Ο Σωτήρης Γεωργίου γράφει για τις… τρελές τιμές των ακτοπλοϊκών, την αντίδραση της κυβέρνησης και τη γενικότερη παγίωση των αυξήσεων.
Προ εβδομάδας είχα ποστάρει προφητικά προφανώς την εντύπωση που μου κάνει να είναι τόσο ψηλά οι τιμές των πλοίων, των ακτοπλοϊκών γραμμών κοινώς όταν το πετρέλαιο έχει υποχωρήσει ακόμα και κάτω από τα 70 δολάρια. Η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού με αφορμή ίσως και τον πόλεμο στην Ουκρανία, έφερε και τις τιμές των καυσίμων σε υψηλότατα επίπεδα και κάπως έτσι τα ναύλα αναπόφευκτα πήραν την ανιούσα. Στην συνέχεια όμως δεν κατέβηκαν και καλά τον χειμώνα που είναι μικρή η κίνηση. Πήγε ο κοσμάκης να πάει σε ένα νησί και διαπίστωσε ότι για να πάρει το αυτοκίνητό της πχ μια τετραμελής οικογένεια, χρειάζεται ένα μέσο μισθό για να πάει για παράδειγμα -και να γυρίσει-στην Κρήτη! Επίσης για να πας από το ένα νησί στο άλλο εντός Αιγαίου πχ, θες ακόμα και 100 ευρώ! Τρελές τιμές, ο κόσμος στα κάγκελα και απορημένος γιατί αφού το πετρέλαιο έχει επιστρέψει στις τιμές προ πολέμου σχεδόν στην Ουκρανία, οι τιμές των εισιτηρίων δεν υποχωρούν και αντίστοιχα!
Η μόνιμη απορία γιατί στην Ελλάδα οι τιμές σε τίποτα σχεδόν δεν επιστρέφουν εκεί που ήταν!
Και μάλιστα όχι απλά δεν υποχώρησαν ανάλογα και αντίστοιχα της υποχώρησης της τιμής των καυσίμων, αλλά τουναντίον έμειναν και αμετάβλητες! Κάπως έτσι το ταξίδι σε νησί για πολλούς νέους και οικογένειες έγινε είδος πολυτελείας ή και απαγορευτικό! Μόλις μεγάλα σάιτ το έκαναν θέμα η κυβέρνηση έδειξε αντανακλαστικά και κάλεσε τις εταιρείες σε διάλογο για ουσιαστική παρέμβαση. Η αλήθεια είναι ότι σε μια ελεύθερη αγορά δεν έχει δικαίωμα παρέμβασης άμεσο μια κυβέρνηση. Αλλά στην Ελλάδα δεν θυμίζουμε και εξωτερικό που οι τιμές επιστρέφουν εκεί που πρέπει μετά από ένα εξωγενή παράγοντα που επηρεάζει τα έσοδα των μεγάλων εταιρειών. Ασφαλώς βέβαια μια κυβέρνηση έχει άλλους τρόπους να πιέσει τις εταιρείες να λογικευτούν και το ερώτημα είναι αν θέλει. Προφανώς εδώ υπήρξε κυβερνητική βούληση και έχοντας διανύσει το μισό καλοκαίρι έστω και μέσω προσφορών θα έχουμε άμεση μείωση των τιμών σε κάπως λογικά επίπεδα. Να πούμε εδώ βέβαια ότι για τον ξένο τουρίστα οι τιμές στα πλοία είναι φυσιολογικές γιατί οι περισσότεροι έχουν ισχυρά πορτοφόλια. Το πρόβλημα είναι για τον Έλληνα όμως που σε συνδυασμό και με τις πανάκριβες τιμές διαμονής και κατανάλωσης φαγητού στα περισσότερα τουλάχιστον νησιά, οι διακοπές στο νησάκι που λέγαμε και παλαιότερα, όλο και δυσκολεύει. Η δε απορία που μένει είναι γιατί στην Ελλάδα ότι ανεβαίνει δεν κατεβαίνει; Γιατί ανάλογα και στο ρεύμα οι τιμές απογειώθηκαν, υποχώρησαν, αλλά δεν έπεσαν στα προ κρίσης επίπεδα αν και διαβάζουμε αν δεν κάνω λάθος για πλήρη αποκλιμάκωση στο ενεργειακό χρηματιστήριο. Στην Ελλάδα πάντα παγιώνεται μια γερή αυξησούλα όπως βλέπουμε και στα σούπερ μάρκετ και μένουμε με την απορία! Όπως και στην βενζίνα που έπεσε από τα 2.20 στο 1.80 και λέμε ουάου όταν προ ολίγων ετών με πετρέλαιο στα 70 δολάρια ήταν στο 1.40 ή 1.50! Ελλαδάρα!