Προειδοποιεί για ενδεχόμενες “ελλείψεις” ντίζελ στην Ευρώπη κυρίως λόγω του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο
Η σύγκρουση ανάμεσα στη Χαμάς και στο Ισραήλ που βρίσκεται σε εξέλιξη “δεν είχε άμεση επίπτωση στις πετρελαϊκές ροές” αφότου ξεκίνησε το Σάββατο και “η προοπτική” ενός κινδύνου στις ροές εφοδιασμού με πετρέλαιο παραμένει “αυτή τη στιγμή περιορισμένη”, όπως εκτίμησε σήμερα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ).
“Μολονότι η προοπτική μιας επίδρασης στις ροές εφοδιασμού με πετρέλαιο παραμένει αυτή τη στιγμή περιορισμένη, τα φονικά πλήγματα έκαναν τους χρηματιστές να ενσωματώσουν μια αυξημένη αμοιβή κινδύνου”, εξηγεί ο ΔΟΕ στη μηνιαία έκθεσή του για την αγορά πετρελαίου.
Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 5% τη Δευτέρα προτού αρχίσουν να υποχωρούν από προχθές, Τρίτη.
“Ενώ δεν υπήρξε καμία άμεση επίπτωση στη φυσική προσφορά (πετρελαίου), οι αγορές θα παραμείνουν σε επιφυλακή ανάλογα με την εξέλιξη της κρίσης”, προειδοποίησε ο ΔΟΕ, που δηλώνει “έτοιμος να δράσει αν χρειαστεί προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι αγορές παραμένουν επαρκώς εφοδιασμένες”.
“Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή είναι γεμάτη αβεβαιότητες και τα γεγονότα εξελίσσονται γρήγορα”, προσθέτει.
Σύμφωνα με τον ΔΟΕ, “μια ισχυρή κλιμάκωση του γεωπολιτικού κινδύνου στη Μέση Ανατολή, μια περιοχή που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου που διακινείται διά θαλάσσης, θέτει τις αγορές σε δεινή δοκιμασία”, ενώ ήδη επικρατούσε νευρικότητα σχετικά με τις τιμές.
Η παράταση από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία της εθελοντικής μείωσης της παραγωγής τους προκάλεσε την εκτόξευση των τιμών σχεδόν στα 98 δολάρια το βαρέλι στα μέσα Σεπτεμβρίου, κοντά στο συμβολικό όριο των 100 δολαρίων.
“Χωρίς μια απρόβλεπτη διαταραχή”, η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να βρεθεί κατά μέσο όρο γύρω στα 101,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στο τέταρτο τρίμηνο, προβλέπει ο ΔΟΕ.
Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023. Όμως ο ΔΟΕ αναμένει ότι θα επανέλθει στα +0,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2024, υπό την επίδραση της “επιδείνωσης του οικονομικού κλίματος”.
Εκτιμά εξάλλου πως “αποδείξεις μεγάλης μείωσης της ζήτησης εμφανίζονται” με τα πρώτα στοιχεία του Σεπτεμβρίου: έτσι, η κατανάλωση βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες “έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δύο δεκαετίες”.
Η υπηρεσία ενέργειας του Διεθνούς Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που εδρεύει στο Παρίσι, διατηρεί τις προβλέψεις της για τη ζήτηση του μαύρου χρυσού στα 101,85 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2023 και 102,7 εκατομμύρια το 2024, σχεδόν αναλλοίωτες σε σχέση με την εκτίμησή της τον Σεπτέμβριο (102,8 εκατομμύρια βαρέλια).
Για την Ευρώπη, ο ΔΟΕ προειδοποιεί ότι μπορεί να υπάρξουν ελλείψεις στο πετρέλαιο ντίζελ τον χειμώνα λόγω περιορισμών στον εφοδιασμό, κυρίως εξαιτίας του εμπάργκο που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στο ρωσικό αργό πριν από δέκα μήνες.
Ο ΔΟΕ εκτιμά πως η Ευρώπη θα έχει ανάγκη “συνεχείς εισαγωγές” από άλλες χώρες, όμως ιδιαίτερες δυσκολίες αυτόν τον χειμώνα στην ποιότητα του ντίζελ μπορεί να “περιορίσουν” τον εφοδιασμό.
“Δέκα μήνες αφότου τέθηκε σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό αργό”, με στόχο να μειωθούν τα πετρελαϊκά έσοδα τη Μόσχας, “τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια εξακολουθούν να δυσκολεύονται να αυξήσουν τον ρυθμό διύλισης και την παραγωγή ντίζελ τους”, εξηγεί στη μηνιαία έκθεσή του ο ΔΟΕ.
Ενώ η Ευρώπη φαίνεται να έχει “λίγες επιλογές” προκειμένου να “βελτιώσει” τα επίπεδα κάλυψης των αποθεμάτων της, “μια αύξηση των αποδόσεων των διυλιστηρίων” σε συνδυασμό με περισσότερες εισαγωγές μοιάζει “απαραίτητη”, σύμφωνα με τον ΔΟΕ.