Το Ecogreennet.gr και η Λίλα Παπαπάσχου συνάντησαν την καταξιωμένη σκηνοθέτιδα και ιδρύτρια του Θεάτρου ΡΟΔΑ, Μαρία Περετζή, με αφορμή την παράσταση «Ελευσίνια Μυστήρια»

Η Θεατρική Ομάδα ΡΟΔΑ ιδρύθηκε και καθοδηγείται από τη Μαρία Περετζή, από το 1991 και το 2024 τέθηκε υπό την αιγίδα του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Nήσων και του INTERNATIONAL ACTION ART.

Στη διάρκεια της επιτυχημένης πορείας της έχει ανεβάσει αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις, αντλώντας το ρεπερτόριό της από ιερούς μύθους της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει συναυλίες, κυρίως με τη μουσική του Έλληνα φιλόσοφου Γκουρτζίεφ (Γεώργιος Γεωργιάδης 1866-1949).

Είχαμε τη χαρά και την τιμή να συναντήσουμε την κ. Περετζή με αφορμή την παράσταση «Ελευσίνια Μυστήρια», συζητώντας εφ’ όλης της ύλης για το σημαντικό αυτό έργο, αλλά και γενικότερα για τη Θεατρική Ομάδα ΡΟΔΑ και την πολύτιμη συνεισφορά της στο πολιτιστικό μας γίγνεσθαι.

Αγαπητή κυρία Περετζή, σας καλωσορίζουμε στο Ecogreennet.gr. Ιδρύσατε και καθοδηγείτε από το 1991 την βραβευμένη Θεατρική Ομάδα ΡΟΔΑ. Πως αισθάνεστε με την απήχηση που έχει το καλλιτεχνικό σας όραμα, παραμένοντας ζωντανό και ακμάζον σε πείσμα των δύσκολων καιρών μας;

Μ.Π. Όλα αυτά τα χρόνια, εμείς στη ΡΟΔΑ εργαστήκαμε όσο καλλίτερα μπορούσαμε για αυτόν το συγκεκριμένο σκοπό, για τη δημιουργία μιας παράδοσης «Θεάτρου τού Ιερού». Την αναγνώριση και την απήχηση που έχει τώρα πια το έργο μας δεν τη βλέπουμε σαν το τέλος τού στόχου μας.

Η επιτυχία οπωσδήποτε μάς δίνει κουράγιο. Αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται, καθώς η ύπαρξη και η δυνατότητα της επιρροής που μπορεί να ασκήσει το «Θεάτρου τού Ιερού» είναι μόνιμη κοινωνική ανάγκη. Αυτήν υπηρετούμε.

Το Θέατρο ΡΟΔΑ έχει ανεβάσει θεατρικές παραστάσεις, αντλώντας το ρεπερτόριό του από ιερούς μύθους της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς, και έχει πραγματοποιήσει συναυλίες, κυρίως με τη μουσική του Έλληνα φιλόσοφου Γκουρτζίεφ (Γεώργιος Γεωργιάδης 1866-1949). Ο σύγχρονος άνθρωπος ανατρέχει στο παρελθόν για να βρει τις απαντήσεις στο παρόν και το μέλλον του. Ποια θεωρείτε ως τη σημαντικότερη διδαχή και πως μεταφράζεται στο δικό μας σήμερα;

Μ.Π. Η Τεχνολογία σπρώχνει την κοινωνία μας, αμείλικτα θα έλεγα, σε δρόμους καινούριους, που συνεχώς φέρνουν απρόσμενες αλλαγές στη ζωή μας. Πολλές από αυτές είναι καλοδεχούμενες ενώ άλλες προκαλούν σημαντικά προβλήματα.

Το μεγαλύτερο αγαθό, που μοιάζει να ξεχνιέται και πιο εύκολα, είναι το να διατηρεί κανείς την ανθρωπιά του, και να μάθει να μην το ξεχνά ακόμα και όταν πιέζεται από εξωτερικές συνθήκες, όσο ασφυκτικές και εάν είναι αυτές.

Τέτοια προβλήματα, που αφορούν την «ψυχή», ας το πούμε έτσι, είχαν γίνει απόλυτα κατανοητά από τις αρχαίες Παραδόσεις. Αυτό είναι και το νόημα της «ψυχαγωγίας». Ο πυρήνας της διδασκαλίας κάθε σημαντικής πνευματικής Παράδοσης παραμένει ζωντανός όταν αυτή, με το δικό της τρόπο, μάς θυμίζει το πώς να είναι κανείς άνθρωπος μέσα στο καθεστώς των συνεχών αλλαγών στις οποίες ζούμε.

Μετά τη βράβευσή της για τη δημιουργία της Ελληνικής παράδοσης του θεάτρου του Ιερού, η ΡΟΔΑ επιστρέφει για δεύτερη συνεχή χρονιά στην Αίθουσα 3Α υπό την αιγίδα του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων και του Διεθνούς Οργανισμού International Action Art. Η μνημειώδης παράσταση ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ζωντανεύει την ουσία και το βαθύτερο νόημα των εννέα ημερών της πιο φημισμένης τελετουργίας των αρχαίων χρόνων, των Μεγάλων Μυστηρίων της Ελευσίνας. Μιλήστε μας για τη σημαντική αυτή βράβευση και το νέο κύκλο παραστάσεων.

Μ.Π. Η ασχολία της ΡΟΔΑ με τα Ελευσίνια Μυστήρια ήρθε σαν αποτέλεσμα της ανάγκης που υπάρχει, να μελετηθεί η στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην Ελληνική Φιλοσοφία και τα αρχαία Μυστήρια.

Ο τρόπος που παρουσιάζουμε τα Ελευσίνια ακολουθεί την άποψη ότι το σύνολο της Ελληνικής Φιλοσοφίας αναδύθηκε μέσα από τις αρχαίες Μυστηριακές Τελετές. Πιστεύω ότι το έργο μας γίνεται κατανοητό και ακουμπά τους θεατές ακριβώς επειδή προσεγγίσαμε τα Ελευσίνια με αυτό τον τρόπο.

Τη βράβευσή μας από τον όμιλο της UNESCO πρέπει να τη δούμε σαν επιβράβευση της προσπάθειάς μας να κάνουμε τον μέσο θεατή κοινωνό φιλοσοφικών απόψεων που συχνά η στεγνή ακαδημαϊκή οπτική γωνία τα κάνει να φαίνονται δυσπρόσιτα και ακατανόητα, απομακρυσμένα από την καθημερινή ζωή.

Η πρόθεσή μας είναι να διατηρήσουμε ζωντανή την παράστασή μας και να την προβάλλουμε όσο είναι δυνατόν, καθώς τη βλέπουμε σαν εισαγωγή στην ίδια την Ελληνική Πνευματικότητα.

Η κ. Περετζή στη βράβευση του Θεάτρου ΡΟΔΑ

Η Θεατρική Ομάδα ΡΟΔΑ αποτελείται από ερασιτέχνες και επαγγελματίες ηθοποιούς, μουσικούς και λοιπούς καλλιτέχνες, τεχνικούς και ανθρώπους των γραμμάτων, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια όλων των παραστάσεων σας, τα επιμελούνται τα μέλη της θεατρικής ομάδας. Πιστεύετε στη δύναμη της συλλογικότητας;

Μ.Π. Ας είμαστε ρεαλιστές. Η δύναμη της συλλογικότητας είναι τεράστια υπόθεση, αλλά η επίτευξη μιας ομαλής συλλογικής σχέσης δεν είναι εύκολο θέμα. Πέρα από την καλή θέληση, απαιτεί και σκληρή δουλειά, καθώς εύκολα στις σχέσεις των ανθρώπων υπεισέρχονται κάθε λογής ζιζάνια, όπως η αυταρέσκεια, οι εγωισμοί και άλλα τέτοια.

Μόνον η βεβαιότητα, ότι ο στόχος για τον οποίο εργαζόμαστε έχει αξία, μόνον αυτό μπορεί να εξομαλύνει τέτοιες αντιθέσεις. Ίσως ο μεγαλύτερος κόπος που έχει απαιτηθεί από τα μέλη της Ομάδας μας, είναι να ξεπεράσουμε τέτοια προβλήματα, τα οποία αναπόφευκτα εμφανίζονται όταν απαιτείται αληθινή, αποτελεσματική συνεργασία.

Το κοινό του θεάτρου ΡΟΔΑ είναι πολυσυλλεκτικό. Έρχονται και πολλοί νέοι άνθρωποι στις μοναδικές – για τα ελληνικά δεδομένα -παραστάσεις σας. Τι τους εντυπωσιάζει περισσότερο; Γνωρίζουν το ιστορικό και φιλοσοφικό υπόβαθρο των παραστάσεών σας;

Μ.Π. Πιστεύω ότι πέρα από τα πετυχημένα θεατρικά στοιχεία των παραστάσεών μας, δηλαδή, πέρα από το κείμενο, τα κοστούμια, τους χορούς, τη μουσική και όλα τα άλλα που εντυπωσιάζουν με την ποιότητά τους, οι θεατές εισπράττουν τις φιλοσοφικές μας θέσεις με έναν άμεσο τρόπο.

Το υπόβαθρο των παραστάσεών μας γίνεται κατανοητό ακόμα και σε όσους μάς βλέπουν για πρώτη φορά, ακόμα και χωρίς να γνωρίζουν τίποτα για εμάς. Οι θεατές διαισθάνονται τις προθέσεις μας, και καταλαβαίνουν ότι τις έχουμε υπηρετήσει με ευθύτητα και ειλικρίνεια.

Στην εποχή μας οι ρυθμοί είναι εξαιρετικά έντονοι και η τεχνολογία έχει κατακλύσει τα πάντα. Σε λίγο σχεδόν όλες οι καθημερινές μας δραστηριότητας θα είναι αυτοματοποιημένες και η επαφή με τη φύση θα φαντάζει ολοένα και πιο…ξένη. Πιστεύετε πως το μέλλον του θεάτρου, των τεχνών γενικότερα, είναι δυστοπικό;

Μ.Π. Η Τέχνη δεν είναι ένα απλό αποτέλεσμα του πολιτισμού. Θα έλεγα ότι ισχύει το αντίστροφο: ο πολιτισμός είναι το αποτέλεσμα της ανάγκης τού ανθρώπου για πνευματική αναζήτηση, αυτή που εκφράζεται μέσω της Τέχνης.

Εδώ μιλάμε για την ανάγκη τού ανθρώπου να αναζητήσει κάποιο νόημα στη ζωή του. Οπωσδήποτε, η Τέχνη έχει και μια άλλη όψη, σκοτεινή. Στο θέατρο για παράδειγμα υπάρχει ο θεατρινισμός, με τον ίδιο τρόπο που στη δημοσιογραφία υπάρχουν τα fake news και ο κίτρινος τύπος. Αλλά όπως είναι γνήσια η ανάγκη της Ενημέρωσης, έτσι θα είναι πάντα γνήσια η ανάγκη της Ψυχαγωγίας, με την παραδοσιακή έννοια του όρου σαν Αγωγή-Ψυχής. Κι αυτή πάντα θα απαιτεί να υπάρξει υπέρβαση της καθημερινότητας, αυτή που μπορεί να εκφραστεί μόνον μέσα από την Τέχνη.

Αυτή η υπέρβαση αφορά το διάλογο ανάμεσα στην Τέχνη και τον Θεατή, τον Αναζητητή. Τα προβλήματα που πάντα θα νιώθει ο άνθρωπος πρέπει να βρουν την έκφρασή τους και να αναδειχτούν. Μόνον τότε μπορεί να έρθει η κάθαρση. Αυτό το δρόμο ακολουθεί το Θέατρο τού Ιερού.

Τι άλλο έχουμε να περιμένουμε από το πάντα πρωτοπόρο Θέατρο ΡΟΔΑ;

Μ.Π. Όπως σάς είπα, η δυνατότητα της επιρροής που μπορεί να ασκήσει το «Θέατρο τού Ιερού» είναι μόνιμη κοινωνική ανάγκη. Αυτήν υπηρετεί και θα υπηρετεί η ΡΟΔΑ.

Σας ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο σας και την τόσο ενδιαφέρουσα κουβέντα μας και ευχόμαστε στο Θέατρο ΡΟΔΑ και σε εσάς προσωπικά το 2025 να είναι μία δημιουργική, ευτυχισμένη και γόνιμη χρονιά.

Μ.Π. Κι εγώ σας ευχαριστώ πολύ και αντεύχομαι καλή χρονιά και καλή επιτυχία στις προσπάθειές σας.

ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ

Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή

22-23 Φεβρουαρίου

1-2, 8-9, 15-16 & 22-23 Μαρτίου

5-6 Απριλίου

ώρα 8.30 μ.μ.

Αίθουσα 3Α, Νέα Ιωνία

Λεωφ. Καποδιστρίου 106 και Ελευθερίας 1 (είσοδος από Ελευθερίας)  

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=YuXUr8jF8kI

Εισιτήρια 20€ – o αριθμός θέσεων είναι περιορισμένος

Προπώληση:  https://www.more.com/theater/eleusinia-mystiria-1/

Κρατήσεις στα τηλέφωνα 210-2836763 και 6937422456

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή

Κείμενα: Δημήτρης και Μαρία Περετζή

Σκηνικά: Nίκος Τσιουμπλεκτσής

Μουσική: Τάκης Πατερέλης (πιάνο, φλάουτο, σαξόφωνο) / Πία Πιερράκου (πιάνο, φωνητικά) / Γιώργος Ταμπάκης (κρουστά, ντιντζεριντού, κιθάρα και αρχαία ελληνική λύρα) / Μαρία Θωίδου (φωνητικά) / Πάτυ Παπαγεωργίου (φωνητικά, κρουστά) / Κώστας Χρισταντώνης (φωνητικά) / Σταύρος Κάππας (φωνητικά) / Ηλίας Δοξάκης (φωνητικά)  

Μουσική επιμέλεια – ενορχήστρωση: Μαρία Περετζή

Χορικά: Μαρία Περετζή

Κουστούμια: Μαρία Περετζή / Ιουλία Βεντίκου / Άννα Κυπραίου / Αθηνά Παπαφώτη / Μαρία Τσούγκα / Βίκυ Τσέλιου / Γιάννης Αγγέλης / Δημήτρης Μπόζες / Μαρία Συμεωνίδου / Μαρία Λόγια

Ηχητικά: Δημήτρης Δημητριάδης

Φωτισμός: Μαρία Περετζή / Δημήτρης Νέλλας / Φώτης Τραγανουδάκης

Υποκριτικά / Χορικά

Nίκος Τσιουμπλεκτσής (Πλούτωνας/ Ιεροφάντης), Πενθεσίλεια Πετρίδου (Περσεφόνη/ Ευτέρπη/ Ιέρεια/ Χορός), Άννα Κυπραίου (Δήμητρα/ Χορός), Λένα Κοντοπίδου (Εκάτη/ Ιέρεια/ Χορός), Γιάννης Αγγέλης (Υπερίων/ Γεφυριστής/ Μύστης / Χορός), Χρήστος Βελαώρας (Λαομέδων/ Mύστης / Χορός), Σταύρος Κάππας (Ισοκράτης/ Αγγελιοφόρος / Χορός/ Εκπρόσωπος Βουλής), Γιώργος Κωστογιάννης (Αγγελιοφόρος / Μύστης / Χορός), Δημήτρης Νέλλας (Άρχοντας / Γεφυριστής / Ιερέας/ Χορός), Σταμάτης Λόγος ( Ιεροκήρυξ/ Δαδούχος/ Ιερέας Μυσταγωγός/ Χορός),  Δημήτρης Μπόζες (Επόπτης Ιερέας/ Χορός), Ιουλία Βεντίκου (Διογένεια/ Περσεφόνη/Ιέρεια / Χορός),  Μαρίζα Πελεκάνου (Σαισάρα/ Χορός), Εύα Αυλίδου (Βαυώ/ Χορός),  Κωνσταντίνα Μπαξεβάνη (Ιέρεια  Μυσταγωγός/ Χορός), Αλέκος Καλογιαννίδης (Μύστης /Χορός), Μαρία Τσούγκα (Νινιώ/ Χορός), Γεωργία Καρούτσου ( Φρύνη/ Ιέρεια/ Χορός) Αθηνά Παπαφώτη (Χορός), Πία Πιεράκου (Χορός), Ράνια Σπυροπούλου (Χορός), Βίκυ Τσέλιου (Χορός), Κώστας Χρισταντώνης (Χορός)

Ιστοσελίδα: www.rodatheater.gr