Ξεκίνησε στην ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο “Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου -Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων”. Η ψήφιση του πολυσυζητημένου νομοσχεδίου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, ενώ αναμένονται με ενδιαφέρον οι παρεμβάσεις του πρωθυπουργού και οι τοποθετήσεις των αρχηγών των κομμάτων.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις για την ενίσχυση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, την αναβάθμιση του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, και την εν γένει ενίσχυση των ΑΕΙ, αλλά αναμένεται να επικεντρωθεί στις διατάξεις που αφορούν στην εγκατάσταση παραρτημάτων Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της αλλοδαπής.
Σκοπός του συγκεκριμένου μέρους του νομοσχεδίου όπως αναφέρει το σχετικό κείμενο είναι “η ρύθμιση της αδειοδότησης, εγκατάστασης και λειτουργίας στην Ελλάδα παραρτημάτων μητρικών ιδρυμάτων υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.) κατά τρόπο σύμφωνο με τον συνταγματικό προορισμό της ανώτατης εκπαίδευσης”.
Το νομοσχέδιο εξηγεί την αναγκαιότητα της λειτουργίας μη κρατικών πανεπιστημίων αναφέροντας πως “η λειτουργία των παραρτημάτων – Ν.Π.Π.Ε. συμβάλλει αφενός μεν στη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης θέτοντας κριτήρια και όρους ποιότητας, αφετέρου δε στη διεύρυνση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών ευκαιριών στη χώρα μας κατά τρόπο συμβατό με την κοινωνική αποστολή της ανωτάτης εκπαίδευσης. Επιπλέον, επιδιώκονται η προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα, η κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές, η αύξηση των δεικτών οικονομικής ανάπτυξης, η ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων της χώρας για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, καθώς και ο επαναπατρισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα τους.”
Ο Κυρ.Πιερρακάκης για το νομοσχέδιο
Κατά την επεξεργασία του νόμου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, και απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι το επίμαχο μέρος του νομοσχεδίου παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος, ο αρμόδιος υπουργός Κυρ. Πιερρακάκης επικαλέστηκε σειρά διακεκριμένων συνταγματολόγων που θεωρούν τα Συντάγματα ζωντανούς οργανισμούς που “χρειάζονται φρέσκες αναγνώσεις και όχι λιτανείες” όπως τόνισε χαρακτηριστικά. Όσο για την πρόθεση εισηγητών της αντιπολίτευσης να καταθέσουν ένσταση αντισυνταγματικότητας κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια, ο υπουργός Παιδείας παρατήρησε ότι η αντιπολίτευση δεν δικαιώθηκε σε καμία από τις 45 ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε από το 2019. Οι απόψεις όλων μας θα κριθούν από τη δικαστική εξουσία, στο πλαίσιο της διάκρισης των εξουσιών, είπε ο κ.Πιερρακάκης.
Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΚΟ “Νίκη“
Αίτηση αντισυνταγματικότητας στο μέρος που αφορά στα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, κατά την έναρξη της συζήτησης στην ολομέλεια. Όπως είπε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης κα Θ. Τζάκρη, κατά παράβαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, τα προβλεπόμενα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και όχι Δημοσίου Δικαίου, ενώ, τα σχετικά άρθρα, δεν διασφαλίζουν την ακαδημαϊκή αυτοδιοίκηση των ΝΠΠΕ, προβλέπουν διαφορετικούς όρους πρόσβασης των φοιτητών στα ΝΠΠΕ έναντι των δημοσίων πανεπιστημίων, και δεν περιέχουν εγγυήσεις υπέρ των καθηγητών των ΝΠΠΕ.
Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατά του νομοσχεδίου κατέθεσαν επίσης το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και η ΚΟ «Νίκη».
Σε παρέμβασή του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς, Ευκλείδης Τσακαλώτος, πρότεινε στο ΠΑΣΟΚ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, και την Πλεύση Ελευθερίας, να καταθέσουν από κοινού, πρόταση δυσπιστίας. Νωρίτερα το ίδιο είχε πράξει και ο πρόεδρος της ΚΟ της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης.
Η συζήτηση επί του αιτήματος αντισυνταγματικότητας που έχουν θέσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα διεξαχθεί μετά το πέρας των τοποθετήσεων των εισηγητών των κομμάτων επί του νομοσχεδίου.