Το EcoGreenNet.gr και η Άννα Ρούτση ταξιδεύουν ως την αγαπημένη Κρήτη για να συναντήσουν την Αλεξάνδρα Θεοχάρη, ιδρύτρια και σχεδιάστρια του KLOTHO και να ακούσουν την ιστορία της!

Σήμερα η στήλη μας ταξιδεύει στην Κρήτη για να συναντήσει την Αλεξάνδρα Θεοχάρη, ιδρύτρια και σχεδιάστρια του KLOTHO. Η Αλεξάνδρα γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε αγγλική φιλολογία και πήγε στην Κρήτη για να σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης κι αργότερα Fashion Design. Στο νησί γνώρισε τον άντρα της, έκανε τέσσερα παιδιά και γοητεύτηκε από την παραδοσιακή κρητική τέχνη. Μια μέρα επισκέφθηκε το μοναστήρι της Αγίας Ειρήνης στο Ρέθυμνο και βρέθηκε στην αίθουσα με τους τεράστιους αργαλειούς, όπου ύφαιναν εκκλησιαστικά ιμάτια. Αυτό ήταν! Λίγες μέρες μετά αναπαλαίωσε τον αργαλειό της γιαγιάς της και ξεκίνησε δουλειά υπό την καθοδήγηση των καλογριών που είχαν πολύτιμες γνώσεις.

Η KLOTHO ιδρύθηκε το 2016 και το όνομά της δεν είναι τυχαίο, καθώς η Κλωθώ ήταν η νεότερη από τις τρεις Μοίρες, σύμφωνα με την ελληνική Μυθολογία, που έκλωθε με τη ρόκα της το νήμα της ζωής του κάθε ανθρώπου, το πεπρωμένο του. Πλέον η Αλεξάνδρα με την ομάδα της εργάζονται στη δημιουργία και προώθηση εμπνευσμένων προϊόντων από υλικά φυσικής προέλευσης, όπως βαμβάκι, λινό, μετάξι, μάλλινα και βαμβακερά νήματα, εφαρμόζοντας την πολιτική του zero waste, οργανώνοντας παράλληλα σεμινάρια υφαντικής για κάθε ενδιαφερόμενο και έχοντας ανοίξει πόρτες προς το εξωτερικό.

Τα ρούχα και τα αξεσουάρ της KLOTHO συνδυάζουν στοιχεία από την ελληνική παράδοση και μυθολογία, μέσα πάντα από μια πολύ φρέσκια ματιά που δίνει έμφαση στο γεωμετρικό σχέδιο, στο χρώμα, στον minimal σχεδιασμό, κι έτσι καταφέρνουν να είναι διαχρονικά, διαγενεακά και πολύ κομψά.

Η Αλεξάνδρα Θεοχάρη μίλησε στο ecogreennet.gr για την Κρήτη, απ’ όπου κατάγεται κατά το ήμισυ, για τη δουλειά στον αργαλειό, την έμπνευση από την ελληνική αισθητική, τη γυναίκα και τη δημιουργία, καθώς και τα εργαστήρια που διοργανώνει.

KLOTHO…η ελληνική παράδοση συναντά τη σύγχρονη, βιώσιμη μόδα

Τι σημαίνει η Κρήτη για εσάς και πώς έχει επιδράσει στην έμπνευση και στη δουλειά σας;

Α.Θ.:Η Κρήτη είναι εκτός από πατρίδα από επιλογή, αφού επέλεξα να ζήσω εδώ, είναι και ένας τόπος που αγαπώ, που δε σταματά να με εκπλήσσει, ένας τόπος με πλούσια παράδοση και ιστορία που σίγουρα επηρεάζει και μεταφέρεται στη δουλειά μου.

Πώς ξεκινήσατε την ύφανση στον αργαλειό;  

Α.Θ.: Ξεκίνησε από hobby, ήθελα να κάνω κάτι δημιουργικό, μου άρεσε ανέκαθεν το κέντημα, η μαμά μου έκανε φανταστικά κεντήματα, αλλά και το πλέξιμο και η ύφανση, έτσι τουλάχιστον όπως έβλεπα τις γιαγιάδες μου να το κάνουν. Σε μια φάση λοιπόν της ζωής μου που αναζητούσα μια διέξοδο στη χειροτεχνία, σκέφτηκα να στήσω τον αργαλειό της γιαγιάς που είχα χρόνια στο υπόγειο του σπιτιού μου και να αρχίσω τους πειραματισμούς.

Ποια είναι τα στοιχεία και τα στάδια εκείνα της παραγωγής, ώστε το brand σας να είναι στην πράξη βιώσιμο, ηθικό και με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα; 

Α.Θ.: Το σημαντικότερο στάδιο της παραγωγής είναι η δημιουργία του υφαντού κεντημένου υφάσματος, το οποίο γίνεται σε παλιούς, ξύλινους, χειροκίνητους αργαλειούς που έχουν αναπαλαιωθεί, από γυναίκες υφάντριες του νησιού. Έτσι επίσης στηρίζουμε τις τοπικές τέχνες και την τοπική οικονομία.

Ξεχωριστές δημιουργίες, elegant design και πλεκτές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

Ποια  τα οφέλη για τον καταναλωτή και για το περιβάλλον, αλλά και ποιες οι προκλήσεις για τους παραγωγούς/σχεδιαστές;

Α.Θ.: Ο καταναλωτής γνωρίζει ότι κάνει μια επιλογή slow fashion που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, αλλά και ο σχεδιαστής εμπιστεύεται τη δημιουργική του διαδικασία σε μια παραδοσιακή Τέχνη, τη στηρίζει, την αναβιώνει κι αυτό από μόνο του είναι μια μεγάλη πρόκληση.

Θεωρείτε ότι η Ελλάδα χρειάζεται rebranding στο εσωτερικό και εξωτερικό και πώς το εννοείτε και το υλοποιείτε εσείς; Πώς μπορούν ελληνικά παραδοσιακά μοτίβα και ύφος να αφορούν και ευρύτερο, πιο νεανικό, ελληνικό κοινό;

Α.Θ.: Νομίζω πως αυτό γίνεται τα τελευταία χρόνια. Υπάρχουν πολλές αξιόλογες προσπάθειες στο χώρο της μόδας, του design, αλλά και του interior design που προβάλλουν την ελληνική αισθητική και τα ελληνικά μοτίβα, αντλώντας έμπνευση από χρώματα, υλικά, patterns, βασισμένα στην Ελλάδα.

Από πού πηγάζει κάθε φορά η έμπνευση για τα σχέδια και τις συλλογές σας; 

Α.Θ.: Η έμπνευση μπορεί να έρθει από οπουδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή, κυρίως όμως ο αρχαιολογικός και λαογραφικός πλούτος είναι μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης.

Πώς μπορεί κανείς να εκτιμήσει τα σωστά υλικά και την ηθική μόδα, όταν το κόστος της είναι αρκετά υψηλότερο σε σχέση με το mainstream εμπόριο;

Α.Θ.: Εδώ χρειάζεται μια συνολική αλλαγή νοοτροπίας στον τρόπο που καταναλώνουμε: Να αγοράζουμε λιγότερο αλλά σωστότερα, ρούχα που θα κρατήσουν, ρούχα ευέλικτα και διαχρονικά. Δεν είναι εύκολο να γίνει βέβαια, όταν ο ανταγωνισμός με προϊόντα που έρχονται από την Ανατολή, κακής ποιότητας αλλά δελεαστικής τιμής, είναι πολύ σκληρός.

Τι είναι μόδα για εσάς;

Α.Θ.:  Μόδα για μένα είναι αυτό που με κάνει να νοιώθω όμορφα, μου δίνει αυτοπεποίθηση και μου φτιάχνει τη διάθεση!

Θα θέλαμε να μοιραστείτε μαζί μας την εμπειρία από τα σεμινάρια που κάνετε. Τι απήχηση έχουν στον κόσμο που συμμετέχει και δημιουργεί;

Α.Θ.: Τα σεμινάρια είναι μια άλλη πλευρά της δουλειά μας, τελείως διαφορετική αλλά τόσο μοναδικά ευχάριστη! Ανοίγεις ένα νέο παράθυρο δημιουργίας στον κάθε εκπαιδευόμενο, η χαρά τους είναι τόσο μεγάλη, όταν φτιάχνουν κάτι μόνοι τους, που δεν μπορείς παρά να συμμεριστείς αυτήν τη χαρά! Έρχονται πολλές φορές διστακτικά, νιώθοντας «δέος» στην όψη του αργαλειού, αλλά πολύ σύντομα χαλαρώνουν, δημιουργούν, εξοικειώνονται με τη διαδικασία κι όταν φτάνει το σεμινάριο στο τέλος πραγματικά αποχωρίζονται τον αργαλειό τους με λύπη.

KLOTHO εκεί που εξυφαίνεται η υψηλή τέχνη του χειροποίητου

Υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει μια γυναίκα-δημιουργός με τη δουλειά της, ώστε να μην αναπαράγονται στερεότυπα για την εμφάνιση και συμπεριφορά των γυναικών;

Α.Θ.: Να κάνει αυτό που απλά πιστεύει, να μένει σταθερή στις αρχές και τις αξίες της. Το να μην αναπαράγονται τέτοιου είδους στερεότυπα έχει να κάνει με την παιδεία μας, με τον τρόπο που μεγαλώνουμε τη νέα γενιά, με την αλλαγή της νοοτροπίας μας γενικότερα.

Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο άνθρωπο που ξεκινά τώρα το brand του; Από πού ξεκινά, τι χρειάζεται να προσέξει, τι στήριξη μπορεί να πάρει;

Α.Θ.: Να μην τα παρατάει ποτέ! Όσες κι αν είναι οι δυσκολίες, και είναι πολλές, αν πιστεύεις σε αυτό που κάνεις και βλέπεις το στόχο σου, θα φτάσεις κάποια στιγμή! Μπορεί να ακούγεται στερεότυπο, αλλά είναι η αλήθεια!

Τυχόν σχέδια, όνειρα, ευχές για το μέλλον που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;

Α.Θ.: Τα όνειρα δεν σταματάνε ποτέ, νομίζω πως δεν υπάρχει τίποτα ωραιότερο στη ζωή απ’ το να κάνεις όνειρα!! Εύχομαι να έχουμε υγεία και φώτιση να πραγματοποιούμε τα όνειρά μας!!