Ο Γιώργος Χελάκης επιχειρεί να πάει κόντρα στο κλίμα των ημερών επιστρατεύοντας την κοινή λογική…

Το κείμενο που ακολουθεί γράφεται με σεβασμό στις θρησκευτικές πεποιθήσεις όλων αδιακρίτως, ανεξάρτητα από τον Θεό που πιστεύουν. Δεν πρόκειται για ένα δριμύ κατηγορώ σε όσους πιστεύουν αλλά για μια προσπάθεια αξιοποίησης του ορθού λόγου όπως τον κληρονόμησαν στην ανθρωπότητα οι αρχαίοι Ελληνες. Όπου ορθός λόγος είναι η προσπάθεια ανάλυσης με βάση τους φυσικούς νόμους την κοινή λογική και την επιστημονική γνώση μακριά από μεταφυσικές εξηγήσεις.

Μπαίνω κατευθείαν στο θέμα παραθέτοντας απόσπασμα από συνέντευξη τύπου του Μητροπολίτη Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου Δωρόθεου Β. Η συνέντευξη δόθηκε πέρσι στο News 24/7 Λέει λοιπόν ο Μητροπολίτης απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της δημοσιογράφου Βίκυς Βαμιεδάκη: «Για τα θαύματα θα σας ομολογήσω λοιπόν ότι εγώ δεν έχω δει θαύμα εδώ ενός τυφλού να βλέπει, ενός παράλυτου να περπατάει, ενός ασθενούς να θεραπεύεται μπροστά στα μάτια μου. Όμως έχω δει χιλιάδες ψυχές, οι οποίες έρχονται κουρασμένες, απογοητευμένες, ακόμα και σε σημείο να εγκαταλείψουν τα παρόντα βίαια. Και να αναχωρούν από την Παναγία ανάλαφροι, χαμογελαστοί, εσωτερικά αναπαυμένοι και να αποφασίζουν ότι πρέπει να βάλουν μια τελεία και να ξεκινήσουν μία καινούργια ζωή. Εσωτερικά θαύματα λοιπόν, μέσα στις ψυχές των ανθρώπων έχω να σας διηγηθώ χιλιάδες από τα 45 χρόνια της διακονίας μου, σε αυτή τη Μητρόπολη και στο ιερό βήμα της Ευαγγελιστρίας.»

Νομίζω ότι κάθε ερμηνεία των λεγομένων του Δωρόθεου είναι περιττή. Θαύματα με την έννοια της ανατροπής ενός ιατρικού τετελεσμένου δεν υπάρχουν. Ούτε τυφλοί είδαν ούτε κουτσοί περπάτησαν. Ο Μητροπολίτης αναφέρεται με εύγλωττο τρόπο στην αλλαγή διάθεσης, στην ανατροπή μια ς ψυχολογικής κατάστασης. Αυτό έγινε και θα συνεχίσει να γίνεται. Είναι σεβαστό και επιθυμητό. Ούτε μπορεί να θεωρηθεί αμελητέο. Το ξέρουμε όλοι όμως ότι δεν πάνε για αυτό χιλιάδες συνάνθρωποί μας κάθε Δεκαπενταύγουστο στην Τήνο. Ούτε χρυσώνουν την εικόνα της Παναγίας για να αλλάξει η διάθεσή τους. Το εμπόριο της εικόνας προϋποθέτει την ύπαρξη θαυμάτων που ο ίδιος ο Μητροπολίτης ενημερώνει ότι δεν υφίστανται. Η εσωτερική πίστη σε Θεό, σε άνθρωπο, σε ιδέα μπορεί να καταστεί καταλύτης για να αλλάξει η διάθεσή σου, να ανασκουμπωθείς, να επαναστατήσεις αλλά δεν γίνεται να οδηγήσει σε ανατροπή των φυσικών φαινομένων.

Και κάτι ακόμα που σχετίζεται με την ημερομηνία «κοίμησης» της Παναγίας.  Οι αρχαίοι Έλληνες κάθε τέσσερα χρόνια στις 15 Αυγούστου γιόρταζαν τα γενέθλια της θεάς Αθηνάς, όταν τελούνταν τα «Παναθήναια», η μεγαλύτερη γιορτή της Αρχαίας Αθήνας. Στρατηγός των στρατηγών, η θεά Αθηνά, η αειπάρθενος, η συνετή, η κόσμια, η καλόβουλη, η μειλίχια, η πολυεύσπλαχνη, προστάτευε τους Αθηναίους. Ναός της θεάς Αθηνάς, ο Παρθενώνας. Για να λησμονηθεί λοιπόν η γιορτή της θεάς Αθηνάς και η ίδια η θεά Αθηνά, στην Γ’ Οικουμενική Σύνοδο το 431 μΧ, οι χριστιανοί που δεν γνώριζαν πότε και που πέθανε η Παναγία, αποφάσισαν να γιορτάζεται η «κοίμηση» της στις 15 Αυγούστου. Με ανάλογα κριτήρια ορίστηκε η 25η Δεκεμβρίου ως ημερομηνία γέννησης του Ιησού. Καλό είναι να έχουμε υπόψη μας όλα τα παραπάνω αυτές τις μέρες όπου πλεονάζουν οι αναφορές στη θαυματουργή εικόνα και χιλιάδες συνάνθρωποί μας πέφτουν θύματα εξαπάτησης και εκμετάλλευσης.

Χρόνια πολλά σε όσες και όσους εορτάζουν…

«Φως ζητάνε τα χαϊβάνια
κ’ οι ραγιάδες απ’ τα ουράνια,
μα θεοί κι οξαποδώ
κει δεν είναι παρά δω».
Κώστας Βάρναλης