Η Άννα Ρούτση και το ecogreennet μίλησαν με τον Βασίλη Τερζόπουλο, head programmer του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος Short & Green του Φεστιβάλ  Δράμας, για τη θεματική που απασχολεί όχι μόνον τους δημιουργούς αλλά όλους μας και για το ρόλο του κινηματογράφου. Σας παρουσιάζουμε επίσης τις ταινίες που θα διαγωνιστούν – ταινίες με φαντασία, χιούμορ, ρεαλιστικές, αισιόδοξες, που μας προβληματίζουν χωρίς να μας κουνάνε το δάχτυλο! 

Το 47ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θα διεξαχθεί στις 2-8 Σεπτεμβρίου 2024 στην Δράμα με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει 211 ταινίες από 39 χώρες. Από αυτές, 148 μικρού μήκους ταινίες διαγωνίζονται στα 7 διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ, ενώ 63 προβάλλονται στα φετινά αφιερώματα.

Επτά επίσημα διαγωνιστικά προγράμματα, σπουδαστικές ταινίες του ΑΠΘ, ταινίες από ταΕργαστήρια Κινηματογράφου στην πόλη της Δράμαςκαι τα πρώτα πολυαναμενόμενα δείγματα γραφής- ταινίες εργασιών τουΠροπτυχιακού προγράμματος του ΕΑΠ στις Σπουδές Κινηματογραφικής Γραφής και Έρευνας, που μπαίνει στο τέταρτο εξάμηνο λειτουργίας του και προαναγγέλει ήδη το 1ο Επιστημονικό Συνέδριο Κινηματογραφικής Γραφής, Πρακτικής και Έρευνας τον προσεχή Δεκέμβριο.

Short film hub που στελεχώθηκε φέτος με τον συντονιστή του Short FilmMarket του Φεστιβάλ Καννών, Φλοριάν Φερνάντεζ, networking, Pitching Lab με υπεύθυνη τη Βαρβάρα Δούκα, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους, συζητήσεις, ένα πιλοτικό residency, αφιέρωμα στη Φρίντα Λιάππα και τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη και μάστερκλας του Γιώργου Μαυροψαρίδη, green films, animation ΛΟΑΤΚΙ, ταινίες για και από παιδιά, Cinematherapy και Ψtalks με την Ντενίς Νικολάκου, είναι τα συστατικά ενός ακόμα πετυχημένου φεστιβάλ. Από αυτά που μας συνηθίζει ειδικά τα τελευταία χρόνια η Δράμα. Ενός φεστιβάλ που αφουγκράζεται την εποχή, τους νέους δημιουργούς και το κοινό, θέτει τον πήχη όλο και ψηλότερα και υπόσχεται μια αξέχαστη κινηματογραφική νεανική γιορτή.

Δείτε εδώ 10 εκδοχές του spot του φετινού φεστιβάλ σε σκηνοθεσία και μοντάζ του Καλλιτεχνικού του Διευθυντή, Γιάννη Σακαρίδη, κεντρική ιδέα και κείμενα του Βασίλη Τερζόπουλου και πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Κωστή Μαραβέγια

Από πέρυσι, οι ταινίες που αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό και το Διεθνές Διαγωνιστικό του τμήμα κάθε Σεπτέμβριο, εξασφαλίζουν αυτόματα το “εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ.

Ταινίες ενηλικίωσης αλλά και ταξικότητας σ’ έναν ραγδαία μεταβαλλόμενο κόσμο με head programmer τον Γιώργο Ζώη στο Διεθνές Διαγωνιστικό. Διαφορετικότητα, σεξουαλικότητα,  πολλή αγάπη, αλλά και βία.

Στο Διεθνές Σπουδαστικό με head programmer τον Θανάση Νεοφώτιστο. Άνοδος συμμετοχών στο πολλά υποσχόμενο Εθνικό Σπουδαστικό με υπεύθυνο προγράμματος τον Παναγιώτη Ιωσηφέλη. Τα παιδιά στο επίκεντρο και στην επιτροπή αξιολόγησης στη δεύτερη χρονιά του τμήματος Kiddo με ταινίες για ταινίες που μιλούν για τα σχολικά χρόνια, την εφηβεία και την ενηλικίωση, την  ισότητα των φύλων, τον ρατσισμό και για τα κίνητρα ζωής των νέων, με υπεύθυνη προγράμματος την Έλενα Μαυρίδου. Πλουραλισμός και ποικιλία στο τμήμα animation με υπεύθυνο προγράμματος τον Σπύρο Σιάκα και μια συμπεριληπτική επιλογή ταινιών στο Short & Green με υπεύθυνο τον Βασίλη Τερζόπουλο.

H φετινή οπτική ταυτότητα του 47ου Φεστιβάλ δημιουργήθηκε από τον Δραμινό γραφίστα Κωνσταντίνο Παυλίδη και αντλεί έμπνευση από τα κινηματογραφικά καρέ με σκηνές από δύο ταινίες των Φρίντα Λιάππα και Κωνσταντίνου Γιάνναρη.

Το φετινό σύνθημα του φεστιβάλ είναι Όλα είναι Δράμα, παραφράζοντας πολύ εύστοχα τον τίτλο της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη, Όλα είναι Δρόμος. Επειδή σε μια άλλη ανάγνωση, όλα είναι δράμα, με βασικό σημείο ανησυχίας το περιβάλλον, το ecogreennet εστιάζει στο άρθρο αυτό στο διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα Short and Green που έφτασε αισίως στην 4η χρονιά διεξαγωγής του.

Αποτελείται από 15 ταινίες -5 ταινίες animation, 5 ντοκιμαντέρ και 5 ταινίες μυθοπλασίας-, ένα «πολύχρωμο, πολυπολιτισμικό, και συμπεριληπτικό μωσαϊκό», από την Ιταλία έως το Μεξικό, και από την Γαλλία έως την Κόστα Ρίκα. Όπως σχολιάζει ο υπεύθυνος προγράμματος, Βασίλης Τερζόπουλος, «Κι αν ο κινηματογράφος δεν είναι ένα τόσο ισχυρό μέσο ώστε να αλλάξει την πορεία των πραγμάτων, μπορεί τουλάχιστον να αποτελέσει έστω μια έμμεση προειδοποίηση. Όσο ακόμη δεν είναι πολύ αργά».

Ο Βασίλης Τερζόπουλος, head programmer του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος Short & Green του Φεστιβάλ  Δράμας

Μιλήσαμε με τον Βασίλη Τερζόπουλο λίγες μέρες πριν την έναρξη του φεστιβάλ και σας παρουσιάζουμε τα σχόλιά του καθώς και περιλήψεις και φωτογραφίες των 15 ταινιών που θα απολαύσουμε στο φετινό Short & Green.

Σημειώνουμε ότι, τις ημέρες διεξαγωγής του φεστιβάλ, όσοι θέλουν μπορούν να το παρακολουθήσουν και διαδικτυακά δωρεάν στην πλατφόρμα του. Οι δε ταινίες του Εθνικού και του Εθνικού Σπουδαστικού Διαγωνιστικού τμήματος θα ταξιδέψουν στην Αθήνα, 24-27 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Ίρις του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών του Παν/μίου Αθηνών (Ακαδημίας 56), όπου θα διεξαχθεί και εργαστήριο Pitching Lab.

Βασίλη, μέχρι και πέρυσι αλίευες, όπως χαρακτηριστικά μας είχες πει, ταινίες από τις υποβολές ταινιών του φεστιβάλ σε όλα τα τμήματα. Ακολούθησες και φέτος το σύστημα αυτό; Και τι είναι αυτό που θα έλεγες ότι χαρακτηρίζει τις φετινές συμμετοχές;

Β.Τ.: Τη φετινή χρονιά όλα τα διαγωνιστικά προγράμματα του Φεστιβάλ απηύθυναν ξεχωριστή πρόσκληση συμμετοχής. Έτσι και το Short and Green, στο οποίο κατατέθηκαν 116 ταινίες. Ωστόσο, παράλληλα η ομάδα αξιολόγησης του Φεστιβάλ ξεχώρισε τις ταινίες περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος στα υπόλοιπα προγράμματα, κι έτσι παρακολούθησα περίπου 40 επιπλέον ταινίες. Από το σύνολο αυτό προέκυψαν οι 15 ταινίες που συνθέτουν το φετινό πρόγραμμα.

Θα έλεγα πως τις φετινές συμμετοχές χαρακτηρίζει μια ποικιλία και πρωτοτυπία στον τρόπο προσέγγισης τόσο σημαντικών και καίριων ζητημάτων, όπως αυτά της κλιματικής αλλαγής και της εξάντλησης των φυσικών πόρων του πλανήτη μας. Σημειώνω τη χιουμοριστική διάθεση των νέων κινηματογραφιστών να θίξουν τέτοια ζητήματα στις ταινίες τους. Όχι προφανώς γιατί είναι αστεία, αλλά γιατί το χιούμορ στο σινεμά κερδίζει πολλές φορές πιο εύκολα τον θεατή κι επικοινωνεί με διαφορετικό τρόπο τα μηνύματα της κάθε ταινίας.

Θα ήθελα επίσης να σημειώσω τα μηνύματα ελπίδας κι αισιοδοξίας που φέρουν αρκετές ταινίες του προγράμματος. Οι σκηνοθέτες επέλεξαν να φωτίσουν ορισμένες θετικές πρακτικές στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και ορισμένες αληθινές ελπιδοφόρες σχετικές ιστορίες, μέσα από κάποιες ταινίες ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο Short and Green φέτος.

Με ποια κριτήρια ξεχώρισες τις ταινίες του τμήματος;

Β.Τ.: Σίγουρα τη θεματολογία τους, την υψηλής αισθητικής κινηματογράφηση, την πρωτοτυπία στις τεχνικές αφήγησης που επιλέγουν, αλλά κι επειδή πρόκειται για ένα θεματικό πρόγραμμα, στο οποίο η κάθε ταινία πρεσβεύει ή αφήνει ένα μήνυμα, ένα επιπλέον κριτήριο υπήρξε η έλλειψη διδακτισμού. Να μην κουνάμε δηλαδή το δάχτυλο στον θεατή, να μην τον φορτώνουμε με ενοχική διάθεση, αλλά να τον προβληματίζουμε καθώς τον ψυχαγωγούμε. 

Υπήρξαν πράγματα που σου έκαναν φέτος εντύπωση στο περιεχόμενο ή στην παραγωγή και ποια είναι αυτά;

Β.Τ.: Θα σημείωνα την ολοένα αυξανόμενη παραγωγή ταινιών με περιβαλλοντικό προσανατολισμό, την οποία σίγουρα θεωρούμε θετική. Όπως ανέφερα και παραπάνω και τη θεματολογική μερική μετάβαση από δυστοπικές ιστορίες, επιστημονικής φαντασίας, σε περισσότερο ρεαλιστικές, ακόμη και με μια διάθεση χιούμορ ή και σε καταγραφή θετικών πρακτικών, που προφανώς υπάρχουν και συμβαίνουν, μέσα από ταινίες ντοκιμαντέρ. 

Υπάρχει στο φεστιβάλ και στο δικό σου το μυαλό κάποιο περαιτέρω πλάνο/α για το συγκεκριμένο τμήμα; Υπάρχει διασύνδεση με άλλες, παρόμοιες πρωτοβουλίες άλλων φεστιβάλ;

Β.Τ.: Θα θέλαμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα να ενδυναμωθεί και να γίνει περισσότερο γνωστό στη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα. Σε ένα παράλληλο επίπεδο να αρχίσει να ταξιδεύει και να επαναπροβάλλεται με άλλες αφορμές ή σε άλλες διοργανώσεις, κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Να προκαλέσουμε δηλαδή μεγαλύτερη διάχυση των εικόνων και των μηνυμάτων που πρεσβεύει το Short and Green. Έχουν υπάρξει συζητήσεις με θεσμικούς φορείς και άλλα μικρότερα φεστιβάλ για προβολή ταινιών που προέρχονται από το Short and Green. Ελπίζω όλα αυτά να ευοδώσουν και να τα δούμε στην πράξη. 

Από ποια συγκεκριμένη ανάγκη ξεπήδησε το Short and Green και πόσο αυτή έχει μεταβληθεί και διευρυνθεί;

Β.Τ.: Ο αείμνηστος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Αντώνης Παπαδόπουλος είχε καθιερώσει το Βραβείο Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ της Δράμας. Βλέποντας ήδη την τάση στην κινηματογραφική παραγωγή με ταινίες μικρού μήκους τέτοιας θεματολογίας και επιθυμώντας να δώσει λίγο χώρο σχετικά και στο δικό μας Φεστιβάλ.

Ο νυν Καλλιτεχνικός μας Διευθυντής, Γιάννης Σακαρίδης αναγνώρισε αυτή την κινηματογραφική τάση διεθνώς και καθιέρωσε ξεχωριστό διαγωνιστικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Προφανώς, η ανάγκη για τέτοιου είδους ταινίες -όχι μόνο στη Δράμα, αλλά και διεθνώς- προέκυψε από τις κλιματικές αλλαγές που βιώνουμε και την εκτεταμένη περιβαλλοντική καταστροφή, της οποίας γινόμαστε όλοι μάρτυρες. Όσο όλος αυτός ο φαύλος κύκλος δεν έχει τέλος, τόσο διευρύνεται η ανάγκη για ευαισθητοποίηση και εγρήγορση της κοινής γνώμης. 

Γνωρίστε καλύτερα τις 15 ταινίες που θα διαγωνιστούν στο Short & Green:

I would rather be a stone της Ana Husman (Κροατία)

Μέσα από τη φωνή της μικρής Τζέλα, η ταινία αφηγείται τα γεγονότα που σημάδεψαν μια ολόκληρη γενιά και διαμόρφωσαν το τοπογραφικό μέλλον της Λίκα, μιας παραμελημένης αραιοκατοικημένης περιοχής στην Κροατία. Οι συνθήκες ζωής είχαν αντίκτυπο στον ιδιωτικό βίο των κατοίκων, καθώς και στη μοναξιά τους, τις σχέσεις τους, τις ευκαιρίες, τις έγνοιες και τις ελπίδες τους.

Guardians του Julian Stubbs (Μεξικό)

Τρεις αξιόλογοι περιβαλλοντιστές με ταπεινές καταβολές αφιερώνουν κάθε τους στιγμή στον ίδιο στόχο: να θωρακίσουν τη ζωή σε έναν επικίνδυνο κόσμο. Ο Ρικάρντο αγωνίζεται να προστατεύσει τις θαλάσσιες χελώνες από πολυάριθμους εχθρούς. Η Γκαμπριέλα έχει ως στόχο της την αποκατάσταση των κοραλλιογενών υφάλων στους θερμαινόμενους ωκεανούς. Ο Αρκάδιο θέλει να καλλιεργήσει μια ζούγκλα σε άγονη γη.

Plantasia του Άγγελου Γουρζή (Ελλάδα) 

Μικρά ανθρωπόμορφα πλασματάκια καταβροχθίζουν τη χλωρίδα, αφοδεύοντας τουβλάκια, με τα οποία χτίζουν έναν ελεγχόμενο πύργο. Ο πύργος καταστρέφει τη φύση. Η φύση απαντά, γεννώντας τον αντίπαλο: ένα γιγάντιο λουλούδι, το οποίο μπαίνει σε boss-fight με τον πύργο.

Guardiani del Lago της Alice Gagliardi (Ιταλία)

«Η λίμνη μού έδωσε τα πάντα». Υπάρχει αγάπη στις λέξεις και τις χειρονομίες του Πιέτρο και του Τζανφράνκο, δύο ηλικιωμένων ψαράδων που προσπαθούν επισταμένα να ενισχύσουν τη διαδικασία αναπαραγωγής των ψαριών της λίμνης Βαρέζε, αυξάνοντας τον πληθυσμό των ενδημικών ειδών. Το πάθος και η εμπειρογνωμοσύνη είναι οι αξίες που ελπίζουν να μεταλαμπαδεύσουν στις νέες γενιές, σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν την ισορροπία και τη βιοποικιλότητα του τόπου που υπήρξε ανέκαθεν το σπιτικό τους και τώρα βρίσκεται στα πρόθυρα κατάρρευσης.

Greenwash τουAndrés Bronnimann (Κόστα Ρίκα, Ισπανία)

Ένα εικαστικό ποίημα, μια σφοδρή κριτική της εμπορευματοποίησης του «πράσινου» κινήματος και της προσηλωμένης στο  κέρδος, απατηλής εκμετάλλευσης του περιβαλλοντικού ακτιβισμού στον 21ο αιώνα.

The Generators της Georgie Cowan-Turner (Μ. Βρετανία)

Σε μια εποχή ενεργειακής ένδειας, ο Όσκαρ και ο άρρωστος σύζυγός του, ο Άλεξ, φτάνουν στο νοσοκομείο, μόνο και μόνο για να διαπιστώσουν ότι η ενεργειακή τους πίστωση έχει μηδενιστεί. Ο Όσκαρ αναγκάζεται να ενταχθεί στις ανθρώπινες γεννήτριες ώστε να μπορεί να τροφοδοτεί τις συσκευές θεραπείας. Όσο όμως αποδυναμώνεται η ενέργειά του, τόσο ξεθωριάζει η προοπτική ενός κοινού μέλλοντος.

On the 8th Day των Agathe Sénéchal, Alicia Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin και Théo Duhautois (Γαλλία)

Χρειάστηκαν 7 ημέρες για να δημιουργηθεί ο κόσμος. Μόνο μία για να διακοπεί η ισορροπία του.

Know your Stones της Katarina Jazbec (Γαλλία, Ολλανδία)

Ενώ η ανθρωπότητα είναι αντιμέτωπη με την κλιματική αλλαγή, νεαροί ακτιβιστές, χαλυβουργοί και ένας γεωλόγος συναντώνται σε έναν χώρο που επιτρέπει το ταξίδι στον χρόνο, γεμάτο εφιάλτες και προσδοκίες.

For You του Luca Paulli (Μ. Βρετανία, Ιταλία)

Ένα γράμμα από έναν πατέρα στον δίχρονο γιο του συνοψίζει μια καλοκαιρινή μέρα στο πάρκο: έναν κόσμο γεμάτο κρυφά θαύματα, όπου όμως καραδοκεί μια απειλή. Το έργο πραγματεύεται την κλιματική κρίση από διαφορετική οπτική: μπορεί το αύριο να διαγράφεται αβέβαιο, αλλά με αγάπη, κουράγιο και φαντασία μπορούμε να σφυρηλατήσουμε ένα καλύτερο μέλλον.

The Lost Memory of Trees του Antonio La Camera (Ιταλία, Ισπανία)

Στην καρδιά του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, δύο δέντρα ξυπνούν μέσα στη νύχτα και κινούν για ένα πνευματικό ταξίδι, για να ανακαλύψουν ένα παρελθόν κατά το οποίο υπήρξαν αδέλφια στην παιδική τους ηλικία.

Wavering της Fanny Chesnel (Γαλλία)

Μια λεκάνη τουαλέτας καταλήγει να επιπλέει στον ποταμό Σηκουάνα. Από το Παρίσι μέχρι τη Χάβρη, στο διάβα της θα βρεθούν δύο οδοκαθαριστές, ένα ζευγάρι που περνάει συζυγική κρίση και τρία πιτσιρίκια που λατρεύουν το ψάρεμα με μαγνήτη. Κανείς δεν μπορεί να τη σταματήσει, αλλά ούτε και να την παραβλέψει. Το ταξίδι της θα τελειώσει στη θάλασσα, όπου καταλήγουν τόσα και τόσα απόβλητα.

Goodbye Sun του Hakim Atoui (Γαλλία)

Η εντεκάχρονη Λούνα ζει μαζί με τον μεγαλύτερο αδελφό της, Ζυλιέν (17), και τους δύο θετούς της πατέρες. Πλησιάζει το τέλος του καλοκαιριού και η ζέστη είναι αφόρητη. Όλοι αδημονούν για την πολυαναμενόμενη έκλειψη ηλίου. Ο ήλιος εξαφανίζεται πίσω από το φεγγάρι… και δεν επανεμφανίζεται.

Hikuri της Sandra Ovilla León (Μεξικό)

Μια νεαρή ιθαγενής της φυλής Χουιτσόλ αδυνατεί να βρει τροφή και πεγιότ για την κοινότητά της, καθώς οι εξορυκτικές εταιρείες έχουν μολύνει το νερό και δηλητηριάσει φυτά και ζώα. Μη έχοντας άλλη επιλογή, οι κάτοικοι της κοινότητας αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τη γη τους. Η γιαγιά της τής εμπιστεύεται να φυτέψει τους τελευταίους σπόρους πεγιότ, και η νεαρή ιθαγενής βρίσκεται σε δίλημμα: να τους φυτέψει ή να φύγει κι αυτή.

Bios Beneath Blind του Kim Allamand (Ελβετία)

Μια ταινία-δοκίμιο που προσεγγίζει στοχαστικά τη φυσική ζωή πάνω και κάτω από την επιφάνεια της ανθρώπινης αντίληψης. Ένα απρόβλεπτο ταξίδι, από την ηρεμία των αλπικών τοπίων μέχρι τη μικροσκοπική απεικόνιση της βαβούρας των αόρατων γειτόνων μας. Συναρμόζοντας την ποιητική της φύσης με τον ρεαλισμό της επιστήμης, απευθύνεται στη συλλογική μας συνείδηση προκειμένου να διατηρήσουμε τη βιοποικιλότητά μας και τους πόρους που έχουν ζωτική σημασία για την επιβίωσή μας.

Enjoy your meal των Sofie Kienzle & Christian Manzke (Γερμανία)

Ένα πλάσμα στο διάστημα υφίσταται τις υπαρξιακές συνέπειες της υπερεκμετάλλευσης του πλανήτη του: καθώς πνίγεται στα πλαστικά απόβλητα, αντιλαμβάνεται ότι οι φυσικοί πόροι του πλανήτη δεν είναι ανεξάντλητοι. Η ταινία είναι ένα έργο 48ωρου διαγωνισμού δημιουργίας ταινιών με θεματικό άξονα «μπανάνα, μηχανή, μέλλον».

Το Φεστιβάλ Δράμας συνεργάζεται με τους: ΕΚΚ, ΕΚΟΜΕ, RAYCAP, ΔΕΗ (νέο χρυσό χορηγό του Φεστιβάλ), ΚΥΚΛΩΨ (Cyclops), ΕΡΤ, Finos Film και πολλούς ακόμα φορείς, με την αμέριστη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της Βουλής των Ελλήνων και φυσικά του Δήμου Δράμας.

Eδώ θα βρείτε το ημερήσιο πρόγραμμα προβολών του φεστιβάλ, 2-8 Σεπτεμβρίου 2024: