Η Πανδώρα Μαμελετζή γράφει τις εντυπώσεις της για το έργο της Άννε Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ με τίτλο EXIT ABOVE -after the tempest που ανέβηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Οι λάτρεις του σύγχρονου χορού παρακολουθούν εδώ και 4 δεκαετίες την Άννε Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ οπότε η κάθοδός της στο Ηρώδειο με την ομάδα της ROSAS ήταν σίγουρο ότι θα εξασφάλιζε ένα ακόμα sold out. Η εμβληματική χορογράφος είναι εκείνη που συγκεντρώνει πλέον όλα τα βλέμματα μετά την Πίνα Μπάους και μια απόδειξη επιπλέον ότι η καρδιά του σύγχρονου χορού χτυπάει στο Βέλγιο και την Ολλανδία.
«Η σχέση μας με τη φύση έχει διαρραγεί, ζούμε στο χείλος μιας οικολογικής καταστροφής. Όταν έχεις χαθεί, είναι καλό να επιστρέφεις εκεί από όπου ξεκίνησες». Με αυτή την σκέψη και με μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση, η δημιουργός παρουσίασε τους 13 περφόρμερ της συνοδεία ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Βραζιλιάνος χορευτής και κιθαρίστας μπλουζ Κάρλος Γκάρμπιν, καθώς και η Μέσκερεμ Μέις, ανερχόμενη Φλαμανδή τραγουδοποιός που έκανε όλο το Ηρώδειο να ανατριχιάσει με την σαγηνευτική της φωνή.
Στο πρώτο μέρος παρακολουθούσαμε τους ερμηνευτές να βαδίζουν σε όλο το μήκος της σκηνής, είτε μόνοι τους, είτε σε ομάδες, καθοδηγούμενοι από αργές μπλουζ μελωδίες. Αυτή η αργή κίνηση, μπορεί να ήταν ατμοσφαιρική για πολλούς αλλά δυσκόλεψε αρκετούς θεατές που δεν είχαν την υπομονή να περιμένουν να δουν τη συνέχεια και απλά αποχώρησαν. Και είναι κρίμα γιατί η εξέλιξη – η ένταση και η πιο εκρηκτική χορογραφία-αποζημίωσε τους περισσότερους που έμειναν στις θέσεις τους να παρακολουθήσουν όλη την παράσταση. Το «περπατάω μόνος μου», με μια μορφή άγχους και μοναξιάς, έγινε «περπατάμε μαζί» σε μια πρωτόγνωρη αλληλεπίδραση και συνύπαρξη, η απλή μετακίνηση μετατράπηκε σε κοινή πορεία με μια δόση αλληλεγγύης.
«Κοιτάζω γύρω μου και βλέπω μια κοινωνία με μόνο προορισμό την αχαλίνωτη κατανάλωση κοινωνικής δικτύωσης. Η σκηνή, λοιπόν, αποτελεί ένα αχανές πεδίο διαλόγου ανάμεσα σε αγνώστους, που υπερβαίνει τον χώρο και τον χρόνο. Με αυτήν την έννοια, η σκηνή είναι ο σπουδαιότερος τόπος συνάντησης με τον Άλλον». Αυτά είχε δηλώσει η ίδια η δημιουργός και πραγματικά αυτό συμβαίνει στις μέρες μας, οι περισσότεροι έχουν συνηθίσει τις καταιγιστικές εναλλαγές εικόνων και ήχων που είναι αδύνατον να μείνουν ακίνητοι και προσηλωμένοι σε κάτι με σταθερό ρυθμό. Με συνέπεια να ενοχλούν και τους διπλανούς τους. Και κάπως έτσι, καταλαβαίνουμε καλύτερα τον τίτλο EXIT ABOVE, after the tempest.
Η Ντε Κεερσμάκερ παρουσίασε το συγκεκριμένο έργο το 2023 και πήρε διθυραμβικές κριτικές σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ (Αβινιόν, Ρώμη, Βιέννη). Μένει να δούμε τη συνέχεια που θα έχει στην υπόλοιπη περιοδεία της.
Χορογραφία: Anne Teresa De Keersmaeker
Συνδημιουργία και ερμηνεία: Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer • Μουσική Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin
Μουσικοί επί σκηνής: Meskerem Mees, Carlos Garbin
Σκηνογράφος: Michel François
Σχεδιασμός φωτισμών: Max Adams
Κοστούμια: Aouatif Boulaich
Κείμενο και στίχοι: Meskerem Mees, Wannes Gyselinck
Δραματουργία: Wannes Gyselinck
Διευθυντές πρόβας: Cynthia Loemij, Clinton Stringer
Παραγωγή: Rosas
Συμπαραγωγή: Concertgebouw Brugge (Βέλγιο), De Munt / La Monnaie (Βέλγιο), Internationaal Theater Amsterdam (Ολλανδία), Le théâtre Garonne (Γαλλία), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne)
Με την υποστήριξη του Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
Η παραγωγή πραγματοποιείται με τη στήριξη του Tax Shelter της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης του Βελγίου, σε συνεργασία με το Casa Kafka Pictures – Belfius
Η ομάδα Rosas υποστηρίζεται από τη Φλαμανδική Κοινότητα και την Επιτροπή Φλαμανδικής Κοινότητας (VGC)