Το πολυαναμενόμενο έργο που θα βελτιώσει σημαντικά τις οδικές συγκοινωνίες στην μεγαλόνησο μπαίνει στην “τελική ευθεία” σύμφωνα με σημερινές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα. Ακολουθούν όμως και άλλα σημαντικά έργα υποδομής στο νησί ο προϋπολογισμός των οποίων ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ.
Στις αρχές του καλοκαιριού θα προκύψει λοιπόν ο οριστικός ανάδοχος του έργου κατασκευής του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, με τη σύμβαση παραχώρησης να υπογράφεται μέχρι το τέλος του 2024, όπως επεσήμανε από τα Χανιά ,όπου βρέθηκε σήμερα, ο υπουργός Υποδομών.
Ο υπουργός συμμετείχε σε υπηρεσιακή σύσκεψη στα γραφεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, παρουσία του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου, του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννη Κεφαλογιάννη, των βουλευτών Σέβης Βολουδάκη και Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη, του διευθυντή του πολιτικού γραφείου της βουλευτού Ντόρας Μπακογιάννη, Παναγιώτη Αντωνόπουλου, του γενικού διευθυντή του ΟΑΚ Άρη Παπαδογιάννη καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΑΚ.
« Στην Κρήτη υλοποιούνται εμβληματικά έργα, ο προϋπολογισμός των οποίων ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ» τόνισε, σε δήλωση του, μετά το τέλος της σύσκεψης ο υπουργός Υποδομών. Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στο έργο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ) χαρακτηρίζοντας το σημαντικό για την ανάπτυξη του νησιού.
Μιλώντας για την πορεία υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, επεσήμανε ότι οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται τον επόμενο μήνα οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις. Για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος επεσήμανε ότι εκτελούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οι οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εκδόθηκαν οι αποφάσεις απαλλοτριώσεων ενώ εκκρεμεί μία που αναμένεται να εκδοθεί τις επόμενες ημέρες. « Σήμερα είχαμε τη δυνατότητα να δούμε πρόσφατες παρεμβάσεις αλλά και προαιρέσεις πάνω στον συγκεκριμένο οδικό άξονα » τόνισε ο υπουργός Υποδομών.
Για το διπλό φράγμα του Ταυρωνίτη μέσω του οποίου θα γίνει η αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού στον κάμπο των Χανίων ανέφερε πως ετοιμάζονται τα τεύχη δημοπράτησης για την επόμενη φάση του διαγωνισμού. Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ προϋπολογισμού 260 εκατ. ευρώ, το οποίο ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε εμβληματικό.
Αναφέρθηκε επίσης στην πορεία του αντιπλημμυρικού έργου του φράγματος Μπραμιανού, προϋπολογισμού 60 εκ. ευρώ, το οποίο δρομολογείται, μετά την πρόσφατη εξασφάλιση της χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ για τις σχολικές υποδομές τόνισε πως η υποβολή στην Περιφέρεια για χρηματοδότηση του έργου για το ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Κισσάμου ( με προϋπολογισμό του έργου αρχικού εκτιμώμενου ύψους 15 εκ. ευρώ) και για το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας στο Ηράκλειο (αρχικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 25 εκ. ευρώ) θα γίνει στις αρχές του 2024.
Εκτίμησε ακόμη πως μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί ο σταθμός επιβατών στο λιμάνι της Σούδας, ύψους 13 εκ. ευρώ, έργο ζωτικής σημασίας όπως επεσήμανε, για να καταστεί η Σούδα λειτουργική σε όλα τα τμήματα του λιμανιού.
Αναφέρθηκε επίσης σε μια σειρά φράγματα και αρδευτικά έργα, ανακοινώνοντας ότι στις 16 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί η τελετή υπογραφής των συμβάσεων χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης για το έργο κατασκευής του φράγματος στο Πλατύ Ρεθύμνου, κατασκευής αγωγού μεταφοράς νερού και κατασκευής αρδευτικού δικτύου. Το έργο είναι ύψους 200 εκ. ευρώ και με την ολοκλήρωσή του θα αρδεύονται 45 χιλιάδες στρέμματα ενώ σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, η προκήρυξή του μπορεί να γίνει μέσα στο 2024, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα πέντε χρόνια.
Μιλώντας για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, επεσήμανε ότι έχει πρόοδο υλοποίησης η οποία έχει ξεπεράσει το 31%. «Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, έργο εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο, με αρκετά ανοικτά ζητήματα τα οποία θα επιδιώξουμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον βέλτιστο τρόπο» τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος αναφέρθηκε στο έργο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, τον οποίο και χαρακτήρισε πολύτιμο αναπτυξιακό εργαλείο για όλο το νησί. «Ο ΟΑΚ είναι μια κληρονομιά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην Κρήτη και κυρίως ένα πάρα πολύ σημαντικό πείραμα. Και αυτό γιατί δεν είναι μία κρατική εταιρεία αλλά μία εταιρεία στην οποία εκτός των άλλων συμπράττουν και η Περιφέρεια και οι Δήμοι της Κρήτης. Το έργο που παράγει ο ΟΑΚ είναι πολύ σημαντικό. Δεν περιορίζεται σε ένα μόνο αντικείμενο. Βλέπετε ότι κάνει και κατασκευαστικά (κυρίως συγκοινωνιακά έργα) αλλά και υδραυλικά έργα που αφορούν τη διαχείριση των υδάτων. Τα έργα αυτά έχουν πάρα πολύ μεγάλη αξία στην Κρήτη σε μια τέτοια περίοδο. Έχοντας ζήσει την εμπειρία της Θεσσαλίας και με την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να ξαναδεί την διαχείριση των υδάτων σε ένα διαφορετικό επίπεδο από αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα, ο ΟΑΚ αποτελεί έναν πιλότο, ο οποίος σε ένα επόμενο βήμα παρεμβάσεων στην Κρήτη θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Αυτό είναι πολύ κρίσιμο για την Κρήτη που απειλείται από λειψυδρία. Πέραν λοιπόν από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα την εκτέλεση αυτών των πολύ σημαντικών έργων στην Κρήτη, η αναβάθμιση του ΟΑΚ αποτελεί επίσης μια πρόκληση στην οποία δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Είναι κάτι το οποίο θα ακολουθήσει σε θεσμικό επίπεδο» υπογράμμισε ο υφυπουργός.