Τα επισκευάσιμα προϊόντα που πετιούνται στα σκουπίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιστοιχούν σε απορρίμματα 35 εκατομμυρίων τόνων ετησίως
«Επιδιορθώνετε αντί να πετάτε»: Οι ευρωβουλευτές υπερψήφισαν σήμερα πρόταση νόμου για την διευκόλυνση της επισκευής προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές. «Οι άνθρωποι θέλουν να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των συσκευών τους, αλλά συχνά αυτό είναι δαπανηρό ή δύσκολο», εξηγεί σε ανακοίνωσή του ο εισηγητής του νόμου Ρενέ Ρεπάζι (S&D). «Εγκρίναμε σειρά μέτρων για να ενθαρρύνουμε τους καταναλωτές να επιλέγουν την επισκευή από την αντικατάσταση, ρίχνοντας το βάρος στην υποστήριξη των ανεξάρτητων επισκευαστών και την εισαγωγή οικονομικών κινήτρων».
Σύμφωνα με την πρόταση των ευρωβουλευτών για το «δικαίωμα στην επισκευή», η επιδιόρθωση θα πρέπει να προτιμάται από την αντικατάσταση όσο ισχύει η εγγύηση για το προϊόν. Οι καταναλωτές θα έχουν το δικαίωμα να ζητούν επισκευή των πλυντηρίων τους, των τηλεοράσεων, των ηλεκτρικών σκουπών, των smartphones και άλλων προϊόντων μετά την εκπνοή της εγγύησης.
Για τη μείωση του κόστους επιδιόρθωσης, οι ευρωβουλευτές θέλουν να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα της αγοράς της επισκευής με την εγκαθίδρυση online πλατφορμών που θα βοηθήσουν τους καταναλωτές να βρουν επισκευαστές κοντά τους. Οι ανεξάρτητοι επισκευαστές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα ανταλλακτικά και στις πληροφορίες που απαιτούνται σχετικά με την αποκατάσταση των συσκευών.
Οι ευρωβουλευτές προτείνουν επίσης, τη θέσπιση οικονομικών κινήτρων για τους καταναλωτές.
«Επειτα από δεκαετίες ατιμωρησίας προς όφελος μίας οικονομίας όπου “όλα πετιούνται”, το κείμενο αυτό θεσπίζει για πρώτη φορά το νομικό δικαίωμα στην επιδιόρθωση σε λογική τιμή και χρόνο», σύμφωνα με τον ευρωβουλευτή Ντέιβιντ Κόρμαντ (EELV).
Τα επισκευάσιμα προϊόντα που πετιούνται στα σκουπίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιστοιχούν σε απορρίμματα 35 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.
Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 77% των ευρωπαίων πολιτών θα προτιμούσαν να επισκευάζουν τα προϊόντα τους αντί να αγοράζουν καινούργια.
Αυτό θα σήμαινε γι’ αυτούς εξοικονόμηση χρημάτων: οι ευρωπαίοι καταναλωτές χάνουν περί τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε αγορές νέων προϊόντων για την αντικατάσταση παλαιών.