντας έμφαση στη λεπτομέρεια και κάνοντας το ρούχο ανθεκτικό στον χρόνο. Επιπλέον, το χειροποίητο πλεκτό αναδεικνύεται ως φιλική προς το περιβάλλον και βιώσιμη επιλογή έναντι της υπερκατανάλωσης που προάγει η βιομηχανία της γρήγορης μόδας. Το πλέξιμο με βελόνες επιτρέπει επίσης την εξατομίκευση, προσαρμόζοντας το εκάστοτε σχέδιο στις ανάγκες του καθενός μας και ενισχύoντας την ατομική έκφραση. Έτσι, συνδυάζοντας ποιότητα, βιωσιμότητα και ατομικό στυλ, το χειροποίητο πλεκτό αποτελεί ιδανική επιλογή για τον σύγχρονο άνθρωπο.
Πώς υλοποιείτε την πολιτική του zero waste και slow fashion; Και, στηρίζονται άραγε με κάποιον τρόπο οι ελληνικές μικρές επιχειρήσεις;
Α.Κ.: Από την πρώτη μας μέρα έχουμε υιοθετήσει την πολιτική του “zero waste”, βάσει της οποίας η παραγωγή μας γίνεται είτε κατόπιν παραγγελίας είτε σε πολύ μικρές ποσότητες, ενώ όσα νήματα και πρώτες ύλες περισσεύουν, φυλάσσονται για μελλοντικά projects. Η βιωσιμότητα είναι νοοτροπία και μια διαρκής καθημερινή πρόκληση. Πάντα αναζητούμε νέους τρόπους μείωσης του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος, καθώς και βελτίωσης της ποιότητας των υλικών που χρησιμοποιούμε. Προμηθευόμαστε όλα τα υλικά μας από μικρές ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να στηρίζουμε την τοπική οικονομία όσο περισσότερο μπορούμε και να δημιουργούμε σχέσεις εμπιστοσύνης με συνεργάτες που γνωρίζουμε προσωπικά.
Κομψές πλεκτές δημιουργίες σε διάφορα σχέδια και χρώματα
Από πού πηγάζει κάθε φορά η έμπνευση για τα σχέδια και τις συλλογές σας; Συνδέονται με κάποιον τρόπο και με τόπους της Ελλάδας;
Α.Κ.: Αναζητούμε έμπνευση κυρίως σε στοιχεία της ελληνικής φύσης, αλλά και σε συναισθήματα και εμπειρίες μας που συνδέονται άμεσα με αυτήν. Στις τσάντες μας ως επί το πλείστον έχουμε δώσει τα ονόματα ελληνικών λουλουδιών, θέλοντας να αναδείξουμε τα χαρακτηριστικά κάθε λουλουδιού μέσα από τον σχεδιασμό των τσαντών και την επιλογή των χρωμάτων, της διατρητότητας και του τύπου πλέξης, ενώ τα τελευταία μας crochet ενδύματα είναι εμπνευσμένα από επιβλητικά βουνά της χώρας μας.
Πώς μπορεί να πειστεί ο Έλληνας καταναλωτής να εκτιμήσει τα σωστά υλικά και την ηθική μόδα, όταν προσπαθεί να κάνει οικονομία και παράλληλα να ανανεώνει πού και πού την γκαρνταρόμπα του/της;
Α.Κ.: Σίγουρα η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη μόλυνση του περιβάλλοντος από τη βιομηχανία της μόδας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την υιοθέτηση πιο βιώσιμων και υπεύθυνων καταναλωτικών συνηθειών. Επιπλέον μέσω των ηθικά παραγόμενων προϊόντων ενισχύονται οι δίκαιες συνθήκες εργασίας. Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε το γεγονός ότι η οικονομική ευχέρεια κάποιου αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη δυνατότητα στην ευσυνείδητη καταναλωτική επιλογή. Ρούχα όμως που παράγονται με βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο αποτελούν μία μορφή «επένδυσης», μιας και η ανθεκτικότητα τους στο χρόνο μειώνει τη συνολική δαπάνη μακροπρόθεσμα. Επίσης, όποτε μπορούμε, προτιμάμε τα «vintage» ρούχα, την ανακύκλωση, αλλά και τον δωρισμό ρούχων που δεν χρειαζόμαστε, συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου και κυκλικού μοντέλου κατανάλωσης/επιλογής ρούχων.
Τι είναι μόδα για εσάς; Και ποια η σχέση του εφήμερου με το διαχρονικό στοιχείο στις δημιουργίες;
Α.Κ.: H μόδα αποτελεί ένα μέσο αυτοπροσδιορισμού, έκφρασης συναισθημάτων και ιδεών. Είναι ένας τρόπος επικοινωνίας αξιών και πεποιθήσεων που αντικατοπτρίζει τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτικές τάσεις. Η μόδα μας επιτρέπει να συνδεθούμε και να αισθανθούμε ότι ανήκουμε. Βρίσκω τη σχέση μεταξύ εφήμερου και διαχρονικού στοιχείου στη μόδα δυναμική και αλληλοσυμπληρούμενη. Αυτή η σχέση είναι που συμβάλλει στον ενδιαφέροντα και πολυεπίπεδο χαρακτήρα της. Στο Plexida δημιουργούμε σχέδια που εξυμνούν την άνεση και τη διαχρονικότητα, ενώ παράλληλα συντονίζουμε τη χρωματική μας παλέτα στις σύγχρονες τάσεις, ώστε το συναρπαστικό στοιχείο του εφήμερου να εκδηλώνεται μέσω ενός ρούχου που παραμένει κλασικό.
Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας τα μελλοντικά σχέδιά σας;
Α.Κ.: Να συνεχίσουμε να προσφέρουμε χαρά και ζεστασιά σε ανθρώπους απ’ όλον τον κόσμο. Ως ένα brand με κυρίως εξαγωγικό χαρακτήρα, στόχος μας για το μέλλον είναι να κάνουμε το Plexida πιο γνωστό και στο εγχώριο κοινό. Παράλληλα, δεσμευόμαστε να βελτιώνουμε συνεχώς τις πρακτικές μας για την αειφορία, διασφαλίζοντας ότι κάθε κομμάτι χειροποίητου πλεκτού του Plexida αντανακλά όχι μόνο την τέχνη μας, αλλά και την αφοσίωσή μας σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για το περιβάλλον.