Το EcoGreenNet και η Άννα Ρούτση συνομιλούν με τον Ελευθέριο Χατζηδημητριάδη από το θεσσαλονικιώτικο MOMEN organic clothing brand για ρούχα από 100% οργανικά και βιοδιασπώμενα υλικά χωρίς έμφυλες, σωματικές ή ηλικιακές διακρίσεις

Το ΜΟΜΕΝ είναι ένα νέο brand από τη Θεσσαλονίκη με ρούχα από υλικά 100% οργανικά και βιοδιασπώμενα και με βασικές αρχές την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και την εξέλιξη. Το όνομά του είναι ένας συνδυασμός των λέξεων Man & Woman, καθώς αυτό που χαρακτηρίζει τη γραμμή του είναι η έμφυλη ρευστότητα, χωρίς αυστηρό διαχωρισμό μεταξύ αρσενικού και θηλυκού στοιχείου. Ρούχα άνετα, αέρινα, φιλικά με το σώμα και με το περιβάλλον για κάθε περίσταση, ρούχα με έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα και με μια ετικέτα που… φυτεύεται!

To EcoGreenNet μίλησε με τον Ελευθέριο Χατζηδημητριάδη, εμπνευστή και δημιουργό του ΜΟΜΕΝ organic clothing brand για ρούχα από 100% οργανικά και βιοδιασπώμενα υλικά χωρίς έμφυλες, σωματικές ή ηλικιακές διακρίσεις.

MOMEN organic clothing brand, οικολογικά ρούχα χωρίς…”ταμπέλες”

Ποιες είναι οι βασικές αρχές και φιλοσοφία του ΜΟΜΕΝ και με ποιους στόχους και προοπτικές ξεκινήσατε και προχωράτε;

Ε.Θ.: Η αγάπη για τον άνθρωπο, η φροντίδα για το περιβάλλον και η ανησυχία για την αειφορία αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά του ΜΟΜΕΝ. Όλα ξεκίνησαν από ένα όνειρο, να δημιουργηθεί ένα brand που θα αντικατοπτρίζει τις βιώσιμες αξίες και ιδανικά για το μέλλον του πλανήτη μας και την επιθυμία να δημιουργηθούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και διαχρονικά.

Πώς πρωτοήρθατε σε επαφή με τον τομέα της μόδας και ειδικά της βιώσιμης μόδας;

Ε.Θ.: Ανήκω πλέον στην τρίτη γενιά μιας οικογένειας που ασχολείται με την κατασκευή ενδυμάτων. Από μικρή ηλικία παρατηρούσα τον «ανταγωνισμό» και έψαχνα τρόπους να διαφοροποιούμαι, χωρίς ωστόσο να ξεφύγω από τις βασικές αρχές μου: Το πάθος μου για δημιουργία, την αγάπη μου για τον άνθρωπο, τον σεβασμό μου στη φύση.

Με ποιους τρόπους υλοποιείτε στην πράξη τη βιωσιμότητα, το zero waste, το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την αργή και ηθική μόδα; Ποιες οι προκλήσεις και ποια τα οφέλη για τον καταναλωτή και για το περιβάλλον;

Ε.Θ.: Η βιωσιμότητα είναι θεμελιώδης αξία για το ΜΟΜΕΝ. Η έρευνα για νέες υλικές επιλογές, τάσεις μόδας και περιβαλλοντικά βιώσιμες πρακτικές, αναδεικνύει τη δέσμευσή μας στη βιωσιμότητα και την αρμονία με τον κόσμο. Η ικανότητα να ενσωματώνουμε νέες ιδέες και τεχνολογίες στον σχεδιασμό και στην κατασκευή, με μηδενικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, αλλά και η εμπειρία της χειρωνακτικής δημιουργίας, δίνει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στα ρούχα μας αντικατοπτρίζοντας τη μοναδικότητα κάθε κομματιού.

Το non binary και η ρευστότητα φύλου είναι βασικά στοιχεία της φιλοσοφίας και των δημιουργιών σας. Πώς μεταφράζεται αυτό στις δημιουργίες σας και ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού και επαγγελματιών σε αυτό; Τι μπορεί να κάνει ένας σχεδιαστής/δημιουργός για να μην αναπαράγονται έμφυλα στερεότυπα στην εμφάνιση;

Ε.Θ.: Ο άνθρωπος αποτελεί την καρδιά του ΜΟΜΕΝ. Η φύση είναι πηγή έμπνευσης. Το χρώμα του ουρανού, η υγρασία του δάσους, η υφή των βράχων είναι στοιχεία ουδέτερα. Δεν είναι αρσενικά ή θηλυκά. Είναι για όλους μας. Έτσι και οι δημιουργίες μας αφορούν τον άνθρωπο χωρίς έμφυλες-φυλετικές-σωματικές-ηλικιακές διακρίσεις. Αυτό είναι και το βασικό πλεονέκτημα για κάποιον που θέλει να φορέσει ρούχα ΜΟΜΕΝ. Δεν υπάρχουν δεσμεύσεις, οπότε μεγαλώνει και το target group. Αυτό είναι και ένα κίνητρο για άλλους σχεδιαστές, να δημιουργούν χωρίς στερεότυπα και “ταμπέλες”, εξάλλου είναι επιλογή του καθενός το τι θα φορέσει, εφόσον αισθάνεται όμορφα με αυτό.

Αέρινες δημιουργίες με φυσικές πρώτες ύλες και ξεχωριστά σχέδια

Μιλήστε μας για την ιδέα του Plant the Paper, της ετικέτας που φυτεύεται!

Ε.Θ.: Όλα τα ρούχα και αξεσουάρ που απαρτίζουν τη συλλογή ΜΟΜΕΝ είναι από οργανικά 100% βιοδιασπώμενα υλικά. Έτσι και στο καρτελάκι δεν θα μπορούσε να διαφέρει η φιλοσοφία της μη σπατάλης. Για το σκοπό αυτό δημιουργήσαμε ετικέτες που εμπεριέχουν σπόρους φυτών και πολτοποιημένο ανακυκλώσιμο χαρτί. Έτσι, έχοντας ένα ρούχο ΜΟΜΕΝ, μπορείς να το θυμάσαι για πάντα φυτεύοντας την ετικέτα! Το νερό και ο ήλιος θα κάνουν τα υπόλοιπα.

Ποια τα βασικά υλικά που χρησιμοποιείτε, ποιες είναι οι ιδιότητες και χαρακτηριστικά τους και πώς τα προμηθεύεστε;

Ε.Θ.: Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία των ρούχων μας αποτελούν παράδειγμα υψηλής βιωσιμότητας και φιλικότητας προς το περιβάλλον. Επενδύουμε σε οργανικά υλικά, όλα 100% βιοδιασπώμενα. Όλες οι πρώτες ύλες είναι βιολογικές, χωρίς τη χρήση εντομοκτόνων και χημικών λιπασμάτων, φυσικά με τις κατάλληλες προδιαγραφές που πιστοποιούνται από τον διεθνή οργανισμό GOTS, διασφαλίζοντας έτσι ότι τηρούνται όλες οι απαραίτητες ενέργειες στη μείωση των αποβλήτων και στην προστασία του περιβάλλοντος. Ας εξετάσουμε πιο αναλυτικά τα υλικά: ΟΡΓΑΝΙΚΟ ΒΑΜΒΑΚΙ, είναι φιλικό προς το σώμα και το περιβάλλον, δροσερό, ανθεκτικό και μπορεί να απορροφήσει μεγάλο ποσοστό υγρασίας στους καλοκαιρινούς μήνες. ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΚΑΝΝΑΒΗ, εξαιρετικά δροσερή επιλογή, από τα πιο ανθεκτικά υφάσματα, με βασικό πλεονέκτημα τις μονωτικές ιδιότητες που έχει και τη δυνατότητα να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος. ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΚΥΤΑΡΡΙΝΗ, μία επαναστατική ίνα από ανανεώσιμους πόρους, ουσιαστικά πολτός από νεκρά δέντρα που ανακυκλώνονται, με πολύ μαλακή υφή και χυτό “πέσιμο”. ΚΟΥΜΠΙΑ COROZO, φτιαγμένα από πολτοποιημένους καρπούς δέντρων, ένας ζωντανός οργανισμός. ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ, καινοτόμος λύση χωρίς συνθετικά υλικά, χρησιμοποιώντας κερί μέλισσας για την αδιαβροχοποίηση. ΛΑΣΤΙΧΑ, από φυσικό καουτσούκ, μαλακό. ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ, τσάντα από οργανικό βαμβάκι, κουτί από 100% ανακυκλωμένο χαρτί FSC.

Στηρίζεται στη χώρα μας με κίνητρα και διευκολύνσεις η “ηθική και δίκαιη” παραγωγή;

Ε.Θ.: Η γρήγορη μόδα, η εκμετάλλευση παιδιών και η μη συμμόρφωση για μηδενικά απόβλητα, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και δυστυχώς δεν αποτελεί εξαίρεση η χώρα μας. Ο συνδυασμός αυτών με την υψηλή φορολόγηση, την έλλειψη ενημέρωσης ή πρωτοβουλίες που προωθούν την κοινωνική ευθύνη, καθιστούν την Ελλάδα μη ανταγωνιστική στην παραγωγή βιώσιμων πρώτων υλών.

Γιατί δυσκολευόμαστε, θεωρείτε, να βρούμε πιστοποιημένες πρώτες ύλες στη χώρα μας; Είναι αυτό ένα ζητούμενο, ώστε να μην μεταφέρονται απ’ έξω;

Ε.Θ.: Για να είναι ένα προϊόν οργανικό-βιολογικό, χρειάζεται κάτι περισσότερο από τεχνογνωσία. Απαιτεί αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε, έρευνα και ενημέρωση. Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία και τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε καινοτόμες ιδέες, αλλά χωρίς κάποιο ρίσκο μένουμε στάσιμοι, ενόσω άλλες χώρες εξελίσσονται ραγδαία.

Είναι τα προϊόντα σας προσβάσιμα οικονομικά στον μέσο Έλληνα καταναλωτή;

Ε.Θ.: Αναμφισβήτητα αυτό που προσπαθούμε και επιδιώκουμε, είναι οι τιμές μας να ανταποκρίνονται οικονομικά σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως και τις επίπονες τεχνικές, το επιπλέον κόστος μεταφοράς πρώτων υλών, την όλη διαδικασία που πιστοποιεί το τελικό προϊόν. Η σωστή ενημέρωση για την ηθική μόδα και την βιωσιμότητα, αποτελούν το έναυσμα για να απολαύσει κάποιος την εμπειρία να αποκτήσει ένα ρούχο ΜΟΜΕΝ.

Τι είναι μόδα για εσάς;

Ε.Θ.: Για μένα η μόδα πρέπει να είναι προπάντων ηθική. Το βασικό στοιχείο είναι να φοράει ο άνθρωπος το ρούχο και όχι το αντίστροφο. Οι αξίες της δημιουργικότητας επιτρέπουν την άνεση και ηρεμία στον άνθρωπο ΜΟΜΕΝ, προσφέροντας παράλληλα υψηλή ποιότητα και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα του πλανήτη.

Πώς βλέπετε το μέλλον του ΜΟΜΕΝ;

Ε.Θ.: Η ιστορία μας δεν είναι στατική. Εξελίσσεται συνεχώς, επενδύει στην εκπαίδευση και στην εξειδίκευση των συνεργατών, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Η διάρκεια είναι ένα από τα στοιχεία που μας διαφοροποιούν. Το ΜΟΜΕΝ δεν σταματά στην πρώτη εκδοχή του σχεδιασμού, αλλά συνεχίζει να εξελίσσεται και να βελτιώνεται.