Η υφυπουργός Μεταφορών προανήγγειλε ότι στη διαβούλευση του σχεδίου του νέου ΚΟΚ θα μπει στο τραπέζι η μείωση της ταχύτητας, ειδικά μέσα στις πόλεις ενώ αναφέρθηκε και στην αξία της μετατροπής των θερμικών κινητήρων σε ηλεκτρικούς στα νησιά

Η σημαντική συμβολή της ηλεκτροκίνησης στα μέσα των αστικών συγκοινωνιών προκειμένου να επιτευχθεί μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, τονίστηκε στη θεματική συζήτηση με τίτλο «Μείωση του Περιβαλλοντικού Αποτυπώματος στο Υπουργείο Μεταφορών», κατά την πρώτη ημέρα του Attica Green Expo 2024 που πραγματοποιείται μέχρι και το Σάββατο 1η Ιουνίου στο Τάε Kβο Nτο.

Η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, τόνισε ότι «oι ρύποι στις μεταφορές είναι περίπου στο 30%. Οπότε αντιλαμβάνεστε πόσο μας ενδιαφέρει να μειώσουμε αυτό το ποσοστό. Είναι προς όφελος όλων».

Όπως πρόσθεσε, «με τα δεδομένα από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η επιβάρυνση από τους ρύπους θα ήταν τριπλάσια αν δεν είχαμε ήδη την ηλεκτροκίνηση ανεπτυγμένη παγκοσμίως».

Ως εκ τούτου, η ηλεκτροκίνηση, τόνισε, προωθείται από την κυβέρνηση, ενώ παραδέχθηκε ότι υπάρχει πολλή δουλειά να γίνει καθώς στην χώρα μας ταξινομείται μόνο ένα ηλεκτρικό όχημα στα δέκα, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό είναι δύο στα δέκα.

«Η ηλεκτροκίνηση, αυτός είναι ο άμεσος τρόπος που μπορούμε να ελπίσουμε σε μείωση του 30% των ρύπων των συγκοινωνιών. Χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά οχήματα και τα ΜΜΜ. Τα τελευταία πρέπει να είναι η νέα κουλτούρα. Θα μειωθεί και το κυκλοφοριακό. Είναι πολλή δουλειά αυτή που θέλουμε να γίνει για να δώσουμε τα κίνητρα στον πολίτη μας να χρησιμοποιήσει τα ΜΜΜ. Δοκιμάστε να μπείτε σ΄ ένα από τα ηλεκτρικά λεωφορεία που κινούνται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Είναι σημαντικό να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι μειώνουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Πρέπει να το προσπαθήσουμε όλοι μαζί», τόνισε.

Μείωση ορίων ταχύτητας: Μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ασφάλεια

Η υφυπουργός επεσήμανε ότι «η σύννομη οδήγηση είναι και οικολογική. Όταν ρίχνουμε τα όρια ταχύτητας δεν εκπέμπουμε τόσους πολλούς ρύπους. Ακόμα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι χρήστες των ηλεκτρικών οχημάτων ξέρουν ότι δεν πρέπει να πατιέται πολύ το γκάζι για να γίνεται εξοικονόμηση».

Προανήγγειλε δε, ότι στη διαβούλευση του σχεδίου του νέου ΚΟΚ θα μπει στο τραπέζι η μείωση της ταχύτητας, ειδικά μέσα στις πόλεις. «Πρέπει να μην χάνει τη ζωή του ούτε ένας άνθρωπος» είπε, προσθέτοντας ότι υπάρχουν ήδη έξω από τα σχολεία ταμπέλες με σήμανση ορίου ταχύτητας 20 χλμ την ώρα. «Ποιος τις έχει προσέξει; Δεν είναι ουρανοκατέβατες αυτές οι ιδέες και οι σημάνσεις», σημείωσε.

Πρόσθεσε δε ότι τα μικρά παιδιά έχουν βάλει στη ζωή μας μια άλλη μορφή κινητικότητας την μικροκινητικότητα, (ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα). Αυτά, όπως υπογράμμισε, πρέπει να συνυπάρξουν και με τους θερμικούς και με τους ηλεκτρικούς κινητήρες. Και για να γίνει αυτό πρέπει τα όρια ταχύτητας να μειωθούν. Πρέπει να συνεργαστούμε όλοι γιατί ό,τι νομοθετείται πρέπει να εφαρμόζεται.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η υπουργός, μετά από σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου και συντονιστή Τάκη Πουρναράκη, στην αξία της μετατροπής των θερμικών κινητήρων σε ηλεκτρικούς στα νησιά «και αυτό έχει κοινή συνισταμένη τη λέξη κουλτούρα».

«Σ’ ένα νησί πρέπει να επιλέγουμε ένα πράσινο ταξί -που επιδοτείται με τουλάχιστον 22.500 ευρώ, μπορεί να φτάσει 28.000 ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης για μετατροπή θερμικών σε ηλεκτρικά ταξί. Είναι βασικό να μην υπάρχει και θόρυβος κινητήρων στα νησιά», τόνισε.

Ηλεκτρικά λεωφορεία: Καλύτερα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα

Από την πλευρά του, ο Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ ΑΕ, δήλωσε ότι η κυβέρνηση κάνει τα πάντα ώστε η χώρα να περάσει στην ηλεκτροκίνηση και εμείς δίνουμε μάχη να βάλουμε τις σωστές υποδομές. Αυτό στην πράξη γίνεται από τις βαριές μεταφορές και οι συγκοινωνίες ανήκουν σε αυτές.

Όπως τόνισε, είναι το πραγματικό βήμα στο μέλλον για να προστατέψουμε το περιβάλλον. Έχουμε δουλέψει τα 4 τελευταία χρόνια πολύ εντατικά προς αυτήν την κατεύθυνση, με 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, πολύ υψηλής τεχνολογίας. Έχουμε στην ουσία λειτουργίες οι οποίες ελέγχονται όλες κεντρικά. Οι φορτίσεις τους γίνονται σε λιγότερο από 4 ώρες και η κίνηση που βλέπουμε από τη δοκιμαστική λειτουργία αλλά και τώρα, τα στοιχεία που μαζεύουμε, είναι πολύ καλύτερα του αναμενόμενου ή μάλλον του προβλεπόμενου, σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε και στο επόμενο βήμα που βρίσκεται στα σκαριά.

«Το υδρογόνο είναι το καύσιμο του μέλλοντος. Ήδη, με τη βοήθεια του υπουργείου Μεταφορών έχουμε κάνει βήματα ώστε να μπορέσουμε πρώτοι να το χρησιμοποιήσουμε. Πάρα πολύ σύντομα, μέσα στους επόμενους δύο μήνες, θα έχουμε δύο λεωφορεία υδρογόνου», ανέφερε ο κ. Αγιάσογλου.

Πρόσθεσε επίσης, ότι η υδρογονοκίνηση προωθείται με όλους τους δυνατούς τρόπους από την ΕΕ με το πρόγραμμα CEF 2 που δίνει τη δυνατότητα «να φτιάξουμε πρατήριο υδρογόνου στις εγκαταστάσεις μας όπως κάνουμε με το φυσικό αέριο».

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ που επέμεινε στην ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας και προωθημένης σκέψης, υπογράμμισε πόσο σοβαρή υπόθεση έχει αναδειχθεί η εκπαίδευση των οδηγών στις νέες τεχνολογίας.

Το άγχος εμβέλειας της ηλεκτροκίνησης προστατεύει περιβάλλον και ζωές

Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να βοηθήσει στο περιβάλλον αλλά όχι στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, τόνισε από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, αναπληρωτής καθηγητής του Τομέα Έργων Υποδομής και Αγροτικής Ανάπτυξης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

«Θεωρώ ότι στα επόμενο χρόνια, όπου τα αυτόνομα οχήματα θα επεκταθούν όλο και περισσότερο, θα έχουμε κάποια βελτίωση, αλλά ας μην περιμένουμε κάτι φοβερό στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Αν προωθούμε τόσο πολύ το ηλεκτρικό ΙΧ θα έχουμε τα ίδια φαινόμενα. Γι’ αυτό θα πρέπει η ηλεκτροκίνηση να στραφεί πρώτα στην δημόσια συγκοινωνία γιατί όταν έχουμε μια καλή, καθαρή ηλεκτρική συγκοινωνία, το κοινό θα ενδιαφερθεί», εξήγησε.

Ανέλυσε δε πως ένα «μειονέκτημα» της ηλεκτροκίνησης αποδίδει στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και της ανθρώπινης ζωής.

«Η ηλεκτροκίνηση έχει ένα άγχος εμβέλειας. Θα πρέπει να κοιτάζουμε πολύ πιο συχνά την κατανάλωση του οχήματος μας. Πολλοί μένουν στη μέση του δρόμου επειδή έχουν συνηθίσει να μην ασχολούνται. Πρέπει να έχουν χαμηλή ταχύτητα για να έχουμε χαμηλούς ρύπους και χαμηλή κατανάλωση. Θα αλλάξει την συμπεριφορά μας προς κάτι πιο ασφαλές. Η μείωση της ταχύτητας είναι επιβεβλημένη. Η επίπτωση στο χρόνο διαδρομής μας στην πόλη θα είναι αστεία. Τα πέντε λεπτά θα γίνουν έξι», τόνισε ο κ. Κεπαπτσόγλου.

Ο αναπληρωτής καθηγητής υπερθεμάτισε στην αξία της εκπαίδευσης των οδηγών, ώστε να είναι πιο αποδοτικές οι ηλεκτροκίνητες μετακινήσεις.

«Η απόδοση των αστικών συγκοινωνιών εξαρτάται από τον οδηγό τους. Επαγγελματίες ταξί, επαγγελματικών μεταφορών πρέπει να επενδύσουν σε αυτό. Θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο που δουλεύουν. Ένα ταξί δεν θα μπορεί να λειτουργήσει 19 ώρες την ημέρα. Αυτό ισχύει και για την αστική συγκοινωνία. Για να το κάνουν όμως επαγγελματίες αυτό και να το αποφασίσουν θα πρέπει να στηριχτούν», κατέληξε.

Mobility hubs

Ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ ΑΕ, Χάρης Δαμάσκος, αναφέρθηκε στην εκμετάλλευση της ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση στους συρμούς. «Το κατακτήσαμε τεχνολογικά. Φέτος κάναμε σχετικές επενδύσεις για τους υποσταθμούς. Μετατρέπουμε την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουμε, όταν αυτό λειτουργήσει θα ανακτούμε το 12,5% της ενέργειας που χρησιμοποιούμε στη γραμμή 1. Αν αυτό αποδειχθεί, θα επεκτείνουμε αυτό το σύστημα στο μετρό και σε όλους τους άλλους σταθμούς. Η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να εξοικονομείται γιατί και αυτή έχει αποτύπωμα», τόνισε.

Ο κ. Δαμάσκος, ωστόσο, στάθηκε και στην προσπάθεια για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τη δραστηριότητα των 2.500 εργαζομένων και η χρήση, κατά βάση, παλιών κτιρίων και αμαξοστασίων. Έχουμε εντοπίσει εκεί ένα μεγάλο πρόβλημα και προσπαθούμε να το επιλύσουμε, είπε. Ενδεικτικά αναφέρθηκε στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών που είναι σε εξέλιξη στο αμαξοστάσιο του Ελληνικού. «Από εκεί αναμένουμε να χρηματοδοτήσουμε το 72% της ενέργειας που χρησιμοποιούμε σήμερα και είναι σε εξέλιξη η αλλαγή των λαμπτήρων. Σε 11 σταθμούς στη γραμμή 1 έχουν ήδη αλλάξει».

Για να πετύχει όμως το εγχείρημα χρειάζεται ένα σύστημα διασύνδεσης και των διάφορων ηλεκτροκίνητων μέσων μετακίνησης, επισήμανε ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ.

«Μελετάμε ήδη την ενιαία βιώσιμη κινητικότητα. Ήδη μελετάμε σ’ έναν σταθμό του τραμ και σ΄ έναν σταθμό της γραμμής 1 να κάνουμε mobility hub. Υπηρεσίες φόρτισης όσων μετακινούνται με ηλεκτρισμό. Νησίδες περιβαλλοντικές, μ΄ έναν τρόπο θα ενοποιούνται όλες οι πράσινες μεταφορές. Οπότε κάποιος θα μπορέσει να αφήσει το πατίνι του να το φορτίσει εκεί. Να το πάρει στο μετρό. Είναι η πιο σύγχρονη και πιο όμορφη τάση που υπάρχει και οι συγκοινωνιολόγοι συναινούν πολύ σε αυτό».

Ανανέωση παλιού στόλου συρμών

Ο νέος πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην γραμμή 1 «που μας ταλαιπωρεί όλους», λέγοντας ότι «14 συρμοί του 1985 που έχουν συμπληρώσει μεγάλο κύκλο ζωής, βρίσκονται σε διαδικασία αναβάθμισης. Αλλάζουμε κινητήρες συστήματα έλξης, κλιματισμούς. Θα μειωθεί σημαντικά το αποτύπωμα. Τα επόμενα χρόνια θα έχουν στη διάθεση τους σύγχρονα τρένα», κατέληξε.

Τέλος, ο δήμαρχος Κηφισιάς, Βασίλειος Ξυπολυτάς, τόνισε τη σημασία της πράσινης επανάστασης στις βαριές μεταφορές και ζήτησε την επέκταση της γραμμής 1 στη Ν. Ερυθραία, καθώς και η γραμμή 4 να μην σταματήσει στη Μεταμόρφωση αλλά να φτάσει στην Κηφισιά, δεδομένου ότι στις περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από πράσινα μέσα μένουν πάνω από 250.000 άνθρωποι που έχουν πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας μόνο των οδικών αρτηριών.