Ο Αποστόλης Λάμπος γράφει για την επιστροφή των μαθητών στα θρανία και δίνει tips για να μην φέρετε το παιδί σας σε δύσκολη θέση με το… καλημέρα
Το καλοκαίρι τελείωσε οριστικά ακόμα κι αν έρθουν κι άλλες ζέστες. Αυτό φυσικά ορίζεται από το γεγονός ότι ανοίγουν τα σχολεία. Η πρώτη μέρα στο σχολείο, όπως πολύ καλά θα θυμάστε όλοι σας, είναι μια πολύ σημαντική μέρα στη ζωή κάθε παιδιού. Έντονη, γεμάτη νέα συναισθήματα, φόβους, αγωνίες, περιέργεια, ενθουσιασμό. Πολλά μαζί.
Πρέπει λοιπόν να προσέξουμε πάρα πολύ τα θέματα που αφορούν την ψυχολογία των παιδιών μας σε αυτή την ευαίσθητη μεταβατική περίοδο της ζωής τους. Καλό θα είναι λοιπόν να γνωρίζουμε μέρικά πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να ρωτάμε τα παιδιά μετά την πρώτη μέρα στο σχολείο. Και προσαρμόστε αυτές τις ερωτήσεις για κάθε μέρα μετά το σχολείο.
Πριν αρχίσω, θα σας κάνω απλά ένα τεστ. Κλείστε τα μάτια και προσπαθείστε να θυμηθείτε εσείς τί δεν σας άρεσε να σας ρωτάνε οι γονείς σας όταν γυρνάγατε από το σχολείο. Από το πιο απλό ως το πιο σύνθετο.
Και πάμε να δούμε ποιες ερωτήσεις είναι καλό να αποφεύγουμε. Φυσικά μπορείτε να προσθέσετε κι άλλες ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας. Πάμε στις βασικές όμως.
1.) Πως πήγε η πρώτη σου μέρα στο σχολείο;
Τα παιδιά μετά την πρώτη μέρα στο σχολείο δεν έχουν καλά-καλά προλάβει να φιλτράρουν όσα έζησαν. Δεν ξέρουν για κανέναν λόγο τί τους άρεσε και τί δεν τους άρεσε. Είναι η πρώτη μέρα ενός νέου σταδίου της ζωής τους, που χρειάζεται αρκετός χρόνος για να το αντιληφθούν. Τα παιδιά λοιπόν σε καμία περίπτωση δεν είναι έτοιμα να μοιραστούν τις εμπειρίες τους αμέσως μετά. Θα χρειαστούν χρόνο για να επεργαστούν τα συναισθήματά τους.
2.) Έκανες φίλους;
Ακόμα κι αν το παιδί σας έιναι κοινωνικό αυτή η ερώτηση του βάζει αυτομάτως πίεση για δημιουργία κοινωνικών σχέσεων από την πρώτη μέρα κατά την οποία βλέπει νέους ανθρώπους για πρώτη φορά και για τους οποίους δεν ξέρει καν τα ονόματά τους. Οκ, είναι φυσιολογικό να ενδιαφέρεστε για την κοινωνικοποίηση του παιδιού σας, αλλά με αυτή την ερώτηση το μόνο που πετυχαίνετε είναι να του βάλετε πίεση. Υπάρχει το ενδεχόμενο όντως να μην γνώρισε κανένα παιδί ή να γνώρισε κάποιους με τους οποίους από τη δεύτερη μέρα να μην κάνει παρέα. Οι φιλίες χρειάζονται χρόνο για να εγκαθιδρυθούν.
3.) Πως πήγες στα μαθήματά σου;
Αυτή η ερώτηση απορρέει ξεκάθαρα από τις δικές μας ανασφάλειες. Αλλά το μόνο που μπορούμε να πετύχουμε με αυτή την ερώτηση είναι να δημιουργήσουμε στο παιδί μας το σύνδρομο του “καλού μαθητή”. Δηλαδή να νιώθει ότι έχει την αποδοχή μας μόνο αν είναι καλός μαθητής. Μια καλύτερη ερώτηση (αλλά όχι φυσικά για την πρώτη μέρα) θα ήταν “τί μάθατε σήμερα στο σχολείο” στην οποία η αντιδραστική απάντηση μπορεί να είναι “τίποτα”, οπότε εκεί εσείς θα πρέπει να ανταπαντήσετε με χιούμορ. Φυσικά και οι σχολικές επιδόσεις είναι σημαντικές, αλλά σίγουρα η πρώτη μέρα δεν είναι κατάλληλη για τέτοιες συζητήσεις.
4.) Ήταν καλή η δασκάλα σου;
Ούτε αυτή την ερώτηση μπορεί να σας την απαντήσει το παιδί σας. Είναι πολύ νωρίς και δεν θα ήθελε για κανένα λόγο να νιώσει ότι έχει λάθος κρίση για έναν σημαντικό άνθρωπο με τον οποίο θα συναναστρέφεται έντονα τους επόμενους εννέα μήνες. Σε ποιον δεν έχει τύχει να αλλάζει γνώμη για τον δάσκαλό του από μέρα σε μέρα;
Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι με το που επιστρέψει το παιδί σπίτι ή αν το πάρετε εσείς από το σχολείο να το πάρετε μια μεγάλη αγκαλιά και να μην είστε εσείς που θα μιλήσετε πρώτος/η στο παιδί. Να είστε σίγουροι πως αν και ότι θέλει να μοιραστεί το παιδί σας μαζί σας θα το κάνει από μόνο του και χωρίς καμία ερώτηση. Εσείς θα πρέπει να είστε υποστηρικτικοί και να του δίνετε την απαραίτητη ασφάλεια που χρειάζεται σε μια τέτοια μέρα. Αυτό θα το πετύχετε αν του έχετε ετοιμάσει το αγαπημένο του φαγητό, αν πάτε μαζί μια βόλτα στο αγαπημένο σας μέρος ή να κάνετε το αγαπημένο σας χόμπι. Απλά να το δείξετε ότι το πιο σημαντικό για σας είναι να είναι εκείνο χαρούμενο. Υπάρχει και το ενδεχόμενο να θέλει να μείνει μόνο, να κάνει κάτι με κάποιους παλιότερους φίλους του. Σεβαστείτε το. Ξέρει ότι εσείς για εκείνο θα είστε πάντα εδώ!