Ψηφιακά θα πραγματοποιείται μέσω του ktimatologio.gov.gr σχεδόν σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών του Κτηματολογικού Γραφείου της Θεσσαλονίκης που θα αρχίσει να λειτουργεί την 1η Απριλίου
Το νέο Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης εγκαινιάζεται την Δευτέρα, 1 Απριλίου, βάζοντας τέλος σε ουρές και ταλαιπωρία καθώς θα λειτουργούν οι ψηφιακές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση συμβολαιογράφων, δικηγόρων, λογιστών, μηχανικών και πολιτών. Την έναρξη λειτουργίας ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, με δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
«Από 1ης Απριλίου το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τα ακίνητα της Θεσσαλονίκης, αρχείο, αρμοδιότητες θα εξυπηρετούνται από το Κτηματολόγιο. Το σημαντικότερο είναι πως από την πρώτη ημέρα θα λειτουργούν οι ψηφιακές υπηρεσίες. Άρα δεν καλούμε τον κόσμο στα εγκαίνια, τον καλούμε να υποβάλει οποιαδήποτε πράξη για αγοραπωλησία, αποδοχή κληρονομιάς, για δωρεά μέσα από το akinita.gov.gr, τον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου», τόνισε ο κ.Κυρανάκης.
Ο υφυπουργός υπενθύμισε πως η πρώτη μεταγραφή από τον φάκελο ψηφιακής μεταβίβασης ακινήτου στο akinita.gov.gr τελέστηκε στην περιοχή της Επανομής στη Θεσσαλονίκη και ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις 14 λεπτά.
Πρόσθεσε πως μόνο στο Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης εκτελούνται 300 – 400 πράξεις την ημέρα, τονίζοντας πως πλέον οι ψηφιακές πράξεις θα προτεραιοποιούνται έναντι όσων υποβάλλονται δια ζώσης. «Δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να ανησυχεί τον κόσμο. Μιλάμε για απλές διαδικασίες. Έχει συμφέρον ο πολίτης να υποβάλλει ψηφιακά για να εξυπηρετηθεί πιο γρήγορα», συμπλήρωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Δίνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της απλούστευσης των διαδικασιών ο κ.Κυρανάκης είπε πως με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες η μεταγραφή αγοραπωλησίας ακινήτου και η απόκτηση κυριότητας θα ολοκληρώνεται μέσα σε μία μέρα, ενώ σήμερα απαιτούνται δώδεκα μήνες. «Με το akinita.gov.gr η μεταγραφή της αγοραπωλησίας ολοκληρώνεται σε μια εργάσιμη μέρα, αντί για 12 μήνες. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά. Φέρνουμε ασφάλεια δικαίου σε ανθρώπους που με κόπο μάζεψαν χρήματα για να αγοράσουν ένα σπίτι ώστε να νιώσουν την ασφάλεια πως από την επόμενη κιόλας μέρα είναι νομικά, τυπικά και πραγματικά οι κύριοι του ακινήτου που έχουν αγοράσει».
Δήλωσε πως επόμενο βήμα είναι να ψηφιοποιηθεί έως το καλοκαίρι το αρχείο του πρώην Υποθηκοφυλακείου κι όλα τα βασικά βιβλία στα οποία οι δικηγόροι διενεργούν την απαραίτητη έρευνα, προκειμένου να μη χάνεται πολύτιμος χρόνος. Τέλος, ο υφυπουργός υπογράμμισε πως μετά από αίτημα του προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Φινοκαλιώτη, διπλασιάστηκε από οκτώ σε δεκαπέντε ευρώ το τίμημα ανά εισήγηση για τους 250 δικηγόρους της πόλης που θα βοηθήσουν να διεκπεραιωθούν πιο γρήγορα οι εκκρεμότητες.
Τι πρέπει να γνωρίζουν πολίτες και επαγγελματίες για το Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης
Ψηφιακά θα πραγματοποιείται μέσω του ktimatologio.gov.gr σχεδόν σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών του Κτηματολογικού Γραφείου της Θεσσαλονίκης που θα αρχίσει να λειτουργεί την 1η Απριλίου.
Για φυσικά πρόσωπα που υποβάλλουν εγγραπτέα πράξη για κτηματογραφημένα ακίνητα συστήνεται η χρήση του ψηφιακού φακέλου μεταβίβασης ακινήτου από το συμβολαιογράφο τους (https://akinita.gov.gr), μέσω του οποίου η διαδικασία νομικού ελέγχου ολοκληρώνεται σε μία εργάσιμη ημέρα.
Μετά και την ένταξη των Υποθηκοφυλακείων Θεσσαλονίκης και Νεάπολης στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, λειτουργούν 15 από τα 17 οριστικά Κτηματολογικά Γραφεία και 70 από τα 75 υποκαταστήματα τους. Το επόμενο διάστημα προγραμματίζεται η ένταξη των υπολοίπων Υποθηκοφυλακείων με στόχο την ολοκλήρωση της οριστικής δομής.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες και οι επαγγελματίες:
-Η υποβολή αιτήσεων για την εγγραφή συμβολαιογραφικών πράξεων, καθώς και αιτήσεων για τη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων από πολίτες και επαγγελματίες πραγματοποιούνται και ψηφιακά.
-Η έρευνα των επαγγελματιών στην κτηματολογική βάση γίνεται και ψηφιακά.
-Οι αιτήσεις για την έκδοση πιστοποιητικών/αντιγράφων (π.χ. αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου κ.λπ.) υποβάλλονται και παραλαμβάνονται μόνο ψηφιακά (7/24).
-Το πρωτόκολλο είναι αποκλειστικά ηλεκτρονικό.
-Τα μεγαρόσημα στα πιστοποιητικά και τις αιτήσεις καταργούνται.
-Οι πληρωμές γίνονται υποχρεωτικά είτε ηλεκτρονικά είτε μέσω POS.
-Οι επιστροφές αχρεωστήτως καταβληθέντων κατατίθενται ηλεκτρονικά.
Το Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης, μετά την κατάργηση του Έμμισθου Υποθηκοφυλακείου Θεσσαλονίκης και του Ειδικού Άμισθου Υποθηκοφυλακείου Νεάπολης, είναι αρμόδιο για τους προκαποδιστριακούς ΟΤΑ: Θεσσαλονίκης, Πυλαίας, Αγίου Παύλου, Αμπελοκήπων, Ελευθερίου – Κορδελιού (Ελευθερίου), Ευκαρπίας, Μενεμένης, Νέας Μαγνησίας και Διαβατών (Ιωνίας), Πεύκων, Συκεών, Τριανδρίας, Αγίου Αθανασίου, Αγχιάλου, Γέφυρας, Καλοχωρίου, Κυμίνων, Νέων Μαλγάρων, Σίνδου, Χαλάστρας, Ανατολικού, Βαθύλακκου, Νέας Μεσήμβιας, Νεαπόλεως, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής, Χορτιάτη, Ευόσμου, Πολίχνης, Σταυρουπόλεως, Ωραιοκάστρου, Λητής, Νεοχωρούδας, Πενταλόφου, Νέου Αγιονερίου (Αγιονερίου), Παλαιού Αγιονερίου, Δρυμού, Μελισσοχωρίου, Μεσαίου, Νέας Φιλαδέλφειας, Ξηροχωρίου, Φιλύρου της Π.Ε. Θεσσαλονίκης.
Σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου, Στέλιος Σακαρέτσιος επισημάινει ότι «το Κτηματολογικό Γραφείο Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα μεγαλύτερα Κτηματολογικά Γραφεία της χώρας το οποίο θα αναλάβει αρκετές εκκρεμότητες των καταργηθέντων υποθηκοφυλακείων, οι οποίες όμως, με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων του Ελληνικού Κτηματολογίου, πρόκειται να εξαλειφθούν με ταχείς ρυθμούς. Στο Υποθηκοφυλακείο Νεάπολης παρουσιάζονταν μεγάλα προβλήματα εξυπηρέτησης με ουρές που ξεκινούσαν από τις τέσσερις τα ξημερώματα. Πολίτες και επαγγελματίες θα μπορούν πλέον να εξυπηρετηθούν ψηφιακά και γρήγορα χωρίς την ταλαιπωρία που βίωναν τα τελευταία χρόνια.»