Τι είπε ο δήμαρχος Αθηναίων σε συνέντευξή του για την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου, την οδική ασφάλεια, τους ποδηλατόδρομους και την ανάγκη περιορισμού των αυτοκινήτων στην πρωτεύουσα
Τη σημασία του να έχουν η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι δήμοι ειδικότερα, καθοριστικό λόγο και ρόλο, ανέλυσε ο Χάρης Δούκας στην ετήσια Γενική Συνέλευση της ΠΕΔΑ (Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής).
Ο δήμαρχος Αθηναίων μίλησε για τις αγωνίες που έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, εξέφρασε τη θέση του πως «η κυβέρνηση νομοθετεί προς τη λάθος κατεύθυνση», στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της χρηματοδότησης και στο τέλος κάλεσε το Σώμα της Γενικής Συνέλευσης να στείλει μήνυμα «σαφές και ισχυρό» όπως είπε, ώστε να υπάρξει εμπιστοσύνη στην Αποκέντρωση και στην Αυτοδιοίκηση.
Ο κ. Δούκας ξεκίνησε λέγοντας: «Πριν από περίπου επτά μήνες, στην πρώτη Συνέλευση της Ένωσής μας, στην αρχή της δημαρχιακής θητείας μας, όλοι ομονοούσαμε ότι βρισκόμαστε ενόψει μιας κρίσιμης πενταετίας. Κρίσιμη για την εξέλιξη του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ακόμη πιο κρίσιμη για τις πόλεις μας. Μοιραστήκαμε όλοι τις κοινές μας ανησυχίες. Αν ο θεσμός, θα κάνει την υπέρβαση που χρειάζεται για να ανταποκριθεί στον ρόλο του και στις αυξημένες απαιτήσεις που διαμορφώνουν οι σύγχρονες προκλήσεις και αν οι πόλεις μας θα αρχίσουν να μεταμορφώνονται, να θωρακίζονται απέναντι στις μεγάλες απειλές, αλλά και να γίνονται πιο βιώσιμες, πιο φιλόξενες για τους κατοίκους τους.
Πραγματικά, επτά μήνες μετά, ποιος σε αυτή την αίθουσα, μπορεί να είναι ικανοποιημένος, ότι κάτι έγινε; Ότι, έστω και με μικρά αργά βήματα, βελτιώθηκε η κατάσταση στους δήμους μας, αυξήθηκαν έστω και λίγο οι πόροι ή τα μέσα που διαθέτουμε για να ασκήσουμε τα καθήκοντά μας ή ότι εισακούστηκε η φωνή μας ή υιοθέτησαν κάποιες από τις προτάσεις μας; Ποιος μπορεί να αισθάνεται πιο ασφαλής ότι οι πόλεις έστω και κατ’ ελάχιστον θωρακίστηκαν λίγο καλύτερα; Θα μπορούσα να απαντήσω “κανείς”. Βασιζόμενος στις αλλεπάλληλες και ομόφωνες αποφάσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων, όλους αυτούς τους μήνες, που ζητούν χωρίς ανταπόκριση πόρους και μέσα, αλλά και συμμετοχή στις αποφάσεις που αφορούν τον θεσμό και τις πόλεις».
Αναφορά στις δοκιμασίες της Αττικής και στη φωτιά της Πεντέλης
«Με κάνει ιδιαίτερα ανήσυχο, όχι μόνο το γεγονός ότι δε γίνονται αυτά, που όλοι γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνουν. Είμαι εξαιρετικά ανήσυχος, γιατί όταν αποφασίζει και νομοθετεί η κυβέρνηση, είναι κόντρα στις ομόφωνες αποφάσεις μας, είναι προς τη λάθος κατεύθυνση. Είχαμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε και πρόσφατα, στην προσυνεδριακή συνάντηση της ΠΕΔΑ. Τι έχει κάνει τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση; Βρέθηκε απέναντι στους δήμους, στο πλευρό των μεγαλο-εργολάβων, για να υπερασπιστεί τον καταστροφικό νόμο, που δήθεν στο όνομα της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων, προσθέτει τόνους αχρείαστου τσιμέντου στις πόλεις μας
Ακόμη χειρότερα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ακύρωνε μαζικά αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων που επιχειρούσαν να προστατεύουν τις πόλεις τους. Η Βουλή ψηφίζει σήμερα ένα νομοσχέδιο, που νομιμοποιεί αυθαίρετα κτίσματα στους αιγιαλούς και σε όλο το παραλιακό μέτωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας, νομοσχέδιο που κρατά τους δήμους αποκλεισμένους από τα δίκτυα ενέργειας, ακυρώνοντας, ουσιαστικά, κάθε προσπάθειά τους για την ενεργειακή μετάβαση στις καθαρές πηγές ενέργειας, που αλλάζει προς το χειρότερο το σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων.
Δυστυχώς ο κατάλογος είναι μακρύς. Κορυφαίο όμως θέμα αποτελεί η στάση της κυβέρνησης απέναντι στη θεσμική θέση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και αυτή κρίνεται πρωτίστως, από την οικονομική αυτοδυναμία και τη θεσμική αυτοτέλεια των δήμων».
Και πρόσθεσε: «Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός του 2025, αυξάνει τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους της Αυτοδιοίκησης, με το “αστρονομικό” ποσό των 53 εκατομμυρίων ευρώ. Οι δήμοι δηλαδή το 2025, θα εισπράξουν από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους 2,277 δισεκατομμύρια, παραβιάζοντας τον νόμο που η ελληνική Βουλή έχει ψηφίσει για τους πόρους της Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τον οποίο θα έπρεπε να εισπράξει 8,315 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν μπορούμε να ζητήσουμε τίποτα λιγότερο από το να αποδοθούν στους δήμους οι πόροι που προβλέπει ο νόμος 3852, την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους, την επιστροφή των παρακρατηθέντων πόρων από τους ΚΑΠ για το τέλος ταφής απορριμμάτων και για το 2024 την απόδοση τριών επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ».
Αμέσως μετά ο δήμαρχος Αθηναίων τόνισε:
«Χρειάζεται, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι δήμοι, να ξεπαγώσουν οι προσλήψεις, που είναι στον πάγο επί 14 χρόνια, και άμεσα να συνεχιστεί απρόσκοπτα, το απολύτως επιτυχημένο πρόγραμμα επιδοτούμενης απασχόλησης στους ΟΤΑ, για άτομα ηλικίας άνω των 55 ετών. Χρειάζεται, επίσης, στη διαδικασία που ξεκινά αυτές τις μέρες για τη νέα Χάρτα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όχι μόνο να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες, όπως οι αλληλοκαλύψεις αρμοδιοτήτων, η λειτουργία των δημοτικών οργάνων, η καταστατική θέση των αιρετών, το θέμα των πόρων και ο τρόπος αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων. Χρειάζεται η νέα Χάρτα, να αποτυπώνει ότι η Ελλάδα θα συγκλίνει με την Ευρώπη των πόλεων και των περιφερειών. Ότι θα αποκτήσει ισχυρούς αποκεντρωμένους θεσμούς, κοντά στον πολίτη, που θα διαχειρίζονται ολοκληρωμένα πεδία πολιτικών. Που θα αποτυπώνει ότι οι δήμοι και στη χώρα μας, θα έχουν καθοριστικό λόγο και ρόλο, για το πώς αναπτύσσονται οι πόλεις, θα παρακολουθούν τις παγκόσμιες εξελίξεις της ψηφιακής εποχής, της εμβάθυνσης των δημοκρατικών θεσμών και θα τις ενσωματώνουν στη λειτουργία και τη δράση τους. Που οι αιρετοί στους δήμους θα ισχυροποιούνται, αλλά και θα ελέγχονται, θα λογοδοτούν, θα αξιολογούνται και θα κρίνονται».
Και κατέληξε λέγοντας: «Το μήνυμά μας προς την κεντρική διοίκηση, πρέπει να είναι σαφές και ισχυρό. Εμπιστευτείτε την Αποκέντρωση, εμπιστευτείτε την Αυτοδιοίκηση, δώστε της τα μέσα να επιτελέσει το έργο της».
Δούκας: «Η Δημοτική Αστυνομία απελευθερώνει δημόσιο χώρο, αποδίδοντάς τον στους πολίτες»
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, μίλησε την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024, στην εκπομπή «Γιατί με ξύπνησες πρωί» στα Παραπολιτικά 90,1 με τον Σωτήρη Ξενάκη και τον Βασίλη Σκουρή.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησής του:
Για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε δρόμους στο κέντρο της πόλης:
Τα ατυχήματα στους δρόμους είναι ένα χρόνιο πρόβλημα, όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Υπάρχουν κάποια μέτρα χαμηλού κόστους, όπως οι σωστές διαγραμμίσεις και οι ειδικές ανακλαστικές πινακίδες, που κάνουν τις διαβάσεις πιο εμφανείς και ευδιάκριτες από τους οδηγούς και από τους πεζούς. Τα μέτρα αυτά εφαρμόστηκαν ήδη σε όλους τους δρόμους γύρω από το Δημαρχείο, στην οδό Αθηνάς και σε παρακείμενους δρόμους, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», με την υποστήριξη του Safer Roads Foundation (SRF). Τα μέτρα θα επεκταθούν και σε άλλες περιοχές της πόλης.
Για την ανάγκη περιορισμού των αυτοκινήτων στο κέντρο:
Η Αθήνα είναι αυτοκινητοκεντρική και θα πρέπει να γίνει ανθρωποκεντρική. Έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων ανά κάτοικο σε όλες τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, σχεδόν κάθε άτομο έχει ένα όχημα. Πρέπει να περιορίσουμε τη χρήση των οχημάτων στο κέντρο, χρησιμοποιώντας μέσα μαζικής μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το Μετρό. Είχαμε έναν απαρχαιωμένο στόλο, ήδη 140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν μπει σε λειτουργία από το τέλος Αυγούστου, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σε συνεργασία με αντίστοιχα υπουργεία. Άλλα 100 θα ξεκινήσουν να μπαίνουν άμεσα, τα οποία είναι συμπιεσμένου φυσικού αερίου, τα 25 θα ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες, τα υπόλοιπα 75 μέχρι το τέλος Απριλίου. Αλλά και αυτά ακόμα δεν επαρκούν, θα γίνει μία προσπάθεια πάλι με τα αντίστοιχα Υπουργεία και τον ΟΑΣΑ να υπάρξει και μία νέα σύμβαση για άλλα 200.
Για την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου:
Βρέθηκα προχθές στην Κυψέλη, στην πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή στην Αθήνα, και ίσως και σε όλη την Ευρώπη, γιατί φτιάχναμε ένα μικροδάσος πάνω στην Αλεπότρυπα. Εδώ το πρόβλημα είναι πάρα πολύ δύσκολο, με τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα συνδυαστικά με τους στενούς δρόμους. Με τη Δημοτική Αστυνομία απελευθερώνουμε πεζοδρόμια και δημόσιο χώρο και τα αποδίδουμε στους πολίτες. Η Δημοτική μας Αστυνομία αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 400 άτομα ενώ σε περίπου ένα χρόνο θα βάλουμε στην ομάδα επιπλέον 140 – 150 δημοτικούς αστυνομικούς. Επιπλέον, η δημιουργία της Γραμμής 4, αναμένεται να δώσει μεγάλη ανάσα σε περιοχές, όπως η Κυψέλη.
Για την Βασιλίσσης Όλγας:
Η τελευταία πληροφόρηση που έχουμε για τη Βασιλίσσης Όλγας είναι ότι θα ολοκληρωθεί η πεζοδρόμηση και σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, στο δεξιό κομμάτι της οδού, που οδηγεί στο Σύνταγμα, τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς. Το έργο έχει πάει πάρα πολύ πίσω καθώς στο σημείο έχουν βρεθεί αρχαία. Γίνεται μία προσπάθεια για να δούμε αν και πώς θα αποκαλυφθούν. Το έργο έχει αναλάβει η Ανάπλαση, έχουμε φτιάξει μία διαπαραταξιακή δημοτική επιτροπή, η οποία παρακολουθεί στενά την πρόοδο, ενημερώνεται και πιέζει.
Για τους ποδηλατόδρομους:
Στην Αθήνα τα αυτοκίνητα έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στον δημόσιο χώρο από τους ανθρώπους, και βεβαίως και από τους ποδηλάτες. Για να αλλάξει αυτό, πρώτα από όλα ενισχύουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δεύτερον, τα μέσα σταθερής τροχιάς και τρίτον, προχωρούμε σε νέες πεζοδρομήσεις. Έχουμε ξεκινήσει ήδη σε αρκετές περιοχές, ενώ παράλληλα σχεδιάζουμε ποδηλατόδρομους, σε συνάρτηση με τη Διπλή Ανάπλαση, στην περιοχή του Βοτανικού, 1,5χλμ περίπου από την Ομόνοια. Θα δημιουργηθούν πάρα πολλοί ποδηλατόδρομοι, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στο νέο, μεγάλο πάρκο. Θα διαμορφωθούν, επίσης, στην Ιερά Οδό και σε άλλες περιοχές, σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις για καλύτερη σύνδεση. Οι ποδηλατόδρομοι και τα έργα πρασίνου, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2026.