H ΕΥΑΘ αντιμετωπίζει περίπου 1.000 περιστατικά εμφράξεων ετησίως, με την πλειοψηφία αυτών να οφείλονται σε απόβλητα που κανονικά δεν θα έπρεπε να απορρίπτονται στο δίκτυο αποχέτευσης
Εξοπλισμό παγίδευσης λίπους έχουν εγκαταστήσει μέσα σε έναν χρόνο εκατοντάδες επιχειρήσεις εστίασης που εκπαιδεύονται από την ΕΥΑΘ για καθαρότερες αποχετεύσεις από μαγειρικά λίπη, στο πλαίσιο του προγράμματός της «Αποχέτευση με… λίπη; Να μας λείπει!».
Ειδικοί συνεργάτες της εταιρείας πραγματοποίησαν περισσότερες από χίλιες επισκέψεις σε καταστήματα της Θεσσαλονίκης και προέτρεψαν τους επιχειρηματίες να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους ώστε να αφαιρούν υπολείμματα από πιάτα, τηγάνια και σκεύη πριν το πλύσιμο, να χρησιμοποιούν φίλτρα και σίτες στις οπές του νεροχύτη, να αποθηκεύουν σωστά τα απόβλητα λιπών και τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά τηγανέλαια και να διαθέτουν τα τελευταία σε πιστοποιημένη εταιρεία για τη συλλογή τους.
1.158 επισκέψεις από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του προγράμματος, που μάλιστα υλοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την ΕΥΑΘ, πραγματοποιήθηκαν 1.158 επισκέψεις από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, προκειμένου να γίνουν αντιληπτά από τους επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης τα οφέλη της επένδυσης στην πρόληψη, με την τοποθέτηση ορθά διαστασιολογημένου εξοπλισμού παγίδευσης λίπους και την υιοθέτηση ορθών πρακτικών στην κουζίνα τους.
Συμμετείχαν 300 επιχειρήσεις,
Στο πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους, συμμετείχαν 300 επιχειρήσεις, 235 προτάσεις παραλήφθηκαν για προέλεγχο, 98 κατάλληλα διαστασιολογημένοι λιποσυλλέκτες τοποθετήθηκαν επιτυχώς και 50 αιτήσεις κατατέθηκαν για άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων.
Συμμετέχοντας στο πρόγραμμα, οι ίδιοι οι επιχειρηματίες καλύπτουν τις νομικές τους υποχρεώσεις λαμβάνοντας από την ΕΥΑΘ, ως οφείλουν, ειδική άδεια αποχέτευσης, απαλλάσσονται από τα τακτικά κόστη απόφραξης κι αποκατάστασης του εσωτερικού τους δικτύου, ενώ ταυτόχρονα η ΕΥΑΘ απαλλάσσεται από μεγάλα κόστη συντηρήσεων. Μεγάλοι ωφελούμενοι βεβαίως από την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας των επιχειρηματιών στο θέμα αυτό είναι η ίδια η τοπική κοινωνία και πρωτίστως ο φυσικός αποδέκτης των επεξεργασμένων απορρίψεων, ο Θερμαϊκός.
Αμανατίδης: Ενημερώνουμε τους επιχειρηματίες για τα προβλήματα των ανεξέλεγκτων απορρίψεων λιπών
«Η συμμόρφωση με τον κανονισμό αποχέτευσης φαίνεται εύκολη υπόθεση με μια πρώτη ματιά. Ωστόσο, πρόκειται για εμπεδωμένες συμπεριφορές σε σχέση με τις απορρίψεις μας στο αποχετευτικό δίκτυο, στάσεις που πολύ δύσκολα αλλάζουν. Το δικό μας στοίχημα είναι αυτό ακριβώς: να αλλάξουμε νοοτροπία στο επιχειρείν», επισημαίνει ο Άνθιμος Αμανατίδης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ. «Γι’ αυτό ακριβώς, έναν χρόνο τώρα, ενημερώνουμε τους επιχειρηματίες για τα προβλήματα των ανεξέλεγκτων απορρίψεων λιπών, τους εκπαιδεύουμε πάνω σε best practices διαχείρισης υγρών αποβλήτων και τους καλούμε να συμμορφωθούν με τις νομικές τους υποχρεώσεις. Είμαστε εκεί για ό,τι χρειαστούν», συμπληρώνει.
1.000 περιστατικά εμφράξεων ετησίως
Σημειώνεται ότι η ΕΥΑΘ αντιμετωπίζει περίπου 1.000 περιστατικά εμφράξεων ετησίως, με την πλειοψηφία αυτών να οφείλονται σε απόβλητα που κανονικά δεν θα έπρεπε να απορρίπτονται στο δίκτυο αποχέτευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Ειδικός Κανονισμός Αποχέτευσης της ΕΥΑΘ Α.Ε. εγκρίθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 και καθορίζει τους όρους που πρέπει να πληροί ο φορέας άσκησης κάθε είδους οικονομικής δραστηριότητας κατά την οποία παράγονται υγρά απόβλητα, προκειμένου αυτά να διατεθούν στο δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων της ΕΥΑΘ ή να μεταφερθούν απευθείας στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων της εταιρείας. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να εγκαθιστούν κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε οι τιμές των φυσικοχημικών παραμέτρων των υγρών αποβλήτων τους, που καταλήγουν στο δίκτυο της ΕΥΑΘ, να μην υπερβαίνουν τις ανώτατες επιτρεπόμενες. Εφόσον καλύπτουν την υποχρέωση αυτή, λαμβάνουν και την απαιτούμενη ειδική άδεια αποχέτευσης από την ΕΥΑΘ.
Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την έναρξη του προγράμματος, η ΕΥΑΘ οργανώνει διαδικτυακή απολογιστική ενημέρωση τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου, στις 11 π.μ., ώστε να αποτιμηθούν τα οφέλη και να λυθούν τυχόν απορίες από ενδιαφερόμενους.