Στις 20 και 21 Οκτωβρίου οι Glossonauts μας καλούν να εξερευνήσουμε τη γλωσσική ποικιλομορφία στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, σε ένα φεστιβάλ που συνδυάζει τον πολιτισμό και τη γλώσσα με τη …γαστρονομία
Την αποκαλούν «πόλη με τα χίλια χρώματα» -και όχι άδικα- αλλά μια ομάδα νέων ανθρώπων έχει βάλει στόχο να την αναδείξει και σε «πόλη με τις χίλιες γλώσσες». Ο λόγος για την Ξάνθη, που στις 20 και 21 Οκτωβρίου φιλοξενεί το 1ο Φεστιβάλ Πολυγλωσσίας και Social Media, το οποίο διοργανώνουν οι Glossonauts (Γλωσσοναύτες).
Το διήμερο αυτό, οι Glossonauts -μια εταιρεία startup με έδρα την Ξάνθη που δραστηριοποιείται στον χώρο της γλωσσικής εκπαίδευσης, της παραγωγής ψυχαγωγικών και εκπαιδευτικών βίντεο αλλά και της ανάπτυξης καινοτόμων εφαρμογών, προώθησης και καλλιέργειας της ελληνικής γλώσσας- μας καλούν να εξερευνήσουμε τη γλωσσική ποικιλομορφία στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, σε ένα φεστιβάλ που συνδυάζει τον πολιτισμό και τη γλώσσα με τη …γαστρονομία!
Πρώτος στόχος του φεστιβάλ, με θέμα «Εκπαίδευση, πολυγλωσσία και media: Το μέλλον αρχίζει εδώ!», είναι η προβολή της τοπικής πολυπολιτισμικότητας και πολυγλωσσίας αλλά και η ανάδειξη της Ξάνθης ως μιας πολύγλωσσης πόλης της Ευρώπης, όπως εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο Κωνσταντίνος Βλάχος, γλωσσολόγος και υπεύθυνος εκπαιδευτικού προγράμματος των Glossonauts. Ορμώμενοι από τον πολύμορφο γλωσσικό καμβά της Ξάνθης, οι Glossonauts θεωρούν πως μέσα από τις δράσεις με τοπικά σχολεία και φορείς της κοινωνίας ενισχύεται η συνείδηση της πολύγλωσσης κοινότητας σε θέματα γλωσσών και πολιτισμού. Γι’ αυτό και στο πρόγραμμα του φεστιβάλ έχουν εντάξει -μεταξύ άλλων- ένα ειδικό Εργαστήρι Γλωσσών, μέσα από το οποίο οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν γλωσσικά μαθήματα θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με καινοτόμες πρακτικές και μεθόδους ώστε να βελτιστοποιήσουν τη διδασκαλία τους.
Δεύτερος στόχος του φεστιβάλ είναι η εξοικείωση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την παραγωγή περιεχομένου. Μέσα από το ειδικό Εργαστήρι Social Media για ενήλικες, οι ενδιαφερόμενοι θα μάθουν πώς να κάνουν δικό τους λογαριασμό και να παράγουν πρωτότυπο περιεχόμενο για να προβάλουν το έργο τους. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης είναι βασικοί συνεργάτες, όπως και η δημοφιλής στην Ελλάδα και το εξωτερικό κοινότητα των Easy Greek.
Το φεστιβάλ έχει τόσο θεωρητική όσο και πρακτική πτυχή, με σύντομες εισηγήσεις και δύο εργαστήρια αντίστοιχα, ενώ περιλαμβάνει επίσης εκπαιδευτικές δράσεις με Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Απευθύνεται, δε, τόσο στη μαθητική κοινότητα της πόλης (μαθητές όλων των βαθμίδων και εκπαιδευτικοί), σε επαγγελματίες που ασχολούνται με τη διδασκαλία γλωσσών και με τον πολιτισμό, σε όσους ενδιαφέρονται για τη γλωσσική τεχνολογία και την ενασχόληση με τα social media όσο και σε όλους τους φιλόμουσους κατοίκους κι επισκέπτες της Ξάνθης. Κι επειδή (και) η γλώσσα περνάει από το …στομάχι, στο φεστιβάλ θα γίνει παρουσίαση της γλώσσας του τοπικού παραδοσιακού φαγητού, με αναφορές στην ιστορία του καβουρμά, της καριόκας, παραδοσιακών ζυμαρικών και κρασιών της περιοχής, με παράλληλη γευσιγνωσία.
Αυτή η μεγάλη γιορτή της πολυγλωσσίας δεν θα μπορούσε παρά να φιλοξενηθεί σε ένα εμβληματικό κτίριο, που δεν είναι άλλο από τον πολυχώρο σκέψης και τέχνης «Οικία Μάνου Χατζηδάκι», στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης. Πρόκειται για το αρχοντικό στο οποίο γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις, ο οποίος, με το μουσικό του έργο και τον στοχασμό του, ανέδειξε την παιδευτική αξία του ζωντανού πολύγλωσσου πολιτισμού.
Περισσότερες πληροφορίες για το φεστιβάλ και το πρόγραμμά του είναι διαθέσιμες στα social media των Glossonauts (https://www.facebook.com/Glossonauts κ.ά).
Κάνοντας τα ελληνικά …viral
Με βάση το τρίπτυχο εκπαιδευτική μεθοδολογία, τεχνολογία, social media, οι …γλωσσοναύτες της Ξάνθης έχουν καταφέρει ν’ αναπτύξουν μια καινοτόμα διδακτική προσέγγιση.
«Επιχειρούμε να κάνουμε ένα ταξίδι στην ελληνική γλώσσα που όμοιό του δεν έχει ξαναγίνει. Είμαστε μια ομάδα από νέους επιστήμονες (φιλόλογους, γλωσσολόγους), οι οποίοι με έδρα την Ξάνθη προσπαθούμε να κάνουμε τα ελληνικά viral. Είναι ένα πολύ φρέσκο εγχείρημα. Περίπου έναν χρόνο προσπαθούμε γι’ αυτό. Μέσα από τη δραστηριοποίηση στα social media -παράγουμε, δηλαδή, περιεχόμενο που στη συνέχεια το ανεβάζουμε σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (facebook, instagram, tiktok κ.λπ.)- προωθούμε την ελληνική γλώσσα, που είναι και το αντικείμενο το οποίο σπουδάσαμε» εξηγεί ο κ. Βλάχος.
Στον πυρήνα του εγχειρήματος βρίσκεται ο ίδιος μαζί με τον Γιώργο Χατζηιωαννίδη και τον Κενάν Τζιχάν Χατζή Ιμπράμ, ο οποίος κατάγεται από τα Πομακοχώρια και είναι καλός γνώστης των γλωσσικών αναγκών που έχουν οι άνθρωποι εκεί. Η κοινότητα όμως των Glossonauts είναι ευρύτερη και περιλαμβάνει ακαδημαϊκούς, εθελοντές κ.ά μεγαλώνοντας συνεχώς.
Η εκπαιδευτική προσέγγιση των Glossonauts, η οποία έχει πρόσφατα αναγνωριστεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και εκδόσεις, βασίζεται πάνω σε σύντομα βίντεο υποτιτλισμένα σε τρεις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, τουρκικά). Κάθε βίντεο έχει να αφηγηθεί και μια ιστορία εμπνευσμένη από την ελληνική μυθολογία. «Σε πρώτη φάση διασκευάζουμε τους παγκοσμίως γνωστούς άθλους του Ηρακλή. Σε μια νέα δική μας προσέγγιση του μύθου, πιο κοντά στον 21ο αιώνα, ο ακροατής ψυχαγωγείται με τους μυθικούς ήρωες, ενώ παράλληλα μαθαίνει τα ελληνικά με τρόπο ευχάριστο και ευφάνταστο» επισημαίνει ο κ. Βλάχος.
«Το κενό που ερχόμαστε να καλύψουμε αφορά σε ένα πρόβλημα που απασχολεί χρόνια τώρα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» σημειώνει ο κ. Βλάχος και προσθέτει: «Στον πυρήνα του προβλήματος βρίσκονται η αδυναμία του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης να ανταποκριθεί στις πολύτροπες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και η δυσκολία του να παρακολουθήσει τις εξελίξεις στον χώρο της γλωσσικής εκπαίδευσης και της ψυχαγωγίας, ιδιαίτερα μάλιστα στον τομέα των πολυμεσικών εφαρμογών. Καθοριστικό ρόλο στη σύλληψη και στη διατύπωση αυτού του προβλήματος έπαιξε η γλωσσική μας εμπειρία στη Θράκη, και ιδιαίτερα στη Ξάνθη, τη γενέτειρά μας».
Όπως εξηγεί ο υπεύθυνος εκπαιδευτικού προγράμματος των Glossonauts, «στην περιοχή της Θράκης έχουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα από γλωσσική άποψη μαθητική κοινότητα, αυτή της μειονότητας, όπου οι μαθητές αυτοί μιλάνε τουλάχιστον δύο γλώσσες στο σπίτι (πομακικά, τουρκικά), ενώ τα ελληνικά τα χρησιμοποιούν σε συγκεκριμένες περιστάσεις της καθημερινότητας με αποτέλεσμα η ελληνομάθειά τους να είναι περιορισμένη». Επισημαίνει, παράλληλα, ότι παρατηρείται κενό στη διδασκαλία των ελληνικών και εκτός Ελλάδας, που «έχει ως αποτέλεσμα τόσο οι μαθητές της Ομογένειας όσο και τα παιδιά Ελλήνων μεταναστών στο εξωτερικό να παρουσιάζουν σοβαρό έλλειμμα σε ό,τι αφορά στην ελληνομάθεια, στην οποία συμπεριλαμβάνεται εκτός από τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και η γνώση του ελληνικού πολιτισμού».
«Προωθούμε την ελληνική γλώσσα εντός κι εκτός συνόρων, όπου υπάρχουν άνθρωποι που για τον έναν ή τον άλλον λόγο θέλουν να μάθουν ελληνικά» υπογραμμίζει ο κ. Βλάχος καλώντας όσες κι όσους βρεθούν την ερχόμενη Παρασκευή και το Σάββατο στην Ξάνθη να πάρουν μια «γεύση» από την πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική ταυτότητα της περιοχής περνώντας μια βόλτα από το 1ο Φεστιβάλ Πολυγλωσσίας και Social Media.