Ο Σωτήρης Γεωργίου γράφει για τον μύθο του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη και για πολλούς πρωτεργάτη του ηλεκτρονικού ήχου, Βαγγέλη Παπαθανασίου, ο οποίος απεβίωσε στις 17 Μαΐου του 2022 στο Παρίσι

Βαγγέλης Παπαθανασίου. Έφυγε για το μεγάλο ταξίδι σαν σήμερα το 2022. Αθάνατος. Και με μια τεράστια προσφορά του όχι απλά στην μουσική αλλά στον Ελληνισμό! Μια πραγματική διαφήμιση και με την καλή την έννοια ασφαλώς και όχι με…πανηγυριτζίδικο τρόπο, για την πατρίδα μας, για τον πολιτισμό μας, για τον πλανήτη μας. Μιλάμε για τον απόλυτο, για τον κορυφαίο δημιουργό και συνθέτη. Και δεν στέκομαι καν στο ότι το 1982 είχε πάρει το Όσκαρ για την μουσική του στους “Δρόμους της φωτιάς” στον κινηματογράφο. Μιλάμε για ασύλληπτου μεγέθους μουσικά έργα.

Σε τέτοιο επίπεδο που έφτασε να τον φωνάξει ολόκληρη ΝΑΣΑ για να γράψει μουσική γι αυτήν! Όχι για να παίξει σε κανένα ..πάρτι της, αλλά για να στείλει τα δικά της μηνύματα στο σύμπαν. Η μουσική είναι μια τέχνη. Είναι επιστήμη και ελάχιστα γνωρίζουμε ακόμα για τον τρόπο που επιδρά πάνω μας ο κάθε ήχος και σύνθεση που ακούμε. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου που έμαθα νωρίς νωρίς χάρις στην αείμνηστη μητέρα μου, ήταν ένας πραγματικός μύθος όπως η “Μυθωδία ” που έγραψε για την ΝΑΣΑ.

Αλήθεια, είναι δυνατόν να μην έχεις ακούσει την “Μυθωδία ” ;Το καλοκαίρι του 2001 ο Βαγγέλης Παπαθανασίου παρουσίασε το έργο “Μυθωδία” στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Η μουσική του έργου δημιουργήθηκε ώστε να συνοδεύσει τη διαστημική αποστολή της «NASA 2001: Οδύσσεια στον Άρη».! Και γιατί; Κανείς δεν ξέρει γιατί επιλέχθηκε η Ελλάδα και το συγκεκριμένο σημείο. Πολλά ακούγονται αλλά δεν είναι του θέματος. Το θέμα είναι ότι όποιος δεν έχει ακούσει τον ύμνο αυτό προς το διάστημα δεν έχει ακούσει τίποτα. Αν δεν γνωρίζεις ποιος είναι ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έχω απορία πραγματικά. Αλλά είμαστε στην Ελλάδα που ξέρουμε τους τράπερ, αναφέρομαι βασικά στην νεολαία αλλά και όχι μόνο και όχι τον Βαγγέλη Παπαθανασίου. Και μετά απορούμε που πάμε …

Μιλάμε ότι όταν έφυγε το 2022 σαν σήμερα (17/5) τον αποχαιρέτησε η ΝΑΣΑ, ο τεράστιος Ζαν Μισέλ Ζαρ, ο Έλον Μασκ και τόσοι άλλοι οργανισμοί και κορυφαίες στον τομέα τους προσωπικότητες. Αλήθεια στην Ελλάδα όμως επανέρχομαι πόσοι τον ήξεραν και ειδικά πριν φύγει; Ασφαλώς η Ελλάδα του πνεύματος και του διαβάσματος, η σοβαρή Ελλάδα όπως λέγω, τον ήξερε πολύ καιρό πριν. Καθώς ήταν και μια τεράστια προσωπικότητα που ειδικά προς το τέλος της καριέρας του είχε φιλοσοφήσει και αναλύσει πολλά πράγματα. Και αυτό είναι επίσης σημαντικό. Πιθανώς καθώς είχε έρθει σε επαφή και λόγω της δουλειάς του με κορυφαίες προσωπικότητες, επιστήμονες, ερευνητές.

Εχει πει απίστευτα πράγματα στις τελευταίες του συνεντεύξεις για την ζωή, για το τι είμαστε και τι κάνουμε, για το σύμπαν, για την κοινωνία, για την πορεία του κόσμου και της κοινωνίας σήμερα. Και σε πολλά, σε πάρα πολλά, με βρίσκει σύμφωνο. Και πρέπει να τα διαβάσουμε και να συλλογιστούμε πάνω σε αυτά. Άλλωστε η εξερεύνηση του διαστήματος ενθουσίαζε τον Βαγγέλη Παπαθανασίου από τα πρώτα του παιδικά χρόνια όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος. Η πικρία μου όμως και γι΄ αυτό έβαλα και βασικά την πινελιά αυτή στο κείμενο, δεν είναι άλλη από το που πάει αυτή η κοινωνία μας. Που ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της όχι απλά δεν αποχαιρέτησε στα σόσιαλ μίντια τον μεγάλο Βαγγέλη Παπαθανασίου, αλλά ούτε καν ήξερε ποιος είναι!

Μιλάμε για μια νεολαία αλλά και όχι μόνο και αυτό είναι το ανησυχητικό όπως προείπα, που γνωρίζει καλά τον κάθε τραγουδιστή(;) που υβρίζει και προκαλεί μιλώντας για όπλα, βία, διαστροφή, καταφέρεται κατά των γυναικών μέσα από τους στίχους(;)΄,ή τον κάθε αθλητή. Αλλά αυτός ο κόσμος δεν γνώριζε ποιος είναι ο Βαγγέλης Παπαθανασίου! Που τον ήξερε όλος ο πλανήτης βέβαια παρεμπιπτόντως..!

Αλήθεια αισθάνεστε ότι πάμε καλά; Και κλείνοντας κρατώ μόνο αυτό για την μουσική . Κάτι που έλεγε ο κορυφαίος συνθέτης. Μετά το τι επιλέξτε είναι προσωπικό σας θέμα. “Κάθε ανθρώπινο ον, ζώο, φυτό ή ορυκτό κουβαλάει το σημάδι της Δημιουργίας. Ο ήχος πάντοτε ακολουθούσε την αλληλουχία της αλλαγής αυτού του κύκλου, σαν κώδικας της λειτουργίας και της διάστασης του διαστήματος ενώ λειτουργούσε ταυτόχρονα σαν ο δημιουργός του. Ας ψάξουμε βαθιά στην μνήμη μας (και να θυμηθούμε) ότι κάνοντας αυτό, θα μπορέσουμε να σπάσουμε τον κώδικα της Δημιουργίας του διαστήματος και συνεπώς τον δικό μας. Τι εκπληκτικό και θεϊκό κλειδί είναι η μουσική».