Η Πανδώρα Μαμελετζή είδε το πολυβραβευμένο έργο του Σέρχιο Μπλάνκο που έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε πολλές χώρες, και γράφει τις εντυπώσεις της για την παράσταση που γίνεται κάθε μέρα sold out για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο στην Αθήνα

Μπαίνοντας στο θέατρο Πόρτα, οι δύο ηθοποιοί είναι ήδη πάνω και κάτω από την σκηνή. Ο ένας γυμνάζεται και παίζει μπάσκετ στο αυτοσχέδιο γήπεδο που έχει στηθεί με γύρω του συρματόπλεγμα, και ο άλλος «ζεσταίνει» το φιλοθεάμον κοινό προμηνύοντας ότι το έργο που θα δούμε θα έχει αμεσότητα και αντιδράσεις από τους θεατές. Ο πρώτος είναι ο φυλακισμένος πατροκτόνος Μάρτιν και ο δεύτερος είναι ο Σ. ο δραματουργός και συγγραφέας του έργου, δηλαδή ο Σέρχιο Μπλάνκο.

Ο Σ. θέλησε να γράψει ένα θεατρικό έργο για την σχέση ενός πατροκτόνου με τον βάναυσο πατέρα του και να το ανεβάσει με πρωταγωνιστή τον ίδιο τον κατάδικο. Παίρνει άδεια από τις φυλακές και ξεκινάει τις συναντήσεις μαζί του, σύντομα όμως το υπουργείο δικαιοσύνης θα ανακαλέσει την άδεια συμμετοχής στις παραστάσεις και θα επιτρέψει στον ισοβίτη να παρακολουθήσει μόνο την γενική πρόβα χωρίς παρουσία θεατών. Έτσι ο Σ. θα αναγκαστεί να βρει έναν ηθοποιό για να παίξει τον ρόλο, τον Φεδερίκο, και να του μεταλαμπαδεύσει όσα μαθαίνει από τις συναντήσεις του με τον Μάρτιν.

Ο Σέρχιο Μπλάνκο, μάστερ του είδους της αυτομυθοπλασίας, δηλαδή μιας μορφής μυθοπλαστικής αυτοβιογραφίας, ονομάζει το έργο του «Μια Άλλη Θήβα» ( «Tebas Land») θέλοντας να το συνδέσει με τον οιδιπόδειο μύθο του Σοφοκλή ενώ αναφορές γίνονται και στους «Αδερφούς Καραμάζοφ» του Ντοστογιέφκσι. Έτσι, ο Σ. θα μπορούσε να είναι και ο Σοφοκλής, ακόμα και ο Σίγκμουντ Φρόιντ όταν ερευνώνται οι σχέσεις του Μάρτιν με την μητέρα του και με τον πατέρα του.

Τι κοινό έχει τελικά ο Μάρτιν με τον Οιδίποδα;
Ο Οιδίποδας δεν γνωρίζει ότι αυτός που σκότωσε ήταν ο πατέρας του. Ο Μάρτιν το γνωρίζει, τον σκοτώνει με 21 χτυπήματα με ένα πιρούνι, είναι τελείως συνειδητοποιημένος ως πατροκτόνος. Είναι όμως το ίδιο τραγική φιγούρα ίσως περισσότερο λόγω τις καταπίεσης και της βαναυσότητας του πατέρα του προς το πρόσωπό του.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί ένα έργο που δεν έχει ξαναπαιχτεί σε ελληνική σκηνή και κερδίζει το στοίχημα αφού το κοινό του Θεάτρου του Νέου Κόσμου στηρίζει πάντα τους σύγχρονους δημιουργούς. Καταφέρνει να δημιουργήσει μια «ζεστή», τρυφερή παράσταση χωρίς περιττούς συναισθηματισμούς, που «αγγίζει» τους θεατές και τους κρατά καθηλωμένους από την πρώτη μέχρι την τελευταία στιγμή. Ένα τόσο σκληρό θέμα το προσεγγίζει με απόλυτη ασφάλεια και σύνεση.

Ο Θάνος Λέκκας υποδύεται τον Σ. με συνέπεια και ευαισθησία. Αναπτύσσει την σχέση του και με τους δύο χαρακτήρες διατηρώντας μια ισορροπία μεταξύ του ανθρώπου και του επαγγελματία. Προσπαθεί να κρατήσει μια απόσταση από τον Μάρτιν αλλά ταυτόχρονα δημιουργείται ένας άρρηκτος δεσμός ανάμεσά τους.

Ο Δημήτρης Καπουράνης κρατά τον διπλό ρόλο του Μάρτιν και του Φεδερίκο και είναι αποκάλυψη. Ελίσσεται μεταξύ των δύο χαρακτήρων με αξιοσημείωτη ευκολία, κάποιες φορές χωρίς να φαίνεται ότι αλλάζει η σκηνή ή χωρίς παύση. Δεν είναι μόνο η αλλαγή στην ομιλία του αλλά και η διαφορετική στάση του σώματός του, η διαφορετική έκφραση του προσώπου του που δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι είναι ένας άλλος ηθοποιός πάνω στην σκηνή. Και όμως είναι ο ίδιος. Ειδικά ο Μάρτιν του, κλέβει τις εντυπώσεις. Είναι 20 χρονών, είναι πατροκτόνος και όμως είναι μια συμπαθής μορφή λόγω της δύσκολης παιδικής ηλικίας που είχε. Ένοχος μα με μια παιδική αθωότητα που θα μείνει στάσιμη για πάντα.

Με λίγα λόγια η ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΘΗΒΑ είναι από τις καλύτερες και πιο ειλικρινείς παραστάσεις που έχουμε δει φέτος και δικαιολογεί απολύτως τον κάθε αναστεναγμό που προσέφερε στους θεατές.

Η ταυτότητα της παράστασης:

Κείμενο
Σέρχιο Μπλάνκο
Σκηνοθεσία
Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μετάφραση
Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνογράφος
Κώστας Πολίτης
Σχεδιασμός Φωτισμών
Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Ενδυματολόγος
Κλαιρ Μπρέισγουελ
Μουσική
Σταύρος Γασπαράτος
Σχεδιασμός Βίντεο
Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Επιμέλεια κίνησης
Ξένια Θεμελή
Βοηθός σκηνοθέτη
Θάνος Παπαδόγιαννης
Βίντεο/trailer
Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Φωτογραφίες
Πάτροκλος Σκαφίδας
Ερμηνεία
Δημήτρης Καπουράνης, Θάνος Λέκκας